تلفن سایت

تصمیم گیری دولت برای افزایش وام مسکن

تاریخ ۲۰ خرداد ۱۳۹۳

تصمیم گیری دولت برای افزایش وام مسکن

بانک مسکن درباره طرح دولت برای افزایش وام خرید مسکن به 70 تا 100 میلیون تومان اعلام کرد: در صورتی که وام خرید مسکن از مبلغ فعلی – 45 میلیون تومان – فراتر برود امکان بازپرداخت اقساط این وام از طرف متقاضیان، وجود نخواهد نداشت. مدیر امور اعتباری و سرمایه‌گذاری بانک مسکن گفت: در حال حاضر قسط ماهانه وام 45 میلیون تومانی حدود 520 هزار تومان است که متقاضیان این وام معمولا کارمند یا کارگر هستند و قشر متوسط جامعه نیز بیش از این مبلغ قسط نمی‌توانند، پرداخت کنند.
ذبیح الله نعمتی، با بیان اینکه در صورت افزایش وام خرید مسکن به 70 تا 100 میلیون تومان، دریافت‌کنندگان وام باید ماهانه مبلغی حدود 2 میلیون تومان قسط پرداخت کنند، تصریح کرد: افزایش وام تنها برای شهرهای بزرگ می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد که این افزایش در حد 5 میلیون تومان می‌تواند باشد و باید به ساخت مسکن اختصاص یابد و نه به عنوان وام خرید. نعمتی افزود: بر اساس مصوبه دی‌ماه سال گذشته برای خرید مسکن 35 میلیون تومان تسهیلات از محل اوراق حق‌تقدم پرداخت می‌شود، وام جعاله هم 10 میلیون تومان است.  همچنین زوج‌های جوان نیز که از دی‌ماه سال گذشته به بعد عقد کرده باشند می‌توانند وام 50 میلیون تومانی را دریافت کنند.  بانک مسکن در حالی مبلغ اقساط ماهانه وام 70 تا 100 میلیون تومانی را حدود 2 میلیون تومان عنوان می‌کند که براساس رقم فعلی 520 هزار تومان قسط ماهانه برای وام 45 میلیونی، مبلغ اقساط وام 70 تا 100 میلیونی حدود یک میلیون تا يك ميليون و 200 هزار تومان برآورد می‌شود.

 بانک مرکزی موضع نهايي را اعلام مي‌كند
در همين زمينه عضو شورای‌عالی بورس از پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی به بانک مرکزی برای افزایش وام مسکن تا ۵۰ درصد قیمت تمام‌شده خبر داد و گفت: در این خصوص باید بانک مرکزی نظر نهایی را ارائه کند.
حسین عبده‌تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که صندوق پس‌انداز مسکن در چه مراحلی قرار دارد، اظهار کرد: در این خصوص باید بانک مرکزی نظر نهایی را اعلام کند و قطعا برای برون‌رفت از رکود فعلی بخش ساختمان باید فعال شود. وی ادامه داد: بانک مرکزی درخواست وزارت راه و شهرسازی برای تقویت بازار رهن را دریافت کرده و باید با وام‌های بلندمدت زوج‌های جوان را صاحبخانه کنیم.
وی با بیان اینکه در تمام دنیا 80 درصد هزینه خرید مسکن وام پرداخت می‌شود، گفت: در ایران با احتساب 2 تا 3 میلیون تومان در 75 متر باید حدود 70 میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن پرداخت شود. وی تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی درخواست خود را به بانک مرکزی اعلام کرده و بانک مرکزی با هر روشی که می‌تواند باید بازار رهن را توسعه دهد؛ چرا که با این روش میلیاردها نفر در دنیا صاحبخانه شده‌اند. وزارت راه و شهرسازی از همان روزهای ابتدای دولت یازدهم پیشنهاد افزایش وام خرید مسکن را به میزان حداقل نیمی از قیمت خرید مطرح کرده بود.
این در حالی است که هم‌اکنون میزان وام خرید مسکن 45 میلیون تومان است و هرگونه افزایش در این مبلغ منوط به موافقت نهایی بانک مرکزی با طرح دولت در این زمینه است.


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت