تلفن سایت

شهرداری ها سه تا پنج برابر نیاز موجود نیرو دارند

تاریخ ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴

مدیرکل دفتر شوراهای اسلامی شهر و روستای وزارت کشور گفت:امروز شهرداری ها سه تا پنج برابر نیاز موجود نیرو دارند که فاجعه و معضل بزرگی است و هرچه در می آورند باید حقوق بدهند و همین می شود که زمین و هوا را می فروشند تا کارکنان خود را اداره کنند.

 در همایش شوراهای اسلامی شهر و روستای استان کرمان که به مناسبت نهم اردیبهشت روز شوراها برگزار شد، به دنبال آسیب شناسی و آسیب زدایی از پیکره شوراها به عنوان یک نهاد مردمی هستیم.

وی افزود: اگرچه آسیب ها تا حدودی شناسایی شده اما هدایت شوراها به مسیر اصلی خود نیز بسیار مهم است.

وی تاکید کرد: باید از این ظرفیت عظیم مردمی به نحو کامل استفاده شود اگرچه یکسری مشکلات و گرفتاری های شوراها نیز مانند هر نهاد دیگری وجود دارد.

وی گفت: یکی از مهمترین آسیب هایی که مورد توجه قرار نگرفته، شکل نگرفتن شوراها در جایگاه اصلی خود بوده به این معنا که تغییر جایگاه شورای شهر به شهرداری یا شورای روستا به دهیاری صورت گرفته است.

مدیرکل دفتر شوراهای اسلامی شهر و روستای وزارت کشور تصریح کرد: توجه شوراها به مسائل شهرداری ها، آسیب بسیار جدی به شورا وارد کرده و باعث شده که فشار بسیاری به شهرداری ها وارد شود و شهرداری ها نیز امکان و توان لازم را برای اداره شهر ندارند و در کنار آن مدیریت موازی و عدم مدیریت یکپارچه شهری نیز بوجود می آید.

وی گفت: اگر شورای شهر در جایگاه اصلی خود که نظارت بر اداره امور شهر است قرار بگیرد بسیاری از دستگاه های اجرایی باید هماهنگ با شورا عمل کنند.

افشار خاطرنشان کرد: در سال های گذشته شوراها با فراز و نشیب ها و تهدیدها و فرصت های روبرو بودند اما امروز بیش از هر زمان دیگر نیاز به یک راهبرد و حرکت جدید در شوراها داریم و آنچه پس از ۱۷ سال به جا مانده علاوه بر خدمات، تثبیت جایگاه شوراها در کشور است.

وی اظهار کرد: امروز کسی از نبود شورا و عدم نیاز به شورا در کشور صحبت نمی کند و هیچ سیستم نوینی نمی پذیرد که اداره روستا و شهر بدون حضور و نظر مردم انجام شود.

وی گفت: وزارت کشور دولت تدبیر و امید به عنوان متولی اصلی دولت در امور شوراها با سیاست و برنامه تقویت، توانمندسازی و کارآیی بیشتر شوراها پا به عرصه گذاشته است.

مدیرکل دفتر شوراهای اسلامی شهر و روستای وزارت کشور به ارایه هفت لایحه به دولت در زمینه امور مختلف شهری و روستایی اشاره کرد و گفت: در لایحه جامع مدیریت شهری، مدیریت یکپارچه شهری را پیش بینی کرده ایم که براساس آن شهر توسط یک ارگان اداره یا حداقل نظارت می شود.

وی تاکید کرد: تصدی گری کار دولت نیست اما تاکنون دولت محلی که همگام با دولت مرکزی باشد شکل نگرفته و دولت مجبور بوده بسیاری از امور را خودش انجام دهد و در این لایحه بسیاری از وظایف شهرداری ها را دگرگون کرده ایم.

افشار گفت: سعی کردیم وظایف و اختیارات شوراها را گسترده تر از امروز ببینیم و از اختیارات خود کم و به اختیارات شوراها اضافه کنیم.

وی بیان کرد: بودجه ما محدود است و با این بودجه ها نمی شود معجزه کرد و شهردار در حد بودجه می تواند کار کند و در عزل و نصب باید به این فکر کرد که فردی که جابه جا می شود توانایی برآورده کردن انتظارات و کارهای ما را دارد.

وی گفت: بدترین کار همین جابه جایی مکرر افراد است و اینکه با آزمایش و خطا شهر را اداره کنیم.

افشار افزود: رضایت مندی و اقبال عمومی مردم نیز مسئله مهمی است و باید ببینیم چه میزان رضایت نسبت به عملکرد ما وجود دارد و هرچه این رضایتمندی بیشتر باشد فشارها بر مراکز قدرت برای افزایش اختیارات شوراها افزایش خواهد داشت.

وی گفت: در هیچ جای قانون به بودجه شورا اشاره نشده و باید به دنبال بودجه مستقل برای شوراها باشیم که درصدی از درآمدهای شهر را اختصاص دهد و نباید به فکر واریزی دولت و سهم مالیات بر ارزش افزوده باشیم.

مدیرکل دفتر شوراهای اسلامی شهر و روستای وزارت کشور بیان کرد: درآمد پایدار آن نیست که صرفا از سوی دولت باشد، بلکه درآمد محلی است.

وی اظهار کرد: مشکل عدیده ای که در گذشته در دولت بوده تبدیل روستاهای فاقد شرایط لازم به شهر است که آسیب ها و ضررش بسیار بیشتر است.

وی گفت: اگر درآمد کشور را صرف حقوق کارکنان کنیم به بیراهه رفته و به نسل های آینده ظلم کرده ایم؛ نباید فقط به روزمره خود بپردازیم باید برای توسعه کشور تلاش کنیم و مهمترین اصل و رکن در هر توسعه ای توسعه محلی و از پایین به بالاست.

وی به موانع فرهنگی و اجتماعی پیش روی شوراها به عنوان موانع مهم اشاره کرد و گفت: هرچه اختلافات قومی و قبیله ای و مشکلات فرهنگی در جامعه بالا رود و وحدت ملی و دینی در آن جامعه کم شود شوراها موفقیتی نخواهند داشت.

وی با اشاره به آنچه شهر فروشی نامید، خاطرنشان کرد: زمین و هوای شهر را می فروشیم و اجازه ساخت و ساز به یک بلند مرتبه سازی می دهیم که تا ابد بر روی یک خانه قدیمی سایه می اندازد که دیگر رنگ آفتاب را نمی بینیم و باید پاسخگوی آن باشیم.

افشار اظهار کرد: امروز شهرداری ها سه تا پنج برابر نیاز موجود نیرو دارند که فاجعه و معضل بزرگی است و هرچه در می آورند باید حقوق بدهند و همین می شود که زمین و هوا را می فروشند تا تعدادی را اداره کنند.

 
وی گفت: دولتی کردن شوراها و شهرداری ها یک آفت برای کشور محسوب می شود.

 
وی افزود: بیش از ۱۱۷ هزار نفر عضو اصلی شوراها در بیش از ۳۴ هزار روستا و یکهزار و ۳۴۰ شهر کشور به انجام وظیفه مشغول هستند.


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت