تلفن سایت

انتقاد اکبر ترکان از شیوه درآمدزایی در کلان شهرها

تاریخ ۲۸ خرداد ۱۳۹۳

انتقاد اکبر ترکان از شیوه درآمدزایی در کلان شهرها

 رئیس سازمان نظام مهندسی کشور از شیوه درآمدزایی شهرداری‌ها در كلان‌شهرها انتقاد کرد.
اکبر ترکان گفت: در شرایطی که نان شهرداری‌ها از تخلفات ساختمانی به دست می‌آید چگونه می‌توان انتظار داشت از تخلفات گسترده ساختمانی در شهرها جلوگیری شود؟
وی تصریح کرد: بنا بر اذعان مسوولان شهری کشور، هم‌اکنون تنها 20 درصد از درآمد شهرداری‌ها برای اداره شهر از طریق ارائه خدمات به شهروندان حاصل می‌شود؛ این در حالی است که تخلفات و جرایم ساختمانی به منبع تامین 80 درصد درآمد شهرداری‌ها تبدیل شده است.
ترکان با تاکید بر اینکه حجم قابل توجهی از تخریب‌های ساختمانی نه به‌دلیل فرسودگی، بلکه تنها با انگیزه مالی و اقتصادی صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: بخش قابل توجهی از اقدام افراد به نوسازی ناشی از تغییر و نوسانات تصمیمات و معیارهای شهرسازی است که به‌دلیل اینکه هم نفع مالی برای شهرداری‌ها دارد و هم برای سازندگان اقتصادی است، رواج پیدا کرده است.
وی همچنین در پاسخ در خصوص برنامه سازمان نظام مهندسی برای عملی کردن پروسه صدور شناسنامه فنی ساختمان به‌ویژه پس از ابلاغ قانون الزام به صدور شناسنامه فنی برای واحدهای پیش‌فروشی، گفت: موضوع صدور شناسنامه فنی برای ساختمان ها، موضوعی مهم و با اهمیت است و اعضای نظام مهندسی تهران در این زمینه پیشرفت خوبی داشته‌اند. وی با بیان اینکه در سال 92 حدود 2260 مورد ساخت و ساز در تهران در پروسه صدور شناسنامه فنی ساختمان قرار گرفته اند، افزود: در فاصله 10 سال بین سال‌های 81 تا 91، تنها 21مورد از ساختمان‌ها در فرآیند صدور شناسنامه فنی ساختمان قرار گرفته بودند.
ترکان ادامه داد: هم‌اکنون شناسنامه فنی ساختمان برای ساختمان‌های بیش از 2000 مترمربع در تهران صادر می‌شود که در صورت همکاری مجموعه مدیریت شهری تهران، نظام مهندسی امکان صدور شناسنامه فنی برای ساختمان‌های 1000مترمربعی را هم دارد.

 خانه دومی‌ها در مناطق آزاد
رئیس سازمان نظام مهندسی کشور در پاسخ به پرسشی در خصوص افزایش بی رویه ساخت و ساز در مناطق آزاد کشور گفت: اغلب مناطق آزادی که دچار این وضعیت شده‌اند مناطقی هستند که از سوی افراد غیر بومی به علل مختلف مورد توجه و رفت و آمد و سکونت قرار گرفته‌اند.
ترکان افزود: برخی از جزایر مناطق آزاد کشور، هم‌اکنون مکانی برای ساخت و ساز خانه دوم ثروتمندان و علاقه مندان به سکونت فصلی و مقطعی در این مناطق تبدیل شده و افزایش ساخت و ساز در این مناطق هم ناشی از همین عامل است.


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت