تلفن سایت

اثر معکوس «توسعه تهران» بر آسایش «تهران نشین ها»

تاریخ ۲۹ مهر ۱۳۹۳

اثر معکوس «توسعه تهران» بر آسایش «تهران نشین ها»

شهردار تهران یکشنبه شب در گفت‌‌وگوی ویژه خبری حاضر شد و گزارش جامعی از عملکرد شهرداری تهران طی سال‌های اخیر ارائه کرد. این گزارش حاوی دو نکته مهم بود که تا این زمان کمتر به آن اشاره شده بود.
نکته نخست تاثیر معکوس اجرای انبوه پروژه‌های عمرانی و توسعه شهری در کلان‌شهر تهران بود و نکته دوم شیوه مالی اداره پایتخت بود که محمدباقر قالیباف شهردار تهران نکات جالبی را برای اولین بار در این حوزه اعلام کرد.
او در این باره اظهار کرد: مردم هر روز می‌بینند که در دهه گذشته حجم اتوبان‌های تهران دو برابر شد، بیش از 20 کیلومتر تونل شهری احداث شد، خطوط مترو به 5 خط رسید و در حوزه توسعه فضاهای فرهنگی در ساخت مسجد، سینما، تئاتر، سراهای محله، سالن‌ها و بوستان‌ها اقدامات گسترده‌ای انجام شد، اما آیا کیفیت زندگی هم در سطح شهر بالا رفته است؟ آیا مردم با این حرکت‌ها امروز احساس آسایش و آرامش می‌کنند؟ واقعیت آن است که امروز مردم نسبت به زحمت‌هایی که کشیده می‌شود، این احساس آرامش را ندارند و این به کهنگی قوانین و ساختار غلط در حوزه مدیریت شهری برمی‌گردد. او تاکید کرد: در تهران تعداد زیادی پل و تونل ساخته شده، اما مشکل آلودگی هوا و ترافیک حل نشده است. طی ماه‌های اخیر برخی دولتمردان نقدهایی را متوجه مدیریت شهری کرده بودند که تهران در این مقطع زمانی به اجرای پروژه‌هایی همچون ساخت تونل و بزرگراه نیاز ندارد. شهردار تهران عنوان کرد: اصل هفتم و اصل 101 تا 106 قانون اساسی درباره نقش مردم، شوراها و اداره شهرها بحث می‌کند و شورای شهر در همین راستا شکل گرفته است. اما آیا این شوراها، شورای شهر هستند یا شورای شهرداری؟ در حقیقت شورای شهرداری هستند و در بسیاری از نقاط نیز شوراها این اختیار را ندارند.
شهردار تهران با طرح سوالی مبنی بر اینکه تا چه زمانی درآمد شهرداری‌ها باید متمرکز بر فروش تراکم باشد، تاکید کرد: در حال حاضر وضعیت لجام گسیخته ساخت‌و‌ساز را در شهرها می‌بینیم. امروز در شهر تهران با طرح جامع، تراکم فروشی ممنوع شده است. این در حالی است که قبلا و در دهه 70 هر کسی هرچقدر پول می داد به او تراکم می‌دادند. البته یک تراکم پایه و مجاز در شهرها وجود دارد. اما حتی تراکم مجاز نیز این روزه برای تهران و کلان‌شهرها سم است. اگر دولت موافق باشد می‌توانیم اعلام کنیم که پروانه مسکونی صادر نمی‌کنیم و سپس دولت باید برای این موضوع چاره‌اندیشی کند.
او در پایان از اجرای طرحی برای تغییر رفتار از آبان ماه در دو زمینه تغییر رفتار در ترافیک و دیگری تغییر رفتار در حوزه محیط‌زیست خبر داد. شهردار تهران در پایان اعلام آمادگی کرد در صورتی که لایحه درآمدهای پایدار شهری به تصویب برسد شهرداری برای نجات از تراکم‌فروشی با آن همراهی خواهد کرد.


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت