تلفن سایت

بی انضباطی مالی در شهرداری

تاریخ ۱۴ دی ۱۳۹۳

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، درباره بی انضباطی مالی در شهرداری هشدار داده و خواستار تشکیل دیوان محاسبات شهری شده است.
 رحمت الله حافظی، عضو شورای شهر تهران، در نامه ای از سایر اعضای شورای شهر خواسته تا به طرح او درباره تشکیل دیوان محاسبات شهری، رای مثبت دهند تا جلوی آنچه او "ریخت و پاش ها، استمرار بی انضباطی و عدم شفافیت" در عملکرد مالی شهرداری تهران خوانده، گرفته شود.

او در بخشی از این درخواست به نتیجه بررسی و مطالعه گزارش حسابرسی سال مالی منتهی به 1391.12.29 اشاره می کند و می نویسند: "بررسی عملکرد متعلق به 22 سازمان، شرکت و حوزه های مختلف شهرداری تهران که اخیرا توسط ریاست شورای به اعضا ارجاع گردید، متاسفانه مبین وجود مشکلات عدیده و عمیق در اغلب فرآیندها و فعالیتهای مالی آنها می باشد."

حافظی، پس از تشریح نمونه های اقدامات خلاف قانون در این سازمانها می نویسد: "(این مسایل) منجر به بروز بی انضباطی مالی در عملیات بزرگترین کلانشهر کشور شده است، گزارشهای حسابرسی واصله، هرچند معطوف به سال 1391 می باشد، ولی نشان دهنده استمرار عدم شفافیت و بی انظباطی مالی در مجموعه شهرداری تهران است."

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای تهران، در بخشی از این نامه، از اعضای شورای شهر هم گلایه می کند که "عدم برخورد شایسته و دقیق اعضای محترم شورای شهر تهران با چنین معضلات مبتلابه شهرداری، نه تنها موجب نهادینه شدن رویکرد قانون گریزی و مدیریت بر اساس سلایق می گردد، بلکه سبب ساز گسترش تخلف مالی و اداری در نحوه اداره شهر خواهد شد."

او در پایان این درخواست، از همکارانش موافق با ایجاد دیوان محاسبات شهری را می طلبد: "تشکیل دیوان محاسبات شهری از اصلی ترین ماموریت های فراموش شده مجموعه مدیریت شهری و به ویژه شورای شهر تهران است."

حافظی پیش از این هم  از این انحرافات خبر داده بود. به گفته او «گزارش صورت های مالی سال ۹۱ که مهرماه امسال در اختیار اعضای شورا قرار گرفته، گزارش‌ تکان دهنده ایست. انحرافات وحشتناکی وجود دارد. انحرافات شدید و وحشتناکی را شاهد هستیم، وقتی گزارش می بریم در صحن که هماهنگی انجام شود تا بررسی کنیم، می بینیم که در پایان شورای شهر سوم، قبل از اینکه این گزارش در اختیار همه کمیسیون ها و اعضا قرار بگیرد، در صحن شورا جلسات تفریق بودجه تشکیل شده و گزارش شهرداری را تایید می کند و بعد هم از دستور کار خارج می شود. ببینید این تعارض ها قابل پذیرش نیست. نمی توانیم بپذیریم قبل از این گزارش ها در اختیار اعضا قرار بگیرد، صحن شورا تفریق بودجه آن سال را تصویب می کند و از دستور خارج می شود.»

رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر همچنین در گفتگویی دیگر به خبرآنلاین گفته بود: «پاشنه آشیل سیستم کنونی مدیریت شهری و شورا کمیسیون بودجه است چون شفاف سازی مالی در آن صورت نگرفته است. اگر کسی مدعی است که شفاف سازی مالی صورت گرفته به دو سوالم پاسخ دهد؛ نخست اینکه اگر شفافیت مالی وجود دارد بگویید هزینه تمام شده اتوبان صدر چقدر است؟ می بینیم که هنوز کسی پاسخ این سوال را نمی داند. سوال دوم این است به ما بگویید بدهی شهرداری به پیمانکاران چقدر است؟ باز هم کسی پاسخ این سوال را نمی داند. به همین دلیل برای سال دوم درخواست فعالیت در کمیسیون برنامه و بودجه را مطرح کردم.»

پیش از این نیز برخی از اعضای شورای شهر تهران، از جمله غلامرضا انصاری نسبت به بی انضباطی و ریخت و پاش مالی در شهرداری تهران تذکر داده بودند. با این وجود شهردار تهران در صدا و سیما اعلام کرد شفافیتی که در شهرداری تهران وجود دارد، در هیچ سازمان دیگری نظیر ندارد. محمدباقر قالیباف از گزارشهای سازمان بازرسی کل کشور یاد کرد و گفت با استقرار سامانه آنلاین طرح تفصیلی شهر تهران، امکان تخلفات مالی در این نهاد، بسیار کم شده است.

نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت