تلفن سایت

تامین آب و برق برای مسکن مهر

تاریخ ۳۰ مهر ۱۳۹۳

تامین آب و برق برای مسکن مهر

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید معتقد است: ساکنان شهرهای جدید همان ساکنان قبلی شهرهای اصلی بوده‌اند که هم‌اکنون در واحدهای مسکن مهر در این شهرها ساکن شده‌اند. محسن نریمان تاکید می‌کند: همان‌گونه که وزارت نیرو بابت تامین آب این خانوارها در شهرهای اصلی متعهد بوده است، باید حقابه آنها پس از سکونت در شهرهای جدید هم محفوظ بماند.

*در کل کشور در زمان خشکسالی از جیره‌بندی آب استفاده می‌شود. چقدر به تامین آب برای مسکن مهر شهرهای جدید امید دارید؟
توجه داشته باشید که مشکل آب هم اکنون در مورد کل شهرهای کشور مطرح است و تنها مربوط به شهرهای جدید نیست. این نکته را بگویم که شهرهای جدید برای تاسیس، نیاز به مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری دارد و خود به خود ایجاد نمی‌شود و یکی از ارکانی که در شورای‌عالی شهرسازی و معماری حضور دارد نیز وزارت نیرو است. بنابراین حضور نماینده وزارت نیرو هنگام تصمیم برای ایجاد هر شهر جدید صرفا به‌خاطر این است که در مورد امکان تامین آب و برق شهر جدیدی که قرار است تاسیس شود نظر بدهد. شهر جدید پردیس، هشتگرد، پرند، اندیشه و دیگر شهرها همگی مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری را دارند و همه هم با حضور نماینده وزارت نیرو و امکان‌سنجی برای تامین آب و برق تاسیس شده‌اند.
* این امکان‌سنجی برای سقف فعلی جمعیت صورت گرفته است؟
خیر. برای سقف دراز مدت جمعیت.
پس تامین آب به عهده وزارت نیرو است و در تمام مصوبات ایجاد شهرهای جدید، نماینده وزارت نیرو حضور داشته است. اما مشکل آب در شهرهای جدید به دو صورت مطرح است: در برخی شهرها ممکن است ما منابع آبی داشته باشیم اما اعتبار لازم برای انتقال و تصفیه آب نداشته باشیم. در برخی دیگر ممکن است اصلا منابع آبی کافی در اختیار نباشد. اینها مسائلی است که نه تنها به شهرهای جدید بلکه به کل شهرهای کشور مربوط است که باید در این زمینه چاره‌جویی جامع و فراگیری صورت بگیرد.
مجددا تاکید می‌کنم که تامین آب در شهرهای جدید به عهده وزارت نیرو و از تعهدات این وزارتخانه از ابتدای شکل‌گیری شهرهای جدید است ولی ما اعلام می‌کنیم آمادگی داریم هر نوع کمکی که از ما ساخته باشد برای همکاری با وزارت نیرو و حل مشکل آب در شهرهای جدید انجام دهیم.
*سقف جمعیتی اغلب شهرهای جدید از جمله پرند و پردیس با توجه به منابع آبی موجود و سایر الزامات، قبل از ورود پروژه مسکن مهر به این شهرها و بارگذاری ناگهانی جمعیت در آنها تعیین شده است، برای مثال سقف اولیه جمعیتی در شهر جدید پرند نهایتا 50 هزار نفر تعیین و تعریف شده بود اما ساخت 100 هزار واحد مسکن مهر این بارگذاری را به‌طور متوسط تا 10 برابر افزایش داد، با این اوصاف اظهار نظر شما چندان به شرایط فعلی شهرهای جدید ارتباط پیدا نمی‌کند!
ببینید ما معتقدیم که شهرهای جدید اطراف پایتخت برای اسکان سرریز جمعیتی کلان‌شهر مادر شکل گرفته است. در واقع ساکنان تهران هستند که به این شهرهای جدید می‌روند و اگر در این شهرها ساکن نبودند در حال حاضر در پایتخت اسکان داشتند. در واقع فلسفه مسکن مهر بومی گزینی بود و ساکنان تهران که به این شهرهای جدید رفتند حقابه‌های خود را در تهران داشتند. در مورد شهرهای جدید مشاوران مطالعاتی انجام داده‌اند که در قالب این مطالعات مشخص شده دستگاه‌های متولی آب و برق، می‌توانند به نیازهای جمعیتی حال حاضر شهرهای جدید پاسخ دهند و مشکل خاصی در این زمینه نخواهد بود. اما ممکن است در صورتی که در آینده بخواهند جمعیت بیشتری را در این شهرها بارگذاری کنند برای تامین آب با مشکل مواجه شوند اما مشکل آب در حال حاضر در شهرهای جدید، مشکل حاد و غیر قابل حلی نیست. الان باید تلاش ما بر این باشد که از بارگذاری بیشتر جمعیت در این شهرها جلوگیری کنیم و نسل نو شهرهای جدید را در مکان‌هایی برنامه‌ریزی کنیم که یکی از ویژگی‌های اصلی آن امکان تامین آب برای درازمدت در این شهرها باشد.
*الان چند هزار واحد مسکونی آماده تحویل در شهرهای جدید دارید که معطل آب و برق و گاز هستند؟
ما در کل کشور 150 هزار واحد آماده افتتاح داریم که باید وزارت نیرو نسبت به تامین آب و برق آنها اقدام کند تا بتوانیم آنها را تحویل دهیم. در جلسه‌ای که با وزارت نیرو در این زمینه داشتیم، وزیر نیرو از ما خواست که به ترتیب اولویت، واحدها را معرفی کنیم تا در برنامه تامین آب قرار گیرند و این حرکت مثبتی بود که اخیرا بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت نیرو صورت گرفت.


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت