تلفن سایت

هزينۀ مصوب در بودجه سال۹۳ شهرداری تهران

تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۹۲

هزينۀ مصوب در بودجه سال93 شهرداری تهران

شوراي‌شهر چهارم تهران در اولين جلسات خود به گونه‌اي درباره تغيير بنيادين در نحوه مديريت مالي بر پايتخت سخن گفت كه تصور مي‌شد اعضاي جديد شورا كمر همت را براي محدودكردن دخل‌وخرج شهرداري بسته‌اند، اما اولين بودجه‌اي كه اين شورا براي شهرداري‌تهران – بودجه سال93- تصويب كرده، نشان مي‌دهد: همچون گذشته، كماكان شهرداري در قالب «بودجه سايه» مي‌تواند علاوه بر درآمد مصوب در بودجه اصلي، حداقل 1000 ميليارد تومان درآمد اضافه كسب كند.
شوراي‌شهر سه‌شنبه گذشته، يكسري تبصره‌هاي هزينه‌اي، علاوه بر محل‌هاي هزينه‌اي مصوب در بودجه سال93 شهرداري تهران، براي شهرداري تصويب كرد و مقرر شد: به غير از 15 هزار و 845 ميليارد تومان درآمد و هزينه در بودجه، شهرداري اجازه دارد بيشتر از اين سقف، كسب درآمد داشته باشد و آن را در محل‌هاي جديد هزينه كند.
اين مجوز عملا باعث خواهد شد دروازه درآمدزايي از مسيرهاي سهل‌الوصولي همچون عوارض ساخت و تراكم و تغييركاربري براي شهرداري باز باشد و صرفا محدود به سقف درآمدي بودجه هم نباشد. اين تبصره‌ها با اين هدف به تصويب رسيد كه اگر شهرداري درآمد‌ اضافه‌تر از سقف بودجه93 كسب كرد، نياز به تاييد آن در شورا نباشد و يكراست در محل‌هاي هزينه‌اي قيد شده در تبصره‌ها، صرف شود.
در جریان بررسی تبصره ها، تبصره 23 بودجه به ساماندهی محلات اختصاص داشت، براین اساس جهت ساماندهی و رسیدگی به پنج محله اولویت دار شهر تهران، به شهرداری اجازه داده شد تا در صورت کسب درآمد اضافه برای اجرای طرح‌های مهم محلات همچون تملک املاک و تعریض خیابان‌ها اقدام کند.
در نهایت بودجه این تبصره برای تملک املاک واقع در مسیر خطوط مترو، طرح باغسار تفرجی رود دره اوین- درکه(اسلام آباد)، طرح بزرگراه شهید رستگاری مقدم (دولت آباد) و شهید شوشتری، طرح 76 متری سعید آباد (شهید بروجردی) و طرح ساماندهی دره فرحزاد اختصاص پیدا کرد.
تسویه بدهی شهرداری به بانک
تبصره 26 بودجه سال 93 شهرداری به موضوع بدهکاری سازمان نوسازی به بانک‌ها مربوط می‌شود. براساس تحقیق و تفحص انجام شده برخی املاک واقع در بافت فرسوده که به صورت غیرنقدی (تهاتر) احیا و نوسازی شده‌اند و از تسهیلات نوسازی بانک‌ها استفاده کرده اند، به‌دلیل آنکه سند این املاک در رهن بانک قرار دارد، این املاک فاقد پایان کار هستند. از این رو سازمان نوسازی موظف است با پرداخت بدهی خود به بانک، سند املاک را آزاد و برای آنها گواهی پایان کار صادر کند. طبق این تبصره به سازمان نوسازی اجازه داده شد تا سقف سه هزار میلیارد ریال بدهی خود را با بانک‌ها تسویه و سند املاک را آزاد کند.
چک سفید امضا
یکی دیگر از تبصره‌های اضافه شده به قانون بودجه سال 93شهرداری تهران که در جلسه عصر سه‌شنبه شورای شهر به تصویب رسید تبصره 27 بود که اگرچه با مخالفت تعداد زیادی از اعضای شورا مواجه شد، اما در نهایت با رای اکثریت اعضا به تصویب رسید.در این تبصره شهرداری تهران اجازه دارد میزان 350 میلیارد تومان بابت تسویه تعهدات املاک تصرفی و 350 میلیارد تومان نیز برای پرداخت مطالبات پیمانکاران مازاد بر اعتبار مصوب و تا سقف 2 میلیارد یورو برای فاینانس‌هایی که برای خطوط 3، 6 و 7 مترو پیش‌بینی شده است؛ هزینه کند.
به اعتقاد برخی از اعضا، این تبصره همچون چک سفید امضایی برای شهرداری تهران عمل می‌کند و به درآمدزایی بیشتر از محل درآمدهای ناپایدار تشویق می‌کند. با این حال غلامرضا انصاری عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا معتقد است: قبول داریم که در مجموعه مدیریت شهری یک ساختار سنتی و بیمارگونه حاکم است، اما از طرف دیگر نمی‌توان یک روزه شهر را تعطیل کرد.
او ادامه داد: در شورای شهرکنونی تفکر حمایت از درآمدهای پایدار وجود دارد که باید به مرور زمان و کاهش مداوم درآمدهای ناپایدار اتفاق افتد. او با اشاره به مفاد تبصره 27 در خصوص فاینانس مترو اظهار کرد: این هزینه بحث سرمایه‌ای است که جهت توسعه حمل‌ونقل عمومی انجام می‌شود از این رو با توجه به آنکه می‌تواند نتیجه آن کاهش آلودگی هوا و بیماری‌های ناشی از آن باشد دارای ارزش است.
حذف نظارت ویژه بر «همشهری»
تبصره 33 نیز یکی از موادی بود که با مخالفت اعضا رای نیاورد و از میان تبصره‌ها حذف شد. بر اساس این تبصره شورای شهر می‌توانست نظارت بیشتری بر عملکرد معاونت فرهنگی اجتماعی، برنامه‌های اجرایی سازمان فرهنگی و هنری و موسسه همشهری و واحدهای تابعه داشته باشد.
به اعتقاد اعضای شورا این تبصره منجر به بخشی نگری نظارت شورا می‌شود؛ درحالی که شورا در هر بخشی که بخواهد می‌تواند ورود کند.
شهرسازی فقط منبع درآمد شده است
بر اساس تبصره 39 شهرداری تهران موظف شد آیین‌نامه اجرایی جلوگیری از تخلفات ساختمانی و چگونگی اقدامات اجرایی شرکت شهربان را حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه سال 93 تهیه کند و به تایید کمیسیون‌های برنامه و بودجه و شهرسازی و معماری برساند.
محمد حقانی یکی از اعضای شورای شهر با اشاره به اینکه حوزه شهرسازی همیشه مغفول واقع شده است، گفت: معاونت مربوطه از اینکه دستش بسته است و نمی‌تواند در کارهای اجرایی وارد شود، گله‌مند است. حوزه معماری و شهرسازی فقط منبع درآمد شهرداری شده و از ماموریت‌های اصلی خود جدا شده است. بهتر است دوستان به این حوزه توجه وافر داشته باشند.


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت