تلفن سایت

عبور از خط‌قرمز «فضاي‌سبز» ممنوعیت ساخت و ساز در ارتفاعات

تاریخ ۲۷ آذر ۱۳۹۳

ساخت‌وساز در شهر تهران بعد از عبور از خط‌قرمز «فضاي‌سبز»، دومين حريم ممنوعه را هم شكست.

ارتفاعات البرز در كوه‌هاي شمال غرب تهران، به‌عنوان محدوده‌اي كه بالاتر از «تراز 1800متر» قرار گرفته، مدتي است به محل جديد ساخت‌وسازها تبديل شده است. اين در حالي است كه طبق مقررات سال‌هاي اخير مديريت شهري تهران، هر نوع ساخت‌وساز در زمين‌هايي بالاتر از خط محدوده شمال تهران، ممنوع بوده و در اين فضاهاي مرتفع شهر، به دليل لزوم رعايت يكسري مسائل زيست‌محيطي، صرفا احداث كمربندسبز براي تسهيل جريان وزش باد پاك، مجاز بوده است.


اما مشاهده‌های ماه‌هاي اخير در كوه‌هاي شمال غرب تهران بيانگر آن است كه تعداد سازه‌هاي نه‌چندان كم‌طبقه در ارتفاعات غيرمجاز پايتخت، تاحدودي افزايش پيدا كرده است. پيش‌تر تا نيمه‌هاي سال91، در اين قسمت از كوه‌هاي البرز، فقط يك مجتمع دانشگاهي قرار داشت، اما هم‌اكنون تعداد قابل‌توجهي ساختمان ديگر در اطراف اين مجتمع به همراه يكسري المان شهري –خيابان‌هاي جدول‌كشي شده و ...- نيز اضافه شده است و شكل اين محدوده از ارتفاعات تهران را به حالت «شبه‌شهر» تغيير داده است. مسوولان شهري در اين باره مي‌گويند: طبق ضوابط طرح‌تفصيلي، در برخی ارتفاعات تهران، احداث مجموعه‌هاي خدماتي از جمله هتل، مجاز است؛ اما مسكوني‌سازي همچنان ممنوع است.


محمدحقانی رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در این باره به پایتخت گفت: طرح جامع شهر تهران به عنوان سند توسعه شهری در سال 1386 تهیه و تصویب شد. طرحی که بنا بود سه ماه پس از ابلاغ و اجرای آن، طرح تفصیلی نیز تهیه و تصویب شود. با این حال با گذشت پنج سال طرح تفصیلی جدید در بهار 1391 رونمایی و ابلاغ شد.


این عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: نگاهی به مجموعه اسناد توسعه شهری در سه دهه گذشته نشان می دهد پیدایش وضعیت اسف بار امروز ساخت وساز کلانشهر تهران ناشی از نبود ضوابط و مقررات شهری نیست. بلکه آنچه شرایط امروز را به وجود آورده ضعف در اجرای اسناد توسعه شهری است.


او با بیان اینکه زمانی که طرح جامع و تفصیلی تصویب شده در شورای شهر به مرحله اجرا می روند با آنچه مدنظر بوده است از زمین تا آسمان متفاوت است تاکید کرد: در واقع با وجود آنکه تمامی قوانین و مقررات توسعه شهری مناسب بوده اما موضوع مهم مساله اجرای ضوابط بوده است که تاکنون موفق نبوده است.


حقانی اظهار کرد: ساخت وسازهای بی رویه و بی قانونی که هیچ وجه هماهنگی با منابع طبیعی پایتخت ندارند و هم اکنون منبع مهم ترین مشکلات شهر تهران همچون آلودگی هوا و بی آبی شهر شده اند. براساس بررسی های انجام شده در 15 سال اخیر نزدیک به 15 هزار هکتار از مساحت باغات شهر تهران از بین رفته اند و جای خود را به ساختمان های غول پیکر داده اند.


به گفته حقانی، اخیرا در جریان بازدید از ساخت وسازهای ارتفاعات غرب تهران در منطقه پنج تهران مشخص شد: محدوده خط شمال شهر تهران که براساس مصوبه طرح جامع این محدوده روی تراز 1800 متر قرار گرفته اند. براساس بررسی های انجام شده در این محدوده روستای حصارک دقیقا بر روی تراز 1580 تا 1670 قرار گرفته اند و اراضی دانشگاه آزاد با مساحت 28 هکتار از میدان دانشگاه به سمت بالا در تراز 1770 تا 2110 ساخته شده اند.

به تعبیر دیگر بخشی از اراضی دانشگاه داخل محدوده شهر تهران و بخش دیگر در خارج از محدوده واقع شده اند. مطابق با پهنه بندی های مطالعه شده در طرح تفصیلی جدید روستای حصارک به عنوان بافت ارزشمند روستایی در پهنه G323 قرار گرفته اند. نکته قابل تامل آنکه در یکی از بیانیه های طرح جامع شهر تهران این محدوده به عنوان پهنه کوهساران نام گذاری شده که از شمال به مرز شمال شهر تهران و از جنوب به لبه کالبدی شهر تهران می رسد . به این ترتیب ساخت وساز در این محدوده مطابق با ضوابط پهنه G 323 باید انجام می شد و در بخشی از اراضی که در تراز بالای 1800 متر بود در حریم شهر تهران شناخته می شدند که مطابق با طرح راهبردی پایتخت باید به پردیس های موضوعی خدماتی اختصاص پیدا می کرد که در چند سال گذشته به دلیل صدور مجوزهای بی ضابطه مورد هجوم بساز و بفروش ها و برخی ارگان ها قرار گرفته است.


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت