تلفن سایت

ادامه رکود مسکن و کاهش درآمدهای مدیریت شهری

تاریخ ۹ دی ۱۳۹۳

رئیس شورای شهر تهران با پیش‌بینی ادامه رکود مسکن و کاهش درآمدهای مدیریت شهری از محل ساخت‌وساز در سال آینده عنوان کرد: اصرار داریم شهرداری تهران در تنظیم لایحه پیشنهادی بودجه سال 94 بر سهم درآمدهای پایدار خود به ویژه از محل ارزش افزوده اضافه کند. 
روز گذشته مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در اولین نشست خبری خود در دوره جدید ریاست بر پارلمان محلی، بر خلاف نظر برخی دیگر از اعضای شورا و کارشناسان شهری با انتقاد از استفاده از عبارت «تراکم‌فروشی» اعلام کرد: در هیچ‌یک از مناطق شهری پایتخت تراکم‌فروشی وجود ندارد و مبالغ پرداختی به شهرداری تهران بابت صدور پروانه «عوارض ساختمانی» است. او صرفا تاکید کرد: تمام پروانه‌های ساختمانی صادره مطابق با ضوابط طرح تفصیلی است و اگر شهردار منطقه‌ای برخلاف ضوابط عمل کند عزل خواهد شد. او همچنین از توقف ساخت‌وسازهای بلندمرتبه تا زمان تصویب ضوابط بلندمرتبه‌سازی خبر داد و عنوان کرد: در این بازه زمانی در هیچ یک از مناطق 22گانه تهران مجوز ساختمانی بیش از 11 طبقه صادر نخواهد شد.  به گفته رئیس پارلمان محلی پایتخت، رکودی که امسال از ناحیه افت حجم ساخت‌وسازهای مسکونی، در بازار مسکن به‌وجود آمد در سال 94 نیز ادامه می‌یابد و روند کاهشی تعداد مجوزهای ساختمانی فعلا ادامه خواهد داشت. پیش‌بینی رئیس شورای شهر تهران در مورد ادامه روند رکود ساخت وساز بابت کاهش تعداد پروانه‌های ساختمانی است. در نیمه اول امسال تیراژ ساخت‌وساز در تهران 48درصد کاهش یافت و باعث شد درآمد ناپایدار شهرداری نیز از محل عوارض ساخت آسیب ببیند.

 محل گورستان جدید را فعلا اعلام نمی کنیم
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اتمام مهلت شهرداری تهران در خصوص جانمایی گورستان جدید پایتخت اظهار کرد: این موضوع در حال پیگیری است. چندین منطقه برای گورستان جدید مشخص شده است اما فعلا مکان آن را اعلام نمی‌کنیم چون منجر به بالا رفتن قیمت زمین خواهد شد. او ادامه داد: در ابتدا بنا بود یک گورستان در غرب تهران و یک گورستان در شرق تهران ایجاد شود که پس از بررسی‌ها مشخص شد امکان عملیاتی شدن آن وجود ندارد چون در برخی مناطق اهالی منطقه اعتراضاتی نسبت به ایجاد گورستان عنوان می‌کردند.

 پیش‌بینی ادامه رکود مسکن در 94
 چمران  مبنی بر اینکه حداقل سهم درآمدهای پایدار در بودجه سال آینده شهرداری تهران چند درصد خواهد بود، گفت: در این زمینه هنوز رقمی مشخص نشده است اما شهرداری باید بررسی کند که چه میزان می‌تواند سهم درآمدهای پایدار خود را افزایش دهد. او با بیان اینکه شورای شهر بر افزایش هر چه بیشتر درآمدهای پایدار شهرداری تهران اصرار دارد، افزود: به نظر می‌رسد میزان افزایش درآمدهای پایدار به دلیل افزایش سهم مالیات بر ارزش افزوده رقم مناسبی باشد. البته از آنجا که امسال تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده و به تبع آن کسب درآمد از این محل نزدیک به یک‌سوم کاهش پیدا کرد؛ این پیش‌بینی وجود دارد که در سال آینده نیز همچنان در بخش صدور پروانه‌ها با رکود مواجه باشیم.  او به تخریب باغات در سطح شهر تهران اشاره کرد و گفت: تخریب باغات در شهر تهران از دهه 70 شروع شده و تاکنون نیز ادامه پیدا کرده است اما شورای شهر تهران نسبت به قطع حتی یک درخت در شهر نیز حساس است.

 تراکم‌فروشی نداریم!
رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه در حال حاضر هیچ‌گونه تراکم‌فروشی در شهر تهران وجود ندارد تصریح کرد: تمامی پروانه‌های ساختمانی صادر شده در شهر تهران مطابق با ضوابط طرح تفصیلی است. این‌گونه نیست که فردی با پرداخت مبلغی به شهرداری یک منطقه بتواند یک طبقه تراکم دریافت کند. اگر شهردار منطقه‌ای اقدام به چنین کاری کند، عزل خواهد شد. او اضافه کرد: تراکم‌فروشی در شهر تهران معنا ندارد بلکه مبلغی که شهروندان به شهرداری بابت تراکم ساختمانی مجاز می‌پردازند عوارض ساختمانی بابت عارضه‌ای است که به شهر وارد می‌کنند. چمران گفت: متاسفانه بسیاری از پروانه‌هایی که در حال حاضر ساخته می‌شود مربوط به گذشته و پیش از تفکیک طرح تفصیلی است که ما برخی از این پروژه‌هایی را که بالای ۱۵ طبقه بودند، با حکم کمیسیون ماده ۵ متوقف کردیم. او در پاسخ به اظهارنظر معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد غیرمطالعاتی بودن الگوی تجمیع در بافت فرسوده تهران اظهار کرد: اگر برای تجمیع پیشنهادی از سوی دولت باشد، می‌پذیریم.

 قدرت شورا کلنگ نیست
او در پاسخ به پرسشی در خصوص نحوه ورود شورا به موضوع معارضین پروژه‌های شهری گفت: زمانی که لازم به دخالت شورا باشد این ورود را پیدا می‌کنیم به طور مثال پروژه‌هایی که معارض دولتی یا نظامی دارند شورا برای حل مشکلات رایزنی‌هایی انجام می‌دهد. او ادامه داد: جایگاه شورا در مدیریت شهری اجرایی نیست بلکه شورا باید نقش نظارتی خود را ایفا کند. قدرت شورا کلنگ نیست که بتواند برای برخورد با متخلفان وارد عمل شود. او بیان کرد: شورا نقش اجرایی ندارد. به‌طور مثال در مورد ساخت غیرمجاز طبقه هفتم پاساژ علاءالدین من نخستین فردی بودم که این موضوع را پیگیری کردم. این موضوع هم‌اکنون در کمیسیون ماده ۱۰۰ و دیوان عدالت اداری در حال بررسی است اما مشکل اصلی فروخته شدن کل مغازه‌های این طبقه است و شورا نمی‌تواند نقش کلنگ را در این پروژه ایفا و آن را تخریب کند.  چمران در خصوص علت کمرنگ شدن حضور افراد دولتی در صحن شورا گفت: ما در خصوص دعوت از وزرا مشکلی نداریم، اما به دنبال دستیابی به نتیجه مطلوب هستیم ضمن آنکه در دوره کنونی برخی از موضوعات را در ملاقات‌های خصوصی مطرح و پیگیری می‌کنیم. او در خصوص میزان بدهی‌های دولت به شهرداری گفت: لایحه‌ای پیشنهادی در خصوص پرداخت این بدهی‌ها در شورا مصوب شد و از مجلس درخواست کردیم در بودجه سال آینده ردیفی را نیز برای بدهی‌های دولت به شهرداری‌ها اختصاص دهند. رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: متاسفانه بدهی‌های دولت به شهرداری در حال انباشت است و هر ساله این رقم بزرگتر می‌شود. چمران اضافه کرد: در شورای شهر تهران سه نماینده آقایان دوستی، سرخو و تقی‌پور به‌‌عنوان نمایندگان شورا برای تعامل با مجلس جهت تعیین ردیف بودجه مطالبات شهرداری تعیین شده‌اند.

 توقف بلندمرتبه‌سازی تا تدوین ضوابط
رئیس شورای شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود از توقف ساخت‌وسازهای بلندمرتبه در مناطق 22گانه تهران تا زمان تصویب ضوابط بلندمرتبه‌سازی خبر داد و گفت: در حال حاضر ساخت‌وسازهای بلندمرتبه (بیش از 11 طبقه) در سطح شهر تهران متوقف شده‌اند و مجوزی در این خصوص صادر نمی‌شود. او با اشاره به تدوین ضوابط بلندمرتبه‌سازی افزود: این ضوابط در شورای شهر مورد بررسی قرار گرفته و اشکالاتی نیز بر آن وارد شده است هم‌اکنون نیز در حال بررسی در کمیسیون ماده 5 است و تا زمانی که به‌طور کامل تصویب نشود بلندمرتبه‌سازی‌ها متوقف شده تا شاهد ساخت‌وسازهای بلندمرتبه بدون ضابطه نباشیم.



نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت