تلفن سایت

تاخیر در ادامه و ساخت مسکن مهر

تاریخ ۲۷ فروردین ۱۳۹۳

 تاخیر در ادامه و ساخت مسکن مهر

در شهر جدید پرند اگرچه کارگاه‌های ساختمانی پیمانکاران بزرگ‌مقیاس مسکن‌مهر فعال شده و با تعهدی که این پیمانکاران به صورت مكتوب به مسوولان پرند ارائه‌ کرده‌اند، حداقل 60 هزار واحد مسکونی از 100 هزار مسکن‌مهر این شهر قرار است تا پایان سال 93 تحویل شود، اما یک خطر جدی مقابل این برنامه‌ریزی قرار دارد که اگر رفع نشود امکان دارد برای چندمین‌بار، افتتاح‌های مسکن‌مهر به تاخیر بیفتد. آنچه در حال حاضر در پرند و سایر شهرها، پروژه‌های نیمه‌کاره مسکن‌مهر را تهدید می‌کند، «آورده‌‌نقدی» پیش‌خریداران است. کسانی که واحدهای مسکونی‌مهر به نام آنها ثبت شده، برای تکمیل این ساختمان‌ها باید حداقل 8 تا 15 میلیون تومان مبلغ اضافی پرداخت کنند تا منابع‌مالی تکمیل واحدها برای پیمانکار تامین شود.
اما پیش‌خریداران مدعی هستند، چنین مبلغی را در بساط ندارند و فقط درصورتی می‌توانند آن را تامین کنند که از محل اجاره‌ای فعلی خود خلاص شده و مستقیم به سمت سکونت در مسکن‌مهر حرکت کنند. به عبارت دیگر، آورد‌ه‌نقدی پیش‌خریداران مسکن‌مهر هم‌اکنون به‌صورت پول‌پیش، در گرو موجران است و امکان آزادشدن این پول تا پیش‌از تکمیل و تحویل مسکن‌مهر وجود ندارد. از طرف دیگر، پیمانکاران مسکن‌مهر نیز می‌گویند تحویل واحدها فقط در صورتی ممکن است که پول لازم برای تکمیل آنها پرداخت شود. این وسط، بانک‌ها نیز منابعی برای افزایش سقف وام مسکن‌مهر ندارند. این چالش هم‌اکنون در پرند وجود دارد و مسوولان شهر جدید پرند برای عبور از آن، پیشنهاد مکانیزم جریمه پیش‌خریداران در صورت عدم پرداخت مبالغ اعلام‌شده را مطرح کرده‌اند. مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره شهر جدید پرند دیروز از مراحل ساخت و تکمیل پروژه‌های مسکن‌مهر این شهر بازدید کردند.  مدیرعامل پرند با بیان اینکه شرکت عمران پرند در نقش داور بین قراردادهای منعقد شده مابین پیش‌خریداران و پیش‌فروشنده، ایفای نقش می‌کند، افزود: یکی از وظایف مهم ما در شرکت عمران پرند، پایش مرتب و دقیق فعالیت پیمانکاران و پیگیری میزان پیشرفت فیزیکی ساختمان‌های مسکن‌مهر است، اما در کنار این مسوولیت سنگین، شرکت عمران موظف است مسیر تامین‌مالی این ساخت‌وسازها را از طریق پرداخت به موقع پول از سوی پیش‌‌خریداران، ایجاد کند تا در نهایت شرایط امکان تکمیل مسکن‌مهر فراهم شود.
هاشم‌زهی همچنین تصریح کرد: کمیته‌ای به ریاست یکی از اعضای هیات‌مدیره برای رصد روزانه فعالیت پیمانکاران مسکن‌مهر و محاسبه پیشرفت‌فیزیکی ساختمان‌ها و ارائه گزارش روزانه به دفتر مدیرعامل تشکیل خواهیم داد. وی  اعلام کرد: اگر آورده‌ نقدی پیش‌خریداران به موقع به حسابی که به‌نام خودشان در سامانه مسکن‌مهر طراحی شده، واریز شود این قابلیت وجود دارد که بخش زیادی از حدود 94 هزار واحد مسکونی‌مهر پرند تا پایان سال93 افتتاح و به بهره‌برداری برسد.  مدیرعامل پرند در پایان این بازدید، با توجه به اینکه مطلع شد در عمده ساخت‌وسازهای مسکن‌مهر، پیمانکار منتظر دریافت آورده‌نقدی پیش‌خریداران است، دستور داد: مکانیزم جریمه برای آن دسته از پیش‌خریدارانی که در پرداخت مبالغ اعلام‌شده از سوی شرکت عمران تعلل می‌کنند، طراحی و تعیین شود.


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت