تلفن سایت

افزایش سرعت نوسازی بافت فرسوده

تاریخ ۲۸ مرداد ۱۳۹۳

افزایش سرعت نوسازی بافت فرسوده

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران از برگزاری جلسه مشترک در هفته آینده با کمیسیون شهرسازی و معماری برای ارائه تسهیلات جدید برای افزایش سرعت نوسازی بافت فرسوده خبر داد.
علیرضا دبیر با اشاره به اینکه نه تنها پایتخت، بلکه بسیاری از شهرهای ایران با مساله بافت‌های فرسوده درگیر هستند،‌ تاکید کرد:‌ کالبدشناسی این بافت‌ها نشان‌دهنده مشکلاتی مثل تعارض با ساختار کلی شهر، تراکم و تمرکز جمعیت و فعالیت‌ها، مشکلات اقتصادی و اجتماعی، شرایط نامطلوب زیست‌محیطی و مشکلات ترافیکی و کیفیت پایین سطح زندگی است. دبیر افزود:‌ متاسفانه برخی محله‌ها و بافت‌های شهر از امکانات و عوامل رشد مساوی در طول زمان برخوردار نبوده‌اند و همین موضوع باعث به وجود آمدن تفاوت‌های آشکار در سیمای شهرها و کیفیت محیطی بافت‌ها شده است. در حالی که شهر پایدار و توسعه‌یافته، شهری است که در زمان رشد و توسعه، ارتباطی منطقی و منسجم بین فضاهای قدیم و جدید ایجاد کند تا یکپارچگی و هویت شهر تقویت شود. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به ضرورت مشارکت شهروندان در مرمت شهری بیان کرد:‌ بافت فرسوده شهر، اغلب بافتی قدیمی و باهویت است. بر این اساس ضروری است طرحی ارائه شود که ساکنان این نواحی را برای نوسازی و تجمیع پلاک‌های ریزدانه تشویق کنیم.

 محدودیت‌های نوسازی در متراژ‌کم
همچنین، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به ضوابط طرح جامع و تفصیلی در خصوص ساخت و ساز در قطعات زیر 200 متر متذکر شد: امکان فنی بهره‌مندی قطعات ریزدانه از تخفیفات و تشویقات نوسازی بسیار پایین است و چنانچه فردی بخواهد روی پلاک 50 متری سه طبقه بسازد، قادر به تامین پارکینگ، تعریض کوچه و... نخواهد بود و در این صورت توسعه فرسودگی به روش مدرن اتفاق می‌افتد. عباداله فتح‌الهی گفت: با اینکه در قانون 50درصد تخفیف برای نوسازی بافت‌های فرسوده  در نظر گرفته شده بود، اما تصمیم‌های شورای اسلامی شهر تهران و مدیریت شهری منوط به تخفیف 100درصد و اعطای تراکم تشویقی و... که در طرح تفصیلی مطرح شد، تحرکی را در ساخت و ساز ایجاد کرد و سبب شد تا شهروندان به نوسازی مسکن ترغیب شوند. وی اولین اقدام در فرآیند نوسازی را جمع کردن ساکنان در کنار یکدیگر و آگاهی بخشی به آنها در زمینه تجمیع پلاک‌های ریزدانه به‌عنوان یکی از جدی‌ترین مولفه‌های فرسودگی، مطرح کرد و گفت: طی سال‌های اخیر استقرار دفاتر خدمات نوسازی در سطح محلات موجب رشد روند صدور پروانه در بافت‌های فرسوده شده است. مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران از افزایش جمعیت‌پذیری محلات پس از انجام نوسازی خبر داد و اظهار کرد: میانگین خانه‌های موجود در بافت‌های فرسوده قبل از نوسازی 5/2 طبقه و بعد از نوسازی حدود 5/4 طبقه است که نشان از افزایش جمعیت‌پذیری در محلات دارد.
وی با اعلام این مطلب بر ضرورت رفع کمبود سرانه‌های خدماتی و توزیع عادلانه این سرانه‌ها در محلات فرسوده تاکید کرد.


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت