تلفن سایت

سه نتیجه احتمالی طرح مالیاتی بر خانه های خالی

تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳

 سه نتیجه احتمالی طرح مالیاتی بر خانه های خالی

طرح اصلاح نظام مالیاتی شهرداری‌ها بعد از چندماه بررسی در مجلس، دوباره در دستور نمایندگان در دستور کار مجلس قرار گرفت. در این اصلاحیه قرار است با بازنگری در دو بخش از نظامنامه مالیاتی شهرداری‌ها، سهم درآمدهای پایدار شهری افزايش يابد.  بخش اول بازنگری بر بند اخذ مالیات از سازمان‌های وابسته به شهرداری‌ها است که مجلس بنا دارد در این دوره پرداخت مالیات از سازمان‌های وابسته به شهرداری‌ها همچون آتش‌نشانی و فضای سبز را به‌دلیل سودده نبودن حذف کند. بخش دوم نیز به الزام وزارت امور اقتصادی و دارایی به دریافت مالیات از خانه‌های خالی برمي‌گردد. در این بخش پيشنهاد شده  وزارت امور اقتصادی و دارایی با کمک شهرداری‌ها به شناسایی خانه‌های خالی اقدام ‌کند و به دریافت مالیات از آنها موظف ‌شود.
اصلاح نظام مالیاتی شهرداری‌ها از اواخر سال گذشته به صورت طرح یک فوریتی در مجلس شورای اسلامی مطرح و در ماه پایانی سال 92 در دستور کار کمیسیون عمران قرار گرفت. به گفته برخی نمایندگان مجلس بخش مهمی از این نظامنامه درقالب 8 بند اصلاح شده تا پس از تصویب، جهت افزایش سهم درآمدهای پایدار شهرداری‌ها کمک کند.
 مراحل نهايي تصويب
علیرضا خسروی عضو کمیسیون عمران مجلس، با اعلام خبر تدوین مراحل نهایی اصلاح نظام مالیاتی شهرداری گفت: بخش عمده‌ای از کارهای اصلاح نظام مالیاتی در کمیسیون انجام شده است، البته اصلاحات نظام مالیاتی یک نکته منفی دارد که سعی داریم با رایزنی‌ها انجام شده این بند را اصلاح کنیم.
او با اشاره به بند الزام سازمان‌های وابسته به شهرداری به پرداخت مالیات اظهار کرد: براساس این بند سازمان‌های وابسته به شهرداری همچون سازمان آتش‌نشانی و فضای سبز به پرداخت مالیات موظف هستند، این در حالی است که این سازمان‌ها سودده نیستند و با دریافت نکردن مالیات از آنها می‌توان از افزایش سهم درآمدهای پایدار شهرداری‌ها حمایت کرد. خسروی ادامه داد: به نظر می‌رسد با رایزنی‌های انجام شده با رئیس مجلس بتوانیم این بند را از نظام مالیاتی حذف کنیم. این نماینده مجلس به اقدام دیگر مجلس در راستای اصلاح نظام مالیاتی شهرداری‌ها اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر وزارت امور اقتصادي و دارایی را موظف کرده‌ایم تا به کمک شهرداری‌ها به شناسایی خانه‌های خالی که در تهران تعداد آنها به بیش از 400 هزار واحد رسیده است، بپردازد تا بتوان به اخذ مالیات از آنها اقدام کرد.
او افزود: سپس درآمد حاصل از مالیات خانه‌های خالی به صورت سهمی مشترک میان شهرداری‌ها و وزارت امور اقتصادي و دارایی تقسیم شود.
خسروی برای افزایش سهم درآمدهای پایدار شهرداری‌ها 2 راهکار عملیاتی پیشنهاد داد و گفت: به‌طور قطع اولین راهکار کاهش هزینه‌های شهرداری‌ها است، چراکه به نظر می‌رسد بخش زیادی از هزینه‌های غیرضروری شهرداری‌ها به راحتی قابلیت حذف کردن دارند. او تاکید کرد: راهکار دوم نیز تدوین منابع جدید درآمدی برای شهرداری‌ها است. در این بخش لازم است شهرداری‌ها پیش از اجرای عجولانه پروژه‌های شهری قدری تامل و تفکر کنند. عضو کمیسیون عمران مجلس اضافه کرد: شهرداری می‌تواند با اجاره پروژه‌های سرمایه‌ای در سطح شهر به شرکت‌های بخش خصوصی به جای فروش آنها، سالانه درآمد پایداری را برای خود ایجاد کند.
 سه نتیجه احتمالی طرح مالیاتی مجلس
روز گذشته سخنگوی کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با تایید طرح مصوب اخذ مالیات از خانه‌های خالی در مجلس، اجرای این طرح را عامل دستیابی به سه هدف عمده در پایتخت عنوان کرد و گفت: اول اینکه عرضه در بازار مسکن با ورود احتمالی خانه‌های خالی به بازار، تقويت می‌شود و در اختیار گذاشتن آنها به دست مصرف‌کننده منجر به کاهش رشد قیمت‌ها خواهد شد؛ دوم اینکه سهم درآمدهای پایدار شهرداری به واسطه اخذ مالیات از این خانه‌ها افزایش می‌یابد و در مرحله آخر میزان بارگذاری جمعیتی در تهران از محل ساخت‌وسازهای بی‌رویه کاهش می‌یابد. ابوالفضل قناعتی عضو شورای‌شهر تهران با اشاره به مشکل خانه‌های خالی در بازار مسکن تهران اظهار کرد: به‌دلیل کاهش قدرت خرید بخش تقاضا در مقابل افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن، هم‌اکنون تعداد زیادی از واحدهای ساخته شده به بازار عرضه نمی‌شود. بنابراین نیاز است برای مدیریت بازار مسکن مکانیزمی برای ورود خانه‌های خالی به بازار طراحی شود. او در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» ادامه داد: تعیین میزان مشخصی مالیات برای خانه‌های خالی با توجه موقعیت قرارگیری هر خانه در مناطق شهری مختلف سبب می‌شود مالکان برای فرار از مالیات، خانه‌های خود را یا بفروشند یا به بازار اجاره عرضه کنند. قناعتی گفت: بی‌تردید شهرداری با توجه به حجم زیاد بارگذاری‌های انجام‌شده در چند سال اخیر به‌ویژه در مناطق غرب تهران، باید مسیر کسب درآمد خود را به سمت درآمدهای پایدار تغییر دهد، چون ظرفیت شهر برای ساخت‌وساز بیشتر محدود است و باید درآمد جایگزین عوارض ساخت، طراحی شود.
سخنگوی کمیسیون عمران شورای شهر افزود: چون در سال‌های گذشته بخش قابل توجهی از درآمدهای شهرداری از محل ساخت وساز به دست آمده است، مدیریت شهری بدون توجه به حجم بارگذاری انجام شده از این محل، مجوز ساخت وساز را در هر منطقه از شهر صادر کرده است درحالی که این موضوع سبب شده کریدور هوایی در بخش‌های غربی شهر تهران بسته شود و مشکلات آلودگی هوا را به وجود آورد. قناعتی با اشاره به طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی گفت: یکی از روش‌های افزایش سهم درآمدهای پایدار، اخذ مالیات از خانه‌های خالی است. اما اینکه چه نهادی می‌تواند مسوولیت شناسایی خانه‌های خالی را داشته باشد به نظر می‌رسد شهرداری در این زمینه پایگاه اطلاعاتی قوی داشته باشد.
عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: می‌توان فرمولی طراحی کرد که براساس آن تمامی درآمد حاصل از این محل به مدیریت شهری پرداخت شود و از سوی دیگر شهرداری موظف شود این رقم درآمدی را در بخش توسعه زیرساخت‌ها هزینه کند. با توجه به فرمول مصوب اسفند ماه مجلس برای نحوه محاسبه اخذ مالیات از خانه‌های خالی، قرار است آن دسته از 400 هزار خانه خالی که مساحت آنها از 150 مترمربع بیشتر است(تقریبا نیمی از آپارتمان ها) مشمول پرداخت مالیاتی معادل 5 درصد اجاره سالانه شوند که با احتساب میانگین 18 هزار تومانی اجاره بهای هر مترمربع آپارتمان، مجموع مالیات در هر سال حدود 160 میلیارد تومان می‌شود.


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت