تلفن سایت

دو ضرب الاجل در مسکن مهر

تاریخ ۶ آذر ۱۳۹۳

وزارت راه‌وشهرسازي براي عمل به تعهد دولت يازدهم در خصوص «تكميل پرونده مسكن‌مهر حداكثر تا پايان سال94»، با اتخاذ سياست‌هاي اجرايي جديد، دو ضرب‌الاجل به ترتيب براي «تامين آب» و «تزريق منابع مالي به پيمانكاران ساختمان‌هاي نيمه‌كاره» در پروژه‌هاي مسكن‌مهر تعيين كرد.

 

در قالب ضرب‌الاجل اول، مطابق تفاهمي كه اخيرا بين نمايندگان تام‌الاختيار وزير راه‌وشهرسازي و وزير نيرو به امضا رسيده، مقرر شده است روش‌هاي قبلي در عمليات تامين آب و همچنين ايجاد شبكه‌‌هاي انتقال آب در مناطق مسكن‌مهر خاتمه يابد و در روش جديد، صرفا مناطق اولويت‌دار معرفي‌شده از سوي وزارت راه‌وشهرسازي، در دستور كار آب‌رساني قرار گيرد.

تاكنون، توان محدود مالي و فني دستگاه‌هاي خدمات‌رسان، در كل پروژه‌هاي مسكن‌مهر سراسر كشور، به ميزان برابر توزيع مي‌شد و اين روند باعث شده بود، در برخي مناطق كه پيشرفت ‌فيزيكي ساختمان‌هاي مسكن ‌مهر ماه‌ها تا افتتاح و بهره‌برداري فاصله دارد، عمليات تامين آب و برق، جلوتر باشد و در مقابل، پروژه‌هايي كه آماده تحويل به متقاضيان هستند، معطل خدمات زيربنايي بمانند.

اما با تدبير جديد مسوولان مسكن‌مهر، قرار است صرفا پروژه‌هايي كه ساخت آنها به اتمام رسيده يا مراحل نازك‌كاري آنها طي شده و در آستانه تحويل قرار دارند، در اولويت تامين آب قرار داده شوند.

قائم مقام وزير راه‌وشهرسازي در امور مسكن‌ مهر، روز گذشته در اين باره  اعلام كرد: اولويت‌گذاري براي آب‌رساني به مسكن ‌مهر را با توجه به معطل ماندن تعداد قابل توجهي آپارتمان آماده تحويل در شهرهاي جديد اطراف تهران، در نظر گرفته‌ايم.

احمد اصغري مهرآبادي، قائم‌مقام وزير و مجري ويژه مسكن‌ مهر، با اشاره به آخرين جلسه شوراي مسكن در وزارت راه‌وشهرسازي، تصريح كرد: با تاكيد وزير، بازديد هفتگي از شهرهاي جديد اطراف تهران آغاز شده و بر ضرب‌الاجل آب‌رساني به پروژه‌هاي معطل افتتاح، در اين بازديدها، نظارت خواهيم كرد.

مهرآبادي در جريان بازديد روز سه‌شنبه خود از شهر جديد پرند، درباره دومين سياست جديد كه با هدف تسريع در تكميل واحدهاي مسكوني‌مهر اتخاذ شده است، اعلام كرد: براي جلوگيري از تاخير بيش‌از حد در تكميل پروژه‌هايي كه «بدهي متقاضيان» باعث نيمه‌تمام ماندن اين ساختمان‌ها شده، تصميم گرفته‌ايم اولويت‌ واگذاري واحدهاي مسكوني‌مهر به پيش‌خريداران را براساس «زمان پرداخت اقساط آخر آورده ‌نقدي» تغيير دهيم.

در قالب اين تصميم كه مجوزهاي مربوط به آن نيز اخذ شده، قرار است جانمايي متقاضياني كه در پرداخت آورده ‌نقدي به‌رغم اعلام مسوولان مسكن‌مهر تعلل مي‌كنند، بعد از چند اخطار، در سامانه مسكن‌مهر تغيير ‌كند و امتياز آنها از پروژه‌هاي در معرض تحويل و واگذاري، حذف و به پروژه‌هايي با پيشرفت‌فيزيكي كمتر منتقل شود. به اين ترتيب، در صورتي كه پيش‌خريداران مسكن‌مهر، سهم خود را در هزينه‌هاي احداث پرداخت نكنند، عملا اصل قرارداد و آدرس ساختمان پيش‌فروش شده به آنها تغيير مي‌كند.

مهرآبادي در اين خصوص اعلام كرد: در حال حاضر، در اغلب پروژه‌هاي مسكن‌مهر، سهم مربوط به وام 25 ميليون توماني مسكن‌مهر به‌طور كامل به سازنده‌ها پرداخت شده و مابقي مراحل ساخت كاملا به همكاري مالي مردم وابسته شده است، طوري كه پرداخت به موقع يا بدحسابي در پرداخت آورده‌نقدي، تاثير مستقيم بر سرعت تكميل پروژه‌هاي نيمه‌كاره خواهد داشت.

قائم‌مقام آخوندي درباره نتيجه بازديد سه‌شنبه از پروژه‌هاي مسكن‌مهر پرند نيز گفت: در پرند از 97 هزار واحد در دست ساخت، تاكنون حدود 20 هزار واحد تحويل شده و 27 هزار واحد نيز آماده واگذاري به متقاضيان است اما چون آب‌شرب در آنها موجود نيست، افتتاح به تاخير افتاده است.

مهرآبادي با بيان اينكه كل مسكن‌مهر پرند هم‌اكنون داراي 84 درصد پيشرفت فيزيكي است و 88 هزار واحد از مرحله سفت‌كاري عبور كرده است، گفت: با هماهنگي وزارت نيرو در بازديد مشتركي كه به همراه قائم‌مقام وزير نيرو از پرند داشتيم، مقرر شد ظرف 10 روز، شبكه‌هاي آب‌رساني به واحدهاي آماده افتتاح، احداث و تامين شود.

مهرآبادي تصريح كرد: از بين خدمات زيربنايي سه‌گانه، بيشترين مشكل مربوط به آب است كه هم‌اكنون با برنامه مشترك دو وزارتخانه، اين چالش در حال رفع شدن است.

مجري ويژه مسكن‌مهر افزود: منابع آبي براي تامين آب واحدهاي آماده افتتاح وجود دارد اما به دليل برخي ناهماهنگي‌ها از جمله عدم اولويت‌بندي براي خدمات‌رساني متناسب با پيشرفت‌فيزيكي پروژه‌ها، مقداري تاخير در آب‌رساني به وجود آمده بود كه خوشبختانه هم‌اكنون در حال رفع شدن است.

 

 


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت