تلفن سایت

تغيير مساحت محدوده رسمي كلان‌شهر تهران

تاریخ ۱۹ آبان ۱۳۹۳

تغيير مساحت محدوده رسمي كلان‌شهر تهران

روز گذشته رئيس كميته محيط‌زيست شوراي شهر تهران از درخواست شهرداري براي تغيير مساحت محدوده رسمي كلان‌شهر تهران خبر داد.
در صورتي كه شوراي عالي شهرسازي و معماري كشور با اين پيشنهاد موافقت كند، خط محدوده تهران براي دومين‌بار ظرف سه سال، جابه‌جا مي‌شود!
مساحت محدوده اصلي يا همان محدوده رسمي كلان‌شهر تهران در سال91 با تصويب طرح تفصيلي جديد تهران، كوچك شد و وسعت محدوده از 700 كيلومترمربع به 600 كيلومتر مربع تغيير كرد.
اما به واسطه آنچه روز گذشته يك عضو شوراي شهر تهران اعلام كرده، شهرداري اخيرا بدون هماهنگي و اطلاع شوراي‌شهر، درخواست افزايش مجدد محدوده را به شوراي عالي شهرسازي ارائه كرده است. ظاهرا شهرداري تهران در پيشنهاد خود، موضوع احداث و تكميل يك بزرگراه در جنوب شرقي تهران– احتمالا بزرگراه شهيد صيادشيرازي- را به‌عنوان استدلال براي افزايش خط‌محدوده شهر مطرح كرده و درخواست دارد، «محدوده فعلي تهران از سمت
جنوب شرق تا جايي كه بزرگراه در دست احداث را در بر بگيرد، افزايش يابد». اين پيشنهاد در صورتي كه با موافقت و تصويب شوراي‌عالي شهرسازي و معماري كشور همراه شود، باعث خواهد شد قطعاتي زمين متراژ‌بزرگ كه هم‌اكنون در حريم شهر تهران– خارج از محدوده- قرار دارند و عملا امكان ساخت‌وساز روي آنها مقدور نيست نيز به داخل محدوده راه پيدا كنند!
در اين باره، روز گذشته رئیس کمیته محیط زیست شوراي شهر در جلسه غيرعلني شورا، در تذکری به شهرداری گفت: اعضای محترم شورا استحضار دارید خط  محدوده شهر تهران در مقیاس دو هزارم در سال 91 به همراه طرح تفصیلی به تصویب شورای شهر، کمیسیون ماده 5 و شورای عالی شهر سازی و معماری رسیده است اما اخیرا مطلع شده‌ام شهرداری تهران پیشنهادی را بدون جلب نظر شورای شهر مبنی بر تغییر خط محدوده شهر تهران به شورای عالی شهر سازی و معماری ارائه كرده که این امر مطابق ماده 34 بند 71 قانون شهرداری نیست.
 اين عضو شوراي شهر تهران صرف‌نظر از اينكه، افزايش دوباره مساحت محدوده فعلي كلان‌شهر تهران را به نفع يا ضرر شهروندان بداند، معتقد است: هر نوع پيشنهاد شهرداري، پيش از آنكه به شوراي عالي شهرسازي برود، بايد ابتدا در شوراي شهر تهران و سپس كميسيون ماده5 بحث و بررسي روي آن صورت بگيرد.
در جلسه غيرعلني ديروز شوراي شهر، رحمت‌الله حافظي يك عضو ديگر شورا، به عدم پاسخگويي شهرداري درباره بوستان مادر اشاره كرد و گفت: بر اساس تبصره 13 بودجه سال 93 سقف اختیارات معاملات شهردار 50 میلیارد تومان و در بودجه سال 92 نیز این سقف 40 میلیارد تومان بوده است؛ اما بر حسب اطلاعات موجود ارزش زمین پروژه بوستان مادر 500 میلیارد تومان بوده  كه فروخته شده، از این رو تذکر من  به شهردار این است که به استناد کدام مجوز این تهاتر صورت گرفته است و مستندات خود را به شورای شهر تهران ارائه دهد.



نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت