تلفن سایت

فستیوال جهانی معماری WAF و حذف نام ایران

تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

فستیوال جهانی معماری WAF در فراخوان سال 2015 خود نام ایران را از فهرست انتخاب ملیت ثبت نام معماران حذف کرد.

فستیوال جهانی معماری WAF در فراخوان سال 2015 خود نام ایران را از فهرست انتخاب ملیت ثبت نام معماران و همچنین فهرست انتخاب مکان اجرای پروژه حذف کرد.

این در حالی است که معماران ایرانی طی دوره های پیشین همواره در این فستیوال شرکت کرده و آثار آنان به دفعات به عنوان منتخبان فهرست کوتاه و همچنین برندگان گروه های مختلف موضوعی مورد توجه هیئت های داوران قرار گرفته است.

مسئولین ثبت نام فستیوال، فقدان روابط تجاری با ایران را علت این تصمیم دانسته اند.

در همین رابطه جامعه مهندسان معمار ایران نیز با انتشار اطلاعیه ای؛ اعتراض رسمی خود را به این اقدام WAF اعلام کرده است.

همچنین طی فراخوانی با عنوان: «ثبت درخواست تجدید نظر در موضوع مشارکت ایران در فستیوال جهانی معماری 2015» که در سایت جامعه مهندسان معمار ایران به نشانی  www.iranianarchitectssociety.ir خطاب به سیاستگذاران و برنامه ریزان فستیوال جهانی معماری؛ منتشر شده؛  آمده است:

به عنوان اعضاء جامعه معماری ایران، با امضاء این دادخواست، از شما صمیمانه درخواست تجدید نظر در سیاست اتخاذ شده مبنی بر منع شرکت معماران ایرانی و پروژه های ساخته شده در ایران در فراخوان فستیوال جهانی ۲۰۱۵ معماری را داریم. توجه و بازنگری شما در این موضوع موجب کمال امتنان خواهد بود.

ما باور داریم که ارزش یک اثر معماری توسط مخاطبان و منتقدان، و فارغ از میزان اتفاق نظر آنها با زمینه های جغرافیایی سیاسی رقم می خورد. لذا بدون ورود به جزییات تحریم های اقتصادی سیاسی بر علیه ایران، اعتقاد داریم یک اقدام فرهنگی حمایتی، می تواند زمینهء سهیم ماندن معماران ایرانی در این سنجش جهانی کیفیت تجربهء فضایی از خلال معماری را فراهم نماید.

صمیمانه امیدواریم این موضوع به سابقه ای از اینکه چگونه جامعه جهانی می تواند از طریق فرهنگ به عنوان فصل مشترک ملت ها گردهم آید بدل شود.


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت