تلفن سایت

حریم و نظارت برکنترل ساخت وساز از دستور کار شهرداری خارج شد

تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۹۳

میزان تحقق بیش از 90 درصد تکالیف شهرداری تهران در دو حوزه شهرسازی و حریم پایتخت صفر درصد بوده است.
گزارش عملکرد نه ماهه شهرداری تهران از برش سال اول اجرای برنامه پنج ساله دوم نشان می دهد: شهرداری تهران توانسته تکالیف تعیین شده در حوزه بافت فرسوده را مطابق با اهداف کمی برنامه محقق کند این در حالی است که میزان تحقق بیش از 90 درصد تکالیف شهرداری تهران در دو حوزه شهرسازی و حریم پایتخت نه تنها صفر درصد بوده است بلکه اهداف کمی نیز برای تکالیف تعیین شده تعریف نشده و از دستور کار حوزه مسوول بدون ذکر دلیل خارج شده است.

ششمین پیوست لایحه پیشنهادی بودجه سال 94 که به ابتکار یکی از اعضای شورای شهر تهران منتشر شد به گزارشی از عملکرد نه ماهه شهرداری تهران مطابق با اهداف پیش بینی شده در سال اول اجرای برنامه پنج ساله دوم اختصاص دارد که جزئیاتی از میزان تحقق اهداف برش سال اول برنامه را گزارش داده است.

این گزارش در شش بخش مجزا با توجه به حوزه های ماموریتی شهرداری تهران تهیه شده است. در هر بخش محورهای اصلی تکالیف شهرداری به همراه جزئیات آن شامل وضعیت فعلی ماموریت، برآورد میزان تحقق هدف در سال جاری و سال های آتی برنامه پنج ساله دوم شهرداری تا افق 1397 و میزان تحقق این اهداف در نه ماهه سال جاری توضیح داده شده است. بررسی جزء به جز تکالیف مشخص شده برای مجموعه شهرداری تهران در سال اول اجرای برنامه پنج ساله دوم حاکی از آن است که موفق ترین حوزه عملکردی مدیریت شهری در اجرای این برنامه درتحقق تکالیف بافت فرسوده بوده است.

بارزترین هدف تعیین شده در حوزه بافت فرسوده تحقق احیا و نوسازی سالانه 10 درصد از مساحت بافت است که براساس آن دو هدف کمی تعریف شده است. افزایش پوشش قرارگیری بافت فرسوده در حوزه دفاتر و نصب عرصه نوسازی شده بافت فرسوده در کل بافت های فرسوده مصوب دو هدف کمی تعریف شده است که در سال جاری باید به ترتیب 90 و 5/23 درصد محقق می شدند. گزارش عملکرد نه ماهه از این اهداف بیان می کند این دو هدف به ترتیب 90 و 26 درصد(بیش از سقف تعیین شده در برنامه) محقق شده اند.

بازتعریف شاخص ها و نحوه مداخله در بافت فرسوده نیز تکلیف دیگر شهرداری تهران در این حوزه است که برمبنای برنامه باید به صورت 100 درصدی در سال 93 محقق می شدند این گزارش تحقق کامل این تکلیف را نیز نشان می دهد.

بخش مهمی از گزارش به تکالیف حوزه ماموریتی شهرسازی و معماری اختصاص دارد. تکالیف حوزه شهرسازی، حریم و نظارت برکنترل ساخت وساز سه بخش این حوزه ماموریتی است که محورهای زیادی از تکالیف این بخش بدون تعریف اهداف کمی از دستور کار حوزه ماموریتی خارج شده اند و برخلاف اصول ارائه گزارش های عملکرد که بیان دلایل خارج شدن از دستور کار الزامی است؛ ذکر دلیل در این گزارش عملکرد مسکوت مانده است.

در بخش شهرسازی 8 محور تکلیفی کلی در راستای جلوگیری از تخلفات ساخت وساز در شهر و تهیه طرح های موضعی و موضوعی تعریف شده است که از این تعداد در جدول ارائه گزارش چهار محور در خصوص تهیه طرح های موضعی و موضوعی شهری عبارت «هیچ اقدامی انجام نشده است» ذکر شده است و سه مورد دیگر نیز در مرحله انعقاد قرارداد هستند. این در حالی است که معاونت شهرسازی و معماری در چندین نوبت از اجرای کامل این اهداف خبر داده است. پایش و بروز رسانی طرح تفصیلی شهرتهران تنها محور تکلیفی این بخش است که با همت شورای عالی شهرسازی و معماری کشور به طور 100 درصدی اجرایی شده است.

پیگیری تصویب و عملیاتی شده تمامی طرح های تهیه شده در حریم، جلوگیری از رشد کالبدی شهر، تعیین تکلیف برنامه های حریم، طرح های ویژه ساماندهی حریم مهم ترین تکالیف تعیین شده در قالب برنامه پنج ساله دوم برای شهرداری تهران در حوزه حریم پایتخت که مطابق با گزارش عملکرد تهیه شده نه تنها اقدامی برای آن صورت نگرفته بلکه هیچ هدف کمی نیز برای آنها تعریف نشده است.

مطابق با برنامه پنج ساله دوم شهرداری موظف بود تا پایان سال جاری مبادی ورودی شهرتهران ساماندهی که تاکنون 15 درصد آن محقق شده است. ضمن آنکه کنترل و رصد هوشمند حریم از 30 درصد تعریف شده برای سال جاری 25 درصد محقق شده به این معنا که تاکنون 5 دوربین جهت نظارت هوشمند حریم در محدوده نصب شده است.

مطابق با گزارش عملکرد ارائه شده، پروژه های عملیات عمرانی واقع در حریم سطح شهر تهران در حالی که 8 میلیارد و 400 میلیون تومان برای آن اعتبار مصوب درنظر گرفته شده فاقد هدف کمی است. بنابراین میزان پیشرفت فیزیکی آن صفر درصد است و مقدار کاری برای آن تعریف نشده است.

در راستای عمل به ماده 89 برنامه پنج ساله دوم، تعیین تکلیف و تصویب برنامه ها و طرح های ویژه تهیه شده در حریم شهر تا پایان سال اول برنامه یعنی سال 93 تاکنون اقدامی انجام نشده است.

 
بخش نظارت و کنترل ساخت وساز که در حوزه ماموریتی معاونت شهرسازی و معماری قرار دارد 7 وظیفه کلی برای شهرداری تعیین شده است که میزان دست یابی به آنها صفر درصد گزارش شده است.

ارزیابی عوامل موثر بر تحولات قیمت و اجاره زمین و ساختمان در تهران، اصلاح ساختار عملیاتی برای نظارت بر ساخت وساز در حریم، اصلاح ساختار فعالیت های کمیسیون ماده 100، پیگیری در مطالعه شناسنامه فنی ساختمان جهت صدور پایان کار، استقرار سازو کارهای نظارتی ویژه بر سیما و منظر شهری از جمله محورهای تکلیفی این بخش است که تاکنون اقدام عملیاتی برای آن انجام نشده است. تدوین ضوابط ساختمان های بادوام و برقراری سازوکارهای اخذ عوارض مضاعف جهت جلوگیری از تخریب نیز یکی از محورهای تکلیفی این بخش است که هم اکنون در مرحله تدوین ضوابط است و اقدام اجرایی برای آن صورت نگرفته است.

همچنین شهرداری تهران در این بخش موظف بوده است در راستای افزایش طول عمرمفید ساختمان های احداثی به تهیه ساز و کار آن اقدام کند اما تاکنون هیچ گامی در راستای تحقق آن برداشته نشده است.

نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت