تلفن سایت

قیمت اوراق مسکن دچار نوسان شده است

تاریخ ۴ بهمن ۱۳۹۳

رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس، ضمن هشدار درباره ابطال حجم گسترده‌ای از اوراق تسهیلات خرید مسکن در زمان مشخص، خطاب به متقاضیان مصرفی اوراق اعلام کرد: با توجه به فضای رکودی بازار مسکن و پروسه نسبتا طولانی خرید آپارتمان در چنین فضایی، لازم است حین خرید اوراق تسهیلات مسکن، تاریخ مصرف و زمان انقضای قید شده روی اوراق مورد توجه خریداران قرار بگیرد؛ در غیر این صورت ابطال اوراق پیش از تبدیل آن به تسهیلات بانکی باعث ضرر مالی خریداران اوراق خواهد شد.

 علیرضا توکلی با بیان اینکه تنها در آذرماه امسال معادل 92 میلیارد تومان از اوراق تسهیلات خرید مسکن به دلیل فرارسیدن زمان سررسید و عدم استفاده از آنها برای دریافت وام، باطل شد، گفت: مردم باید نسبت به مدت زمان تعیین شده برای مصرف این اوراق دقت کافی داشته باشند و تنها زمانی که مطمئن هستند آپارتمان مورد نظر خود را انتخاب کردند می‌توانند برای دریافت وام به بانک عامل مراجعه و نسبت به خرید اوراق اقدام کنند.
وی با تاکید بر اینکه متقاضیان نباید اوراق تسهیلات خرید مسکن را زودتر از زمانی که قصد دریافت وام دارند، خریداری کنند، خاطرنشان کرد: علاوه بر تهدیدی که بابت فرارسیدن تاریخ انقضای اوراق و باطل شدن آن فراروی خریداران اوراق وجود دارد، ممکن است با گذر زمان، قیمت اوراق دچار نوسان شده و بر اثر کاهش قیمت اوراق، خریدار دچار ضرر و زیان شود.
توکلی با بیان اینکه تاکنون حجم قابل توجهی از اوراق تسهیلات خرید مسکن در نتیجه عدم استفاده در زمان تعیین شده منقضی و ابطال شده است، مدت زمان استفاده از اوراق را از زمان انتشار دو سال عنوان کرد و گفت: ارزش اوراق پس از ابطال برابر صفر است و به عبارتی هیچ ارزشی نخواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر آذرماه، در آبان ماه نیز 100 میلیارد تومان اوراق تسهیلات ابطال شده است.
توکلی ادامه داد: متقاضیان اوراق تسهیلات خرید مسکن باید توجه داشته باشند که در هر ماه دو نماد سررسید می‌شوند و ما در اطلاعیه‌هایی که هر ماه در سایت فرابورس منتشر می‌کنیم، این اطلاعات شامل تاریخ انتشار، تاریخ سررسید هر نماد از اوراق تسهیلات مسکن و تاریخ آخرین مهلت معاملاتی هر یک از اوراق تسهیلات است.
وی با بیان اینکه این اطلاعات هر ماه یکبار به‌روز رسانی می‌شود، تصریح کرد: آخرین اطلاعیه در خصوص انقضای اوراق تسهیلات مسکن، در تاریخ هفتم دی ماه در وب سایت فرابورس منتشر شده است.
رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس در خصوص اوراق ابطال شده و اينكه آيا راهي براي تمديد اعتبار آنها وجود دارد يا خير گفت: مهلت انقضای اوراق تسهيلات طبق مجوز دريافتي از بانك مركزي حداكثر دو سال بوده است و بانك مركزي در قالب مجوز خاص، اجازه تمديد برخي از اوراق را تا 5/2 و 3 سال نيز به بانك مسكن داده است. 
وی در ادامه صحبت‌های خود متذکر شد: مردم توجه داشته باشند که اوراق تسهيلات را زمانی خریداری کنند که واقعا می‌خواهند به بانک مسکن مراجعه کنند و وام بگیرند. در واقع، موقعی که قصد خرید خانه را دارند، آن هم در لحظات آخر که در حال تشکیل پرونده در بانک مسکن هستند، اوراق تسهيلات را خريداري کنند. اگر تصمیم به خرید خانه در یک سال آینده را دارند، از خريد اوراق زودتر از موعد دريافت تسهيلات خودداري کنند؛ چراكه احتمال سررسيد شدن اوراق خريداري شده وابطال آن وجود دارد. 

  دليل كانال‌شكني اوراق
 قيمت هر فقره اوراق 500 هزار توماني تسهيلات خريد مسكن در اواسط دي‌ماه امسال، مسير صعودي 9 ماه قبل را تغيير داد و با دو كانال سقوط، از مرز 100 هزار تومان اوايل سال به سطح 78 هزار تومان نزول كرد.
كاهش نزديك به 20درصدي بهاي اوراق مسكن در ماه گذشته، هزينه دسترسي به تسهيلات 45ميليوني خريد مسكن را از حدود 10 ميليون در بهار93 به رقمي معادل 7 ميليون تومان تعديل كرد اما در چند روز گذشته، كانال جديد 70هزار، تاب نوسانات نه‌چندان پردامنه قيمت اوراق را نياورد و بهاي هر فقره اوراق تسهيلات مسكن مجددا وارد كانال 80هزار تومان شد. هم‌اكنون قيمت تك‌اوراق 500 هزار توماني بين 79 هزار تا 82 هزار تومان در نوسان است.
كانال‌شكني چند روز اخير «اوراق مسكن» در شرايطي اتفاق افتاده كه سود واقعي اوراق از حدود 23درصد در اوايل سال كمتر شده و به حدود 20درصد رسيده است. 
سود واقعي اوراق با احتساب سود اسمي تسهيلات خريد مسكن بانك‌مسكن كه 16درصد برآورد مي‌شود و همچنين بهاي خريد اوراق كه الان معادل 7 ميليون تومان است، محاسبه مي‌شود. كاهش سه واحد درصدي سود واقعي اوراق، خاصيت سرمايه‌اي و سفته‌بازي را از بازار اوراق مسكن گرفته و جذابيت سرمايه‌گذاري در اين بازار را در مقايسه با مثلا بازار پول گرفته است.
با اين حال، به‌رغم افت انگيزه خريد سرمايه‌اي اوراق و همچنين كاهش تقاضاي مصرفي ناشي از «ركود مسكن و كم‌اثر بودن وام در قدرت خريد»، هم‌اكنون بهاي اوراق در فرابورس دچار نوسان و كانال‌شكني صعودي شده است.
در اين باره بررسي‌ها از تحليل كارشناسان بازار سرمايه نشان مي‌دهد افت و خيزهاي 2 تا 3 هزار توماني قيمت هر فقره اوراق تسهيلات مسكن، نوعي نوسان مقطعي و كوتاه‌مدت بازار است و در اين ميان، پارامتري كه بتواند قيمت اوراق را براي صعود دوباره، تحريك كند فعلا وجود ندارد.
كارشناسان معتقدند اگرچه ارزش معاملاتي اوراق مسكن در يك هفته اخير، يك كانال افزايش يافته، اما به‌زودي اين قيمت اصلاح مي‌شود و انتظار اين است كه در ميان‌مدت، بهاي تك‌اوراق در همان كانال 70 تا 80هزار تومان بماند.
 در آذرماه امسال حجم تقاضايي كه منجر به خريد اوراق مسكن در فرابورس شد، معادل 380 ميليارد تومان تسهيلات بود اما اين حجم تقاضا در نيمه اول امسال تا مرز 700 ميليارد تومان نيز افزايش يافت.
كاهش حجم تقاضا به معناي كاهش ميل به خريد مصرفي و سرمايه‌گذاري در بازار اوراق مسكن است.
در اوايل امسال، سرمايه‌گذاران با اين تصور كه در تابستان معاملات ملك رونق مي‌گيرد و تقاضاي مصرفي براي خريد اوراق زياد مي‌شود، اقدام به خريد كردند تا در كوتاه‌مدت، با فروش آن سود ببرند، اما اكنون، چشم‌انداز تداوم ركود هرچند خفيف در بازار مسكن و همچنين افزايش نسبي سود سرمايه‌گذاري در بازارهاي موازي، كاهش تقاضا براي خريد اوراق مسكن را در پي داشته است.



نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت