تلفن سایت

۶ ابهام شورا درباره برج های بوستان مادر

تاریخ ۱۵ آبان ۱۳۹۳

6 ابهام شورا درباره برج های بوستان مادر

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر اعلام کرد: طرح سوال از شهردار تهران بابت مگاپروژه بوستان مادر هفته آینده با ارائه به هیات‌رئیسه شورای شهر تهران به جریان می‌افتد. محمدحقانی، عضو شورای شهر تهران که پرونده مگاپروژه بوستان مادر با پیگیری‌های ویژه وی از اوایل امسال در دستور کار شورای عالی شهرسازی و معماری کشور قرار گرفت، پس از جلسه بی‌نتیجه هفته گذشته که با حضور شهردار تهران در صحن علنی برگزار شد، دیروز اعلام کرد: فهرست کامل ابهامات پرونده بوستان مادر را در قالب طرح سوال به محمدباقر قالیباف شهردار تهران ارائه می‌کنم تا به‌صورت رسمی به تک تک ابهامات پاسخ مشخص داده شود.
فهرست شش موردی ابهامات مگاپروژه مادر نشان می‌دهد صرف‌نظر از اشکالاتی که شورای عالی شهرسازی و معماری کشور در خصوص تغییر کاربری غیرقانونی این پروژه به آن وارد کرده است، ابهامات پررنگ‌تری درخصوص تهاتر غیر قانونی  زمین این پروژه وجود دارد که شهردار تهران باید به آنها نیز پاسخ مشخص و روشنی بدهد. ابهام برخی از اعضای شورای شهر تهران در مورد نحوه تهاتر زمین 1/7 هکتاری بوستان مادر ناظر به تبصره 13 بودجه شهرداری تهران است. بر اساس تبصره 13 بودجه سال 93 سقف اختیارات معاملات شهرداری 50 میلیارد تومان و در بودجه سال 92 نیز این سقف 40 میلیارد تومان تعیین شده است، اما بر حسب اطلاعات موجود ارزش این زمین 500 میلیارد تومان است که برای تامین بخشی از هزینه پروژه پل صدر، به صورت تهاتر به پیمانکاران این پروژه واگذار شده است. از این رو تذکر به شهردار این است که به استناد کدام مجوز این تهاتر صورت گرفته است و اگر مجوزی در این خصوص صادر شده است، باید مستندات خود را به شورای شهر تهران ارائه دهد.
حقانی رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه توضیحات شهردار تهران در صحن علنی هفته گذشته نتوانسته ابهامات به وجود آمده مربوط به زمین بوستان مادر را برطرف کند، گفت: از این رو بنا دارم هفته آینده طرح سوال از شهردار تهران را با محوریت شش  ابهام این پروژه به هیات رئیسه شورای شهر ارائه کنم.
او به اولین مورد ابهام این پروژه اشاره کرد و افزود: دوستان شهرداری معتقد هستند تغییر کاربری زمین بوستان مادر با مجوز کمیسیون ماده پنج انجام شده است. این در حالی است که این کمیسیون چنین حقی ندارد.
حقانی تصریح کرد: دومین مورد اینکه اگر کمیسیون ماده پنج چنین مجوزی را صادر کرده باید این مجوز به شورای شهر ارائه شود که تاکنون چنین مجوزی به شورای شهر نشان داده نشده است. رئیس کمیته محیط زیست شورا ادامه داد: ابهام سوم آنکه اگر مجوز عنوان شده از سوی کمیسیون ماده پنج صادر شده است باید به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری برسد که براساس مکاتبات انجام شده با شورای عالی شهرسازی چنین مجوزی وجود ندارد.
به گفته وی، چهارمین ابهام این پرونده این است که براساس ضوابط طرح تفصیلی کاربری اراضی و فضاهای سبز موجود در شهر تا پایان سال 95 تثبیت شده و قابل تغییر نیست، این در حالی است که کاربری فضای سبز بوستان مادر تغییر داده شده است. او اضافه کرد: محور پنجم ابهامات مورد بررسی به این موضوع برمی‌گردد که در صورت قبول این فرضیه که تغییر کاربری مربوط به این زمین در شورای عالی شهرسازی دوره گذشته تایید شده باشد، در دوره کنونی نظر شورای عالی شهرسازی بر توقف عملیات و بازگشت کاربری زمین است پس چرا شهرداری تهران به حکم جدید شورای عالی شهرسازی به عنوان نهاد بالادستی عمل نمی‌کند؟
عضو شورای شهر تهران با اشاره به محور ششم ابهام پرونده اظهار کرد: به استناد تبصره 13 بودجه شهرداری تهران سقف خرید و فروش در این پروژه مورد سوال شورای شهر تهران قرار دارد.
او افزود: در این مورد آقای حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر نیز تذکری را به شهردار تهران دادند که به دلیل ممانعت رئیس شورا این تذکر در صحن علنی مطرح نشد.
حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورا نیز تصریح کرد: تذکری به شهردار تهران مبنی بر اینکه زمین پروژه بوستان مادر با چه قیمتی تهاتر شده است، ارائه شد. او ادامه داد: بر اساس تبصره 13 بودجه سال 93 سقف اختیارات معاملات شهرداری 50 میلیارد تومان و در بودجه سال 92 نیز این سقف 40 میلیارد تومان است اما بر حسب اطلاعات موجود ارزش این زمین 500 میلیارد تومان است از این رو تذکر به شهردار این است که به استناد کدام مجوز این تهاتر صورت گرفته است و مستندات خود را به شورای شهر تهران ارائه دهد. او تاکید کرد: بر اساس اطلاعات موجود زمین بوستان مادر برای هزینه های پروژه صدر در قالب تهاتر به مجریان طرح واگذار شده است.


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت