تلفن سایت

احداث برج در بوستان مادر واقع در منطقه ۵ تهران

تاریخ ۲۴ تیر ۱۳۹۳

پرونده احداث برج در بوستان مادر واقع در منطقه 5 تهران

شوراي‌عالي شهرسازي و معماري كشور در جلسه ديروز خود، براي بار سوم ظرف كمتر از دوماه، بابت يك پروژه خاص به شهرداري تهران اخطار داد.
پرونده احداث برج در بوستان مادر واقع در منطقه 5 تهران جزو يكي از چندين پروژه ساختماني است كه مجوزهاي مربوط به آن، ماه‌ها پيش در كميسيون ماده5 –كميسيوني كه ميزان كاربري يا تراكم تعيين‌شده در طرح تفصيلي را تغيير مي‌دهد- صادر شد اما مطابق آنچه اوايل امسال شوراي عالي شهرسازي درباره اين پروژه خاص به جمع‌بندي رسيد، صدور چنين مجوزي غيرقانوني تشخيص داده شد.
بررسي‌هايي كه اعضاي شوراي عالي شهرسازي در دو جلسه با حضور مديران شهرداري تهران و شوراي شهر در پنجم و نوزدهم خردادماه امسال درباره پروژه برج‌سازي در بوستان مادر انجام دادند، نشان داد: زمين اين پروژه طبق نقشه طرح تفصيلي، در پهنه سبز (فضاي‌سبز) واقع شده و پروسه تغييركاربري آن در كميسيون ماده5، بدون طي مراحل قانوني بوده است.
شوراي عالي با اين تشخيص، ماه گذشته دستور توقف عمليات ساختماني در بوستان مادر را صادر كرد اما بازديد نمايندگان شورا طي هفته‌هاي اخير از محل اين پروژه، تداوم ساخت‌وساز را حكايت كرد و به همين خاطر، در جلسه ديروز شوراي عالي شهرسازي، ادامه ساخت‌وساز در بوستان مادر به عنوان تخلف شهرداري تشخيص داده شد و اعضاي شورا تصويب كردند: در صورت اصرار بر تخلف، اين پرونده را جهت پيگيري حقوقي به مراجع نظارتي ارسال خواهند كرد. مرجع نظارتي در چنين پرونده‌هايي كه شوراي عالي شهرسازي، روند صدور مجوز توسط شهرداري يك شهر را مغاير قوانين تشخيص مي‌دهد، معمولا سازمان بازرسي كل كشور است كه به درخواست شورا به پرونده ورود مي‌كند و تخلفات احتمالي شهرداري را رسيدگي مي‌كند.
شوراي‌عالي شهرسازي و معماري در جلسه ديروز مصوب كرد: همه فعاليت‌هاي ساختماني پروژه نور واقع در بوستان مادر منطقه5 شهرداري تهران بايد بلافاصله پس از اعلام مصوبات پيشين شورا تعطيل مي‌شد و چون تاكنون صورت نگرفته، مسووليت عواقب آن بر عهده شهرداري است. شوراي عالي شهرسازي طي ماه‌هاي اخير پرونده ساخت‌وسازهاي شهر تهران و البته برخي مجوزها‌يي كه در دوره گذشته، از سوي شهرداري براي برخي از همين ساخت‌وسازهاي بزرگ مقياس همچون برج‌هاي تجاري و مسكوني صادر شده است زيرذره‌بين گرفته و آن دسته از مجوزهايي را كه مصالح‌شهر در آنها رعايت نشده در نوبت ابطال قرار داده است.
هرچند به دليل آنكه غالب اين مجوزها در كميسيون ماده5 –كميسيون زيرمجموعه شوراي عالي- صادر شده، عملا امكان الحاق برچسب «غيرقانوني» روي آنها به اين سادگي وجود ندارد اما دبيرخانه شورا در تلاش است با استناد به قوانين بالادست، روح مجوزهايي همچون تغييركاربري و... را مغاير تشخيص دهد تا بتواند مانع ادامه آنها شود.
شوراي‌عالي شهرسازي و معماري در جلسه ديروز خود مصوب كرد: همه فعاليت‌هاي ساختماني در محل مورد بحث بايد بلافاصله پس از اعلام مصوبات پيشين شورا تعطيل و گزارش رسمي مبني بر تعطيلي كار از جانب شهرداري تهران به دبيرخانه شوراي‌عالي شهرسازي و معماري ارسال مي‌شد كه تاكنون صورت نگرفته است و مسووليت عواقب آن بر عهده شهرداري است.
همچنين در اين جلسه مصوب شد: شوراي‌عالي شهرسازي و معماري مجددا بر تثبيت كاربري بوستان مادر در منطقه 5 شهرداري تهران (پروژه نور) به كاربري فضاي سبز تاكيد کرده و مسوول هر گونه تخلف از ضوابط مذكور، همچنان شهرداري تهران خواهد بود. اعضاي شوراي‌عالي شهرسازي و معماري در مصوبه خود تاكيد كردند: موضوع تخلف شهرداري از اجراي مصوبه شوراي‌عالي شهرسازي و معماري مبني بر توقف فعاليت ساختماني در صورت اصرار بر تخلف، جهت پيگيري حقوقي از طريق دبيرخانه شوراي‌عالي به مراجع نظارتي ارجاع شود.
ذكر اين نكته ضروري است كه نظربه طرح تغيير كاربري بوستان مادر در منطقه 5 شهرداري تهران (پروژه نور)به كاربري خدماتي و مسكوني(تغيير پهنه G در خيابان آيت‌الله كاشاني جنب ساختمان شهرداري منطقه 5، به پهنه M وR) بدون طي اقدامات قانوني و پيرو جلسات مورخ 5/3/93 و 19/3/93 شوراي‌عالي شهرسازي و معماري و اعلام مصوبه مبني بر توقف پروژه ساخت و ساز و پس از بازديد نمايندگان شورا و ارائه گزارش مبني بر ادامه فعاليت ساختماني در حجم وسيع، اين موضوع مجددا در دستور كار شوراي‌عالي شهرسازي و معماري مورخ 23/4/93 قرار گرفت.


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت