تلفن سایت

بررسی علت طوفان در تهران

تاریخ ۲۲ خرداد ۱۳۹۳

بررسی علت طوفان در تهران

درحالی که کمیته تحقیق درباره توفان هفته گذشته تهران که به دستور وزیر راه وشهرسازی تشکیل شده بود، خرد مقیاس بودن ابعاد توفان را علت عدم شناسایی آن توسط دستگاه‌های سازمان هواشناسی اعلام کرده بود؛ فرماندار رباط کریم در جلسه اضطراری بررسی علت توفان که به ریاست استانداری تهران برگزار شد اعلام کرد: توفان 50 دقیقه قبل از ورود به شهر تهران مشاهده و به ریاست سازمان مدیریت بحران استان تهران خبر داده شده بود.
 وزیر کشور طی نامه‌ای استاندار تهران را مسوول پیگیری توفان پایتخت و قصور احتمالی مدیران در زمان مدیریت بحران کرد. حسین هاشمی استاندار تهران، در جلسه‌ای که در این خصوص برگزار شده بود، با اعلام خسارت 49 میلیارد تومانی به استان تهران ناشی از این توفان، خطاب به مدیران حاضر در جلسه، گفت: باید قبول کنید در اطلاع‌رسانی خطا کرده‌اید، اما پیش از پذیرش استعفای مدیرکل مدیریت بحران استان تهران، کمیته‌ای پنج نفره برای تعیین میزان قصور مدیران در این زمینه تشکیل خواهیم داد.

 «نویز» مانع تشخیص «توفان»
کارشناسان سازمان هواشناسی حاضر در این جلسه در اختیار نداشتن تجهیزات و فناوری روز دنیا را علت پیش‌بینی نکردن توفان دانستند و افزودند: استفاده از گوشی‌های بی‌سیم و تداخل فرکانسی موجب شده تا 40 درصد پوشش ما دچار نویز شود؛ البته پس از اطلاع از وقوع توفان، موضوع به مسوولان صدا وسیما اطلاع داده شد اما پخش آن از تلویزیون 12 دقیقه طول کشید. هاشمی استاندار تهران در پاسخ گفت: تلویزیون به‌سرعت زیرنویس می‌کند چطور 12 دقیقه طول کشیده است؟! در ضمن چطور آمریکا گردبادهای عظیم را پیش‌بینی می‌کند، ولی ما نمی‌توانیم. نماینده سازمان صداوسیما درخصوص تاخیر در زمان اطلاعیه وقوع توفان توضیح داد: برای اطلاع‌رسانی سریع باید از سوی یک نهاد یا شخصیت مهم دولتی دستور داشته باشیم تا بتوانیم خبری را به‌سرعت زیرنویس یا حتی برنامه‌ای را قطع کنیم.

 رویت توفان 50 دقیقه قبل!
با وجود آنکه کارشناسان هواشناسی در این جلسه نبود تجهیزات به روز را علت عدم شناسایی توفان روزدوشنبه اعلام کردند، فرماندار رباط کریم اظهار کرد: بنده با چشم توفان را دیدم و 50 دقیقه قبل از ورود توفان به تهران موضوع را به رئیس مدیریت بحران استان تهران خبر دادم. گفتنی است، اظهارنظر فرماندار رباط کریم موجب شد جلسه چند ثانیه‌ای با سکوت همراه شود.

 تهران با «باد» هم بحرانی می‌شود
احمد صادقی، رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران یکی دیگر از حاضران این جلسه بود که با طرح پرسش از کارشناسان هواشناسی که چرا وقوع توفان در ساوه و رباط کریم اطلاع‌رسانی نشد؟ تصریح کرد: تا پیش از وقوع این توفان، گمان می‌شد تهران فقط با وقوع زلزله وضعیت بحرانی پیدا می‌کند، اما توفان هفته گذشته نشان داد حوادث غیرقابل پیش‌بینی دیگری هم برای تهران وجود دارد.

 قصور یا ناتوانی؟
مرتضی اکبرپور، معاون مدیریت بحران کشور نیز با اشاره به سابقه 27 ساله خود در حوزه بحران اظهار کرد: اگر سازمان هواشناسی ادعا دارد امکان پیش‌بینی توفان وجود نداشته است، پس چگونه خرداد ماه سال 86 این سازمان توفان هشت متری اقیانوس هند را پیش‌بینی کرد تا از کشته شدن شهروندان جلوگیری شود.

 تشکیل کمیته شناسایی مقصران
استاندار تهران پس از شنیدن صحبت‌های کارشناسان خطاب به کارشناسان هواشناسی گفت: باید قبول کنید خطا کردید. این امکان وجود داشت بدون دستگاه و با استفاده از مشاهده‌های عینی هم هشدار سریع اعلام شود اما در این زمینه قصور شده است. او ادامه داد: به همین دلیل کمیته پنج نفره متشکل از نمایندگان استانداری تهران، سازمان مدیریت بحران شهر تهران، مدیریت بحران استان تهران و دو کارشناس هواشناسی برای بررسی و تعیین میزان قصور مدیران مسوول در این حوزه تشکیل می‌شود. هاشمی همچنین دستور داد: سیستم اخطار آنی به استانداری، موسسه ژئوفیزیک، صدا و سیما و سازمان مدیریت بحران تهران ایجاد شود و در مرحله بعد آیین‌نامه سیستم بحران هم باید به روز شود.


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت