تلفن سایت

افزایش سرمايه‌گذاری در فناوری های نوين ساختمان

تاریخ ۲۲ شهریور ۱۳۹۳

افزایش سرمايه‌گذاری در فناوری های نوين ساختمان

وزير راه‌وشهرسازي اعلام كرد: توجه به ساختار اقتصاد كلان براي ساماندهي توليد ساختمان بسيار مهم است و تقاضا و عرضه در اين بخش نبايد دچار افراط و تفريط شود كه در غير اين صورت سم مهلكي براي حوزه مسكن خواهد بود. عباس آخوندي گفت: از يكسو تقاضاي بيش از حد در ساختمان‌سازي موجب گران‌فروشي و تورم و عرضه بيش از حد نيز در اين حوزه موجب بي‌خانه ماندن اقشار متوسط و ضعيف جامعه مي‌شود لذا بايد در اقتصاد كلان تقاضا و عرضه مسكن همسو و متناسب باشند. وزير راه و شهرسازي اظهار كرد: در ايران مهم‌ترين مشكل عرضه مسكن بخش تامين مالي است كه در لايحه خروج از ركود دولت نيز به اين بخش توجه ويژه‌اي شده و پيشنهادهایي براي خروج اقتصاد كشور از تنگناي مالي ارائه شده است.
وي خاطر‌نشان كرد: اقتصاد ايران بانك‌محور است و دولت در اين لايحه تلاش كرده منابع مالي و قدرت تسهيلات‌دهي بانك‌ها را تا 5/12 برابر وضع موجود افزايش دهد كه در صورت تصويب اين لايحه توسط مجلس شوراي اسلامي، بانك‌ها قادر به پرداخت 125 هزار ميليارد تومان تسهيلات خواهند بود. وزير راه و شهرسازي گفت: جدا از بانك‌ها، امكان تامين مالي از طريق بازار سرمايه نيز وجود دارد كه در اين راستا مي‌توان انواع صندوق‌ها و عقود اسلامي را فعال و بدون مراجعه به بانك‌ها منابع مالي مورد نظر را تامين كرد.
آخوندي توضيح داد: به منظور تامين منابع مالي از طريق بازار سرمايه در اوايل ماه جاري، نخستين صندوق زمين و مسكن راه‌اندازي شد كه اميدواريم شاهد افتتاح صندوق‌هاي زيادي از اين نوع در كشور باشيم. وي بيان كرد: اگر در بخش مسكن تامين مالي انجام شود، فرد متقاضي درصدد بهره‌وري از منابع مالي برمي‌آيد و خود به خود ارتقاي استانداردها در ساختمان‌سازي نظير استفاده از فناوري‌هاي نوين، زيبايي بنا، استفاده از كارگر ماهر، مهندس آموزش‌ديده و... اتفاق مي‌افتد.
 وي بيان كرد: اكنون سال‌ها است طرح انبوه‌سازي در كشور اجرا مي‌شود اما آنچه تاكنون اجرا شده با استانداردها متناسب نبوده است زيرا در اين بخش نيازمند يك ساختار اقتصادي هستيم. وزير راه و شهرسازي اظهار اميدواري كرد: با راه‌اندازي صندوق‌هاي زمين و مسكن و فعال كردن عقود اسلامي تامين مالي بخش مسكن از طريق بازار سرمايه انجام گيرد زيرا اين صندوق‌ها براي بازار مسكن، متقاضي، تكنولوژي و توليد مناسب را به همراه دارند. وزير راه و شهرسازي كه در مشهد در جمع معاونان و مديران وزارتخانه سخنراني مي‌كرد، اظهار کرد: دولت يازدهم تدبيري مهم مبني بر پرداخت 20 هزار ميليارد تومان بدهي دولت به پيمانكاران و دفاتر مهندسي ساختمان انديشيده است. وي افزود: در صورت تصويب اين طرح، سرمايه‌گذاري در فناوري‌هاي نوين ساختمان افزايش خواهد يافت و شاهد گسترش صنعتي‌سازي خواهيم بود.

    مسكن مهر در تعهد دولت
وزير راه و شهرسازي ايجاد تحرك در بخش عرضه و تقاضا را ديگر برنامه دولت يازدهم در بخش مسكن ذكر كرد و گفت: تشكيل صندوق‌هاي زمين و مسكن در اين زمينه از اهميت خاصي برخوردار است و تاكنون دو صندوق در كشور راه‌اندازي شده است.
آخوندي توجه دولت به خانه اولي‌ها را جدي دانست و اظهار كرد: با رشد تعداد صندوق‌هاي زمين و مسكن قدرت خريد مردم افزايش پيدا مي‌كند و اين امر گامي اساسي به سوي خانه‌دار كردن مردم خواهد بود. وي درخصوص اتمام پروژه‌هاي مسكن مهر نيز گفت: دولت يازدهم خود را متعهد به ساخت و تحويل همه واحدهاي مسكن مهر مي‌داند و تمامي خدمات زيربنايي و روبنايي را براي تحقق اين مهم ارائه خواهد داد.
وزير راه و شهرسازي ابراز کرد: مهندسان قطعا موتور توسعه ملي در ايران هستند و دولت و جامعه از آنان انتظار زيادي براي تحول در بخش اقتصادي دارند كه بايد دين خود را به ملت ادا كنند. آخوندي يادآور شد: رشد و توسعه فناوري در يك كشور معلول عوامل زيادي نظير نحوه آموزش، كاركرد بنگاه‌هاي اقتصادي، ساختار صنعتي، اجتماعي و فرهنگي كشور، نيروي زبده و ماهر و... است كه تاكنون مهندسان ساختمان در بحث استفاده از فناور‌ي‌هاي نوين به سه نكته كليدي كمتر توجه كرده‌اند. وي اظهار كرد: ساختار اقتصادي، بستر فرهنگي و نظام آموزش اين سه نكته كليدي در مهندسي و ساخت‌و‌ساز ملي در كشور است كه كمتر مورد توجه قرار گرفته است. وزير راه و شهرسازي گفت: سند چشم‌انداز توسعه سال 1404 كشور كه براي بخش‌هاي مختلف طراحي شده، پيوست مهندسي ندارد و هيچ تصويري از مهندس سال 1404 كه بايد از چه مهارت‌ها يا دانشي برخوردار باشد يا چه نظام آموزشي براي وي طراحي شود، ترسيم نشده است.
آخوندي افزود: با مروري بر نحوه آموزش رشته‌هاي مهندسي ساختمان در كشورهاي مختلف و باتوجه به رشد دانش الكترونيك و توسعه ارتباطات درمي‌يابيم كه تقريبا متون درسي براي مهندسان در تمام كشورها يكسان است. وي گفت: آنچه عنصر رقابت بين مهندسان را تقويت مي‌كند يا مهندسان آن كشور توسعه‌يافته را ماهرتر و در سطح دانش بالاتري در مقايسه با مهندسان ديگر قرار مي‌دهد، چيست؟ جست‌وجوي پاسخ اين سوال از سوي مهندسان بسيار حائز اهميت است. آخوندي اظهار كرد: آمريكا پروژه‌اي به نام مهندس 2020 ميلادي طراحي و اجرا كرده كه تصويرسازي از يك مهندس ساختمان در سال مزبور است. بر اين مبنا سيستم آموزشي را تعريف كرده كه مهندسان بايد براساس آن سيستم تربيت شوند تا به هدف مورد نظر دست يابند.
 وزير راه و شهرسازي تاكيد كرد: بايد اين وزارتخانه با كمك دانشگاه‌ها مدلي براي تبيين ويژگي‌هاي مهندس ساختمان ايران در سال 1404 طراحي كند زيرا مهارتي كه يك مهندس ساختمان بايد در به‌كارگيري فناوري‌هاي نوين و افزايش عمر مفيد ساختمان كسب كند فراتر از متون درسي در دانشگاه‌ها است. آخوندي بيان كرد: اكنون موبايل به‌عنوان يك فناوري ارتباطي در مدت كمتر از 10 سال جزئي از زندگي مردم ايران شده در حالي كه صنعت ساختمان‌سازي نوين با پيشينه غني بيش از يك‌هزار سال در ايران، هنوز نتوانسته وارد سبك زندگي مردم شود. وزير راه و شهرسازي گفت: اين مقايسه نشان مي‌دهد كه دليل اين نقيصه ناتواني ما براي درهم‌آميختگي فناوري‌هاي نوين ساختماني با سبك زندگي مردم بوده است.


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت