تلفن سایت

ماموریت جدید به شهرداران مناطق فرسوده

تاریخ ۱۷ آبان ۱۳۹۳

ماموریت جدید به شهرداران مناطق فرسوده

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در بازديد از پروژه‌هاي ساختماني در محله‌هاي فرسوده پايتخت گفت: تجمیع پلاک‌های ریزدانه قبل از اینکه یک کار شهرسازی و کالبدی باشد، امری اجتماعی است و می‌تواند کلید جهش جدید نوسازی در بافت‌های فرسوده این مناطق تلقي شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان نوسازی شهر تهران، عباداله فتح‌اللهی در جلسه‌ای که در محل شهرداری منطقه 8 برگزار شد با اشاره به بازدید اخیر شهردار تهران از سازمان نوسازی و رضایت ایشان از عملکرد این سازمان، خاطرنشان کرد: رویکرد جدید سازمان نوسازی که با هدایت و راهبری شهردار تهران تنظیم شده، خروج از تصدیگری و تقویت نوسازی مردمی با  رفع آسیب‌های گذشته است.
وی با بیان اینکه سازمان نوسازی در دوره‌های گذشته دو رویکرد مداخله مستقیم و نوسازی مردمی را در بافت‌های فرسوده تجربه کرده است، یادآور شد: رویکرد مداخله مستقیم که در برخی محلات تهران اجرایی شد، رویکردی پر هزینه بود و رضایت کامل شهروندان را در پی نداشت، در مقابل رویکرد نوسازی مردمی که با مشارکت شهروندان و حمایت شهرداران مناطق صورت گرفت، توانست رضایت مردمی را جلب کند و با تخفیفات و تسهیلات تشویقی اعطا شده حدود 199 هزار واحد مسکونی توسط مردم نوسازی شد.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران عدم تامین زیرساخت‌ها و سرانه‌های خدماتی را یکی از اشکالات رویکرد نوسازی مردمی ذکر کرد و گفت: توجه به رفع کمبود سرانه‌های خدماتی در بافت‌های فرسوده در سیاست‌های جدید سازمان نوسازی مدنظر قرار گرفته است و تبصره 48 بودجه سال 93 شهرداری تهران نیز ناظر به همین مساله است.
فتح‌اللهی در ادامه سخنان خود بر ضرورت پیگیری تبصره 48 و اهتمام برای اجرایی کردن این تبصره در مناطق حاوي بافت ‌فرسوده تاکید کرد.
وی با اعلام اینکه نقش سازمان نوسازی، نقش مدیریت هماهنگی نهادهای مرتبط با نوسازی است، اظهار کرد: ماموریت‌های نوسازی در مناطق تحت مدیریت شهرداران مناطق انجام خواهد شد و سازمان نوسازی شهر تهران نیز در این راستا تمام توان، امکانات، پتانسیل، تجربه و تخصص خود را در اختیار مجموعه قرار می‌دهد.
فتح‌اللهی با اشاره به اینکه ستاد احیا و نوسازی مناطق به منظور بسیج منابع و امکانات منطقه و به‌عنوان پتانسیل‌هایی جهت سرعت بخشی به فرآیند نوسازی در مناطق راه‌اندازی شده‌اند، خاطرنشان کرد: معاونان شهرسازی و معماری مناطق دبیری این ستاد‌ها را بر عهده دارند و لازم است فعالیت این ستاد در منطقه 8 نیز بیشتر از گذشته شود.  
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران بر اهمیت توجه به تجمیع پلاک‌های ریزدانه در منطقه تاکید کرد و گفت:  کلید نوسازی در مناطق تجمیع است. تجمیع پلاک‌های ریزدانه قبل از اینکه یک کار شهرسازی و کالبدی باشد، امری اجتماعی است و می‌تواند کلید جهش جدید نوسازی در بافت‌های فرسوده این منطقه باشد.
وی با اعلام اینکه در ساختار جدید سازمان نوسازی، دو معاونت شهرسازی و معماری و معاونت اجتماعی با هم ادغام شدند و معاونت جدید نوسازی و توسعه محلی شکل گرفت، تصریح کرد: اگرچه سازمان نوسازی با نگاهی اجتماعی برای تحقق اهداف و ماموریت‌های خود تلاش می‌کند اما رأسا اقدام اجتماعی انجام نمی‌دهد، بلکه تلاش می‌کند پتانسیل‌ها، امکانات و ظرفیت‌های اجتماعی شهرداری تهران را به منظور نوسازی بافت‌های فرسوده بسیج کند.
شهردار منطقه 8 نیز در این جلسه خاطرنشان کرد: کارهای خوبی در رابطه با نوسازی بافت‌های فرسوده در منطقه انجام شده است و امیدوار هستم برگزاری این جلسه نیز منشأ خیر و برکت برای تسریع در روند نوسازی در منطقه باشد.

 پرداختي 70 ميليارد توماني قاليباف
مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران در بازديد ديگري از مناطق فرسوده، اعلام كرد: شهردار تهران رديف بودجه 70ميليارد توماني براي هزينه در بافت‌فرسوده، تعريف كرده‌اند كه از اين محل، خدمات محله‌اي و مورد نياز سكونت ساكنان بافت، احداث و تامين خواهد شد.
وي افزود: ما جمعیت پذیری محلات را بالاتر بردیم، اما به این نسبت زیرساخت‌ها فراهم نشده است که این آسیب را سازمان نوسازی مطالعه کرد و برای رفع آن، تبصره‌ای در بودجه 93 پیشنهاد کرد تا شهرداری نیز برای تامین زیرساخت‌ها هزینه‌ای در اختیار سازمان نوسازی قرار دهد.
وی افزود: این تبصره برای امسال بدون عدد تصویب شد و براساس آن شهردار موظف شد از بودجه‌های در اختیار خود برای این امر هزینه کند که اخیرا نیز دکتر قالیباف، شهردار تهران 70میلیارد تومان برای این تبصره اختصاص داده است تا در مناطق دارای بافت فرسوده هزینه شود.
وی تاکید کرد: خوشبختانه، با حضور شهرداران مناطق و معاونان تخصصی در حوزه نوسازی، کمیته تبصره 48 بودجه شهرداری در همه مناطق فعال شده و امیدواریم برای سال‌های بعد بتوانیم ارقام بیشتری برای این کمیته جذب کنیم.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران با اشاره به اهمیت زیرساخت‌ها در نوسازی محلات اظهار کرد: فضای سبز، تعریض معابر و پارکینگ از جمله اولویت‌هایی است که از طریق تبصره 48 بودجه شهرداری تهران پیگیری می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه تبصره 48 بودجه شهرداری تهران به خلأ ورود دولت در تامین زیرساخت‌های بافت فرسوده کمک می‌کند، افزود: این تبصره برای رفع نقص زیرساخت‌ها در محلات دارای بافت فرسوده با سه اولویت پارکینگ، فضای سبز و معبر مطرح شده است.


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت