تلفن سایت

عدم رعایت ضوابط ساخت و ساز باعث افزایش «مرک ساختمانی»

تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳

عدم رعایت ضوابط ساخت و ساز باعث افزایش «مرک ساختمانی»

گودبرداری‌های غیراصولی و ریزش گود و ساختمان‌های مجاور آن، انفجار آپارتمان به‌دلیل نقص فنی انشعابات و وسایل گازسوز، مرگ خاموش تعداد قابل توجهی از خانوارها در زمستان در اثر نصب نامناسب دودکش‌ها و استفاده از انواع نامناسب وسایل گرمایشی و سرمایشی، مهم‌ترین و رایج‌ترین تهدیدهای ساختمانی است.

در این میان، عدم رعایت اصول ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها با در نظر گرفتن موقعیت خاص ایران به لحاظ لرزه خیزی، این تهدید را دو چندان می‌کند.با توجه به آنچه گفته شد، عدم رعایت ضوابط موجود در راستای اجرای مقررات ملی ساختمان و استانداردهای مدون در کنار نبود ضوابط مشخص برای برخی ضرورت‌های ساختمانی به‌خصوص نبود ضوابط قانونی و اصولی برای اجرای نمای ساختمان‌ها، از دیگر مسائلی است که این روزها مسوولان، انبوه‌سازان و مصرف‌کنندگان بازار مسکن به سادگی از کنار آن عبور می‌کنند.
درحالی‌که تدوین ضوابط نمای شهر تهران سال‌ها است مورد توجه قرار گرفته است، نبود مقررات قانونی برای نحوه طراحی و اجرای نمای ساختمانی، هم‌اکنون یکی از اصلی‌ترین علل مرگ و میر در نتیجه حوادث ساختمانی است.
نمای ساختمان‌های شهر تهران، سال‌ها است بدون هیچ ضابطه، استاندارد و قانونی، با هر سلیقه و با هر کیفیت اجرا می‌شود و این در شرایطی است که هم‌اکنون اغلب ساخت و سازهای پایتخت به صورت انبوه بساز و بفروشی یعنی با حداقل هزینه و حداکثر سود برای سازنده فاقد صلاحیت‌های کافی ساخت وساز است.
این در حالی است که اکنون که شهرداری تهران پس از سال ها، موضوع تدوین ضوابط نما را در دستور کار خود قرار داده است تاخیر در تدوین و ابلاغ این ضوابط باعث شده بسازوبفروش‌ها حتی پايين‌ترین استانداردها را نیز در نماسازی رعایت نكنند و در اکثر قریب به اتفاق ساختمان‌های در حال ساخت، نما از سوی سفت کاران ساختمانی بدون هیچ گونه تخصص و صلاحیت در این بخش از فعالیت ساختمانی که به تخصص و صلاحیت خاص خود نیاز دارد، اجرا می‌شود.
با توجه به دو فوت دردناک دو هفته قبل در اثر ریزش سنگ نمای ساختمان در دو نقطه شهر تهران و فوت دو نفر و مصدومیت چند نفر (یک کودک در کما)، همزمان با ریزش بالکن دو طبقه یک ساختمان در محدوده بزرگراه مدرس و... یادآوری تعداد اندکی از حوادث ساختمانی ناشی از ضعف نظارت و بی‌توجهی مسوولان، نبود مطالبه شهروندی، تفکر سودجویانه سازندگان و ده‌ها عامل مهم دیگر در این زمینه لازم به نظر می‌رسد.
سهم 50 درصدی ساخت‌وساز از مرگ کارگران
مطابق آمار پزشکی قانونی مرگ ناشی از حوادث کار روند رو به رشد مستمر دارد و در سال 91 بالای 1700 نفر در محیط کار فوت کرده‌اند که بیش از نیمی از آنها در کارگاه‌های ساختمانی اتفاق افتاده است. همچنین به استناد گزارش هاي پزشکی قانونی کشور، آمار برق گرفتگی در ساختمان‌ها به شدت رو به افزایش است و از سال گذشته از آمار مرگ خاموش ناشی از گاز CO2 هم پیشی گرفت.


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت