تلفن سایت

خريد آب از وزارت نيرو براي نگهداري درياچه چيتگر

تاریخ ۱۰ آذر ۱۳۹۳

به گفته محمدحقاني در حال حاضر شهرداري ماهانه مبالغ زيادي براي نگهداري درياچه چيتگر صرف مي‌کند. شهرداري براي تامين آب مورد نياز اين درياچه، اقدام به خريد آب از وزارت نيرو کرده است.تهران از مشکل کم آبي رنج مي‌برد. وزارت نيرو با حفر چاه و ذخيره سد ها، به زحمت آب آشاميدني پايتخت را فراهم مي‌کند. وزارت نيرو و سازمان آب با اطلاع رساني و انواع آگهي ها از مردم مي‌خواهند از مصرف بيهوده آب خودداري کنند تا مشکل قطعي آب پيش نيايد.
 تابستان امسال با رسيدن ذخيره آب تهران به مرز هشدار توجه بسياري به درياچه احداث شده کنار مجتمع هاي چيتگر جلب شد. درياچه اي که به قيمت ايجاد منظره اي ساحلي براي خانه هايي گران قيمت، ميليون ها ليتر آب را در خود جا داده و براي خشک نشدنش پيوسته بايد آب به آن تزريق شود. حالا مدير عامل شرکت نوسازي عباس آباد از احداث دومين درياچه مصنوعي در تهران خبر مي‌دهد. به گفته وي، اين ساخت و ساز در فضايي به وسعت 22 هزار متر مربع، 75 درصد پيشرفت داشته و تا پايان سال به بهره برداري خواهد رسيد.
به گفته محمدحقاني در حال حاضر شهرداري ماهانه مبالغ زيادي براي نگهداري درياچه چيتگر صرف مي‌کند. شهرداري براي تامين آب مورد نياز اين درياچه، اقدام به خريد آب از وزارت نيرو کرده و سالانه مبلغ قابل توجهي بهاي آبي را مي‌دهد که در حال تبخير است و شهرداري از هزينه مردم شهر، پول آبي را مي‌پردازد که براي تبخير در اين درياچه ريخته مي‌شود.
تنها کساني که از اين درياچه سوءاستفاده کرده اند، بساز و بفروشهاي حاشيه اين درياچه هستند: «ساخت و سازهاي فراواني در حاشيه اين درياچه انجام شده که بسياري از آنها طبق طرح جامع و تفصيلي نيست و برجسازي بدون قاعده و قانون انجام مي‌شود.» بنا به اظهارات رئيس کميته محيط زيست شوراي شهر تهران اين درياچه در بحران کم آبي تهران تاثير دارد. او با اشاره به حجم آب 8 ميليون متر مکعبي اين درياچه مي‌گويد: از اين ميزان، سالانه 2 ميليون متر مکعب آب بخار مي‌شود و به نظر مي‌رسد منطقي نيست با کمبود فراوان آب در تهران، اين ميزان تبخير آب را بتوانيم تحمل کنيم.
اما انگار هزينه شدن پول شهرداري- پولي که بايد صرف رفاه تمام مردم شهر گردد- براي ايجاد اماکني به معني واقعي کلمه تزئيني و پرهزينه همچنان جزو سياست هاي شهرداري تهران است. مدير عامل شرکت نوسازي عباس آباد از ايجاد درياچه مصنوعي بزرگ ديگري در تهران خبر مي‌دهد. اردشير نوريان با اشاره به اين که درياچه هنر، دومين درياچه مصنوعي بزرگ تهران است، گفت: ساخت درياچه هنر در اراضي عباس آباد از تير ماه امسال آغاز شد. مساحت اين درياچه 22 هزار متر مربع است. به گفته وي، درياچه هنر متشکل از دو درياچه است. درياچه بزرگ تر 12 هزار متر مربع و درياچه کوچک تر 3300 متر مربع مساحت دارند.
نوريان با اشاره به اين که اين مجموعه مجهز به يکي از پيشرفته ترين تصفيه خانه‌هاي کشور است، اظهار داشت: اين تصفيه خانه هزار متر مکعبي مي‌تواند روزانه 200 ليتر از آب درياچه را تصفيه کند. براي انتقال آب از چاه و همچنين برقراري سيستم هاي اطفاء حريق، از به روزترين لوله هاي پلي اتيلن استفاده شده است. در صورت نياز به تخليه آب درياچه، اين کار 24 ساعته انجام خواهد شد.مديرعامل شرکت نوسازي عباس آباد تصريح کرد: درياچه هنر داراي يک آمفي تئاتر روباز است که براي استفاده در مناسبت هاي مذهبي و برپايي آيين هايي مثل تعزيه آماده مي‌شود. مساحت اين آمفي تئاتر 620 متر مربع است و قرار است در آينده به محلي براي گردهمايي هاي فرهنگي تبديل شود.
اردشير نوريان در ادامه گفت: براي نورپردازي مجموعه سه برج روشنايي در نظر گرفته شده است که به 9 طريق مختلف اقدام به نورپردازي محيط درياچه خواهند کرد. براي اين منظور 1700 چراغ در کل محدوده استفاده مي‌شود.مديرعامل شرکت نوسازي عباس آباد، همچنين آب نماي 60 متري در درياچه شمالي يکي از جاذبه هاي زيباي درياچه است. علاوه بر آن 25 آبنماي دو متري هم در بخش جنوبي نصب شده است. 37 فواره هم دورتا دور آمفي تئاتر را در بر مي‌گيرند. مسير عبور شهروندان در ميان درياچه جنوبي و شمالي قرار دارد. مجموعه شامل هزار و چهارصد متر مربع فضاي سبز است.
وي با بيان اين که درياچه هنر در ميان سه پروژه باغ کتاب، باغ هنر و باغ نمايش قرار دارد گفت: هر يک فضاي معماري مخصوص به خود را دارند و مسائل فرهنگي نيز در آن ها جريان خواهد يافت. شهروندان و اهالي فرهنگ و هنر، که ميهمان مجموعه هاي فرهنگي باغ هنر هستند، طراوت طبيعت را روي سکوهاي ميان درياچه تجربه خواهند کرد. درياچه و آمفي تئاتر روباز آن نيز مي‌تواند ميزبان رويدادهاي فرهنگي کشور در مقياس ملي و بين‌المللي باشد. مديرعامل شرکت نوسازي عباس آباد در پايان گفت: پروژه درياچه هنر تاکنون 75 درصد پيشرفت داشته است و مطابق برنامه ريزي هاي انجام شده، در ماه اسفند به بهره برداري مي‌رسد.

نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت