تلفن سایت

مسابقه زی بازیافت ۳

تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۹۳

جوایز:

 – جایزه گروه اول ۱۵۰۰۰۰۰۰ ریال

 – جایزه  گروه دوم ۱۱۰۰۰۰۰۰ ریال

 – جایزه گروه سوم ۷۵۰۰۰۰۰ ریال

 

 

آخرین مهلت ثبت نام: تاریخ ۱۵ فروردین ۱۳۹۴

تاریخ برگزاری: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

 

فلسفه و موضوع زی بازیافت ۳

 

محیط زندگی انسان مجموعه‌ای است از نعمتهای خدادادی که در طول تاریخ زندگی بشر، به حیات مادی، روانی و معنایی او یاری نموده و به همین دلیل پاسداری از آنها بر انسان فرض شده‌است. زندگی کشاورزی موجب شد تا ایرانیان قدیم به تجربه دریابند که خورشید- آب- باد و زمین عاملو سبب ایجاد و رویش ها است.اما اگر زندگی انسانها را در طول تاریخ بررسی نماییم درخواهیم یافت که این عناصر نه تنها آسایش مادی بلکه بسیار فراتر از آن، یاریگر آرامش روانی و رامش معنایی انسان بوده‌اند. و به همین دلیل توجه به آنها در ایران زمین فراموش نشده‌است.

 

امروزه با وجود همه‌ی بی‌توجهی‌هایی که انسان به عناصر طبیعی نموده‌است اما بازهم نتوانسته‌است اهمیت این چهار عامل را نادیده بگیرد چنانکه سعی دارد از انرژی خورشید ، باد، آب و زمین برای بهینه کردن امکانات زندگی خود بهره برد.

 

در زی‌بازیافت ۲، تغییر نگرش نسبت به زمین و سرزمین در حیطه ی ساختن و بنا کردنو سعی در بازیافتن حرمت او مد نظر بود. در امتداد آن در زی‌بازیافت ۳، همت بر آن است تا علاوه بر زمین به شناخت عامل دیگر زیستی موجودات زنده یعنی نور و خورشید پرداخته شود.

 

با توجّه به نقشی که خورشیددر زندگی بشر، چه اقوام متمدّن و چه بدوی، از روزگاران کهن دارا بوده، این عنصر مفید مورد ستایش و بزرگ‌داشت همه‌یاین اقوام بوده‌است. خورشید به خصوص در اندیشه‌یاساطیری ایرانیان باستان، جایگاه ویژه‌ای داشته‌است. چنانچه از آغاز به صورت ایزدی نیرومند مورد ستایش قرار گرفته و پس از زرتشت آفریده‌ای ارزشمند در میان هزاران آفریده و مخلوق خداوند شناخته شده.از زمانی که بشر به زندگی کشاورزی روی آورد و دریافت که نورو حرارت خورشید سبب باروری زمین و پرورش گیاهان و موجب گرم کردن و نیرو بخشیدن به انسان می‌شود، حرمت به خورشید اهمیت یافت. بنابراین انسان از تأثیر و تأثر با او و زمین، خود را و محیط خویش را شناخت و معنا کرد و بدین سان ادراک خویش را در قالب نشانها برجای نهاد.

 

به همین روی مردم برای خورشید (چرخ خورشید یا گردونه مهر) شکل ها و نمادهای مختلفی ساختند.در یک دوره‌ی تکاملی، تصویر خورشید از شکل گل آفتاب گردان، گل لوتوس یا دایره هایی با ۱۶- ۲۴- ۱۲ شعاع یا پرتو،  به علامت چلیپا + و یاضربدر و شکل ستاره پنج پر * ساده تر شده است.

 

این مطالب تنها بدان سبب بیان گردید تا روشن گردد که عناصر زندگی انسان طیف ماده تا معنا را برای انسان سامان داده‌اند و در فضای زندگی او نیز این طیف، به تصویر کشیده‌ شده‌است. نور نیز همین حکایت را در معماری ایران دنبال نموده‌است.

 

نور به عنوان عنصری مهمهمیشه یکی از عوامل تأثیرگذار بر معماری و حتی شهر بودهاست. نور در معماری ایران چیزی عرضی نیست، بلکه با حقیقت و ذات آن عجین است. نور در این معماری تنها یک وظیفه‌ی کاربردی ندارد، نقش آن حتی به آفرینش زیبایی هم محدود نمی‌شود، بلکه نور حقیقت معماری را می‌سازد و آنجایی حضور دارد که تعالی ماده به نور یا به تعبیری ایجاد فضا در این معماری صورت می‌گیرد.

 

نور طبیعی در روز که از خورشید تراوش می کند به دلیل بزرگ و پر انرژی بودن منبع و فاصله زیاد آن از سطح نور گیر زمین، در تمام عرصه فضا پراکنده می شود، به گونه ای که تصور می شود پرتوهای محیط را به تسخیر خود در آورده‌است، اما زمانی که معماری شکل می گیرد نور پراکنده را در اختیار خود گرفته و ساختاری به نور و فضای نورگیر می دهد و سایه ها از برخورد نور با اثر معماری به عنوان جزء مکمل نور پا به عرصه ظهور می نهند.

 

نور از دو طریق در معماری ایران ظهور می‌یابد و میزان‌بندی می‌گردد. یکی به عنوان کنترل کننده های نور و انواع سایه بان ها مانند رواق، پرده، تابش بند، سایه بان ها، سرادق و ساباط و دیگری  نورگیرها مانند روزن، شباک، در و پنجره ی مشبک، جام-خانه، هورنو، ارسی، روشندان، فریز و خوون، گل جام، پالکانه، فنزر، پاچنگ و تهرانی.

 

میزان‌بندی این نور بر اساس ایجاد قابلیت و ظرفیت زندگی انسان شکل گرفته و سامان می‌گیرد. و بدین شکل محیط و گردآمدن آنها در معماری جایی برای زیستن را فراهم می‌آورد.

 

موضوع مسابقه زی بازیافت ۳

 

سایه‌سار زی‌بازیافتی: ایجاد سایبانی که شرایط قرار گرفتن حداقل یک انسان در زیر سایه را فراهم کند و در صورت گسترش، امکان تردد یا انجام فعالیت انسان‌ها را ممکن نماید.

 

قوانین مسابقه زی بازیافت ۳

 

۱٫ ابعادسایه‌سارمحدود به اندازه‌های زیرمی‌باشد:

 

ابعاد سقف حداقل ۱ مترمربع و حداکثر قابل احداث در فضای موجود غرفه‌ها باشد. غرفه‌ها به ابعاد ۳*۳ می‌باشد.

 

الزامی ندارد که تمام بخشهای سایبان یک ارتفاع داشته باشد.

 

۲٫ تعداد افرادی که در آنروز در اجرای پروژه فعالیت می‌نمایند مطابق با ثبت‌نام کنندگان باشند.

 

۳- سهولت اجرا و قابلیت اجرا توسط همه افراد ( عدم لزوم نیروی متخصص) معیار ارزیابی در این مسابقه می‌باشد.

 

۴- در کار از اتصالات خشک استفاده گردد و عدم ایجاد آلودگی زیست-محیطی در اجرای کار معیار ارزیابی مسابقه می‌باشد.

 

۵- قابل تکراربودن در این مسابقه از نکاتی است که در بطن موضوع نهفته می‌باشد و لذا مهم تلقی می‌گردد.

 

۶٫ سایبان معمارانه بوده و هر چقدر به عوامل متفاوت مانند مقاومت در برابر عوامل جوی فکر شده باشد، امتیاز بیشتری به گروه داده می‌شود.

 

۷- سایه‌سار لازم است که خودایستا بوده و بر خویش برپا گردد.

 

۸٫ مصالح باید بازیافتی بوده و مصالح نو و خریداری شده نباشد.

 

۹٫ حداقل ۷۵ درصد حجمی از مصالح بازیافتی استفاده شود، درصورتیکه این میزان بین ۷۵ تا ۵۰ درصد باشد، در بخش “رعایت مصالح بازیافتی درکار “نمره‌ای تعلق نمی‌گیرد. در صورتیکه این میزان از ۵۰ درصد کمتر باشد، کار از دور مسابقه خارج می‌شود.

 

۱۰٫ زمان ساخت طرح ۱۰ ساعت (۸ الی ۱۸) در نظر گرفته شده است و در صورتیکه این طرح در زمان مقرر ساخته نشود، داوری آن انجام نمی‌گیرد، بنابراین گروهها لازم است

 

پیش‌بینی‌های لازم برای انجام کار در زمان مقرر را انجام داده باشند.

 

۱۱٫ محیط غرفه‌ها و اطراف آن باید در پایان مسابقه کاملا پاکیزه باشد. در صورت نقض این قانون از گروه مربوطه نمره

 

کسر خواهدشد

 

۱۲٫ در صورتی که سایبان امکان زیست جانوری و گیاهی را داشته باشد و صفت زی در آن بیشتر باشد، در ارزیابی نمره بالاتری می‌گیرد.


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت