تلفن سایت

تغییراتی درمنبع درآمد شهرداری‌تهران

تاریخ ۱۱ اسفند ۱۳۹۲

تغییراتی درمنبع درآمد شهرداری‌تهران

آغاز اخذ عوارض‌شهری با نرخ واقعی از «كسب‌وپیشه» و «خدمات» در پایتخت

بودجه 15 هزار و 845 میلیارد تومانی سال آینده شهرداری تهران با تغییرات ملموس در نسبت منابع درآمدی مواجه شد.
با تصویب شورای‌شهر، سهم درآمد‌های حاصل از انواع عوارض ساخت‌وساز در بودجه سال93 شهرداری تهران نزدیك به 30درصد كاهش پیدا كرده و در مقابل، عوارض قابل دریافت از كسب‌وپیشه و فعالیت‌های خدماتی در پایتخت با افزایش 146درصدی روبه‌رو شده است. 
برنامه بلندمدت مدیریت‌شهری تهران برای جداسازی منبع‌مالی شهرداری از درآمدهای ناپایدار همچون تراكم، پروانه‌ساختمانی و تغییركاربری از یك‌سو و همچنین آسیب‌هایی كه در برخی‌ سال‌ها به‌واسطه ركود مسكن و در نتیجه ركود ساخت‌وساز، به بزرگ‌ترین منبع درآمدی حال‌‌حاضر شهرداری وارد می‌شود، باعث شده مجموعه مدیریت‌شهری –شورا و شهرداری- تصمیم بگیرند سرعت «كاهش وابستگی به عوارض‌ ساخت‌وساز» را برای سال آینده شتاب دهند و همزمان سهم منابع‌پایدار را بیشتر كنند. 
جزئیات ارقامی كه كمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران در اختیارقرار داده است، نشان می‌دهد: شهرداری‌تهران مجاز است در سال 93 حجمی معادل 
4 هزار و 579 میلیارد تومان از محل اخذ انواع عوارض از ساخت‌وساز، درآمد داشته باشد كه در مقایسه با امسال 4درصد كاهش پیدا كرده است. 
عدم افزایش در این منبع درآمدی، با توجه به اینكه شورای‌شهر ماه گذشته تصویب كرد نرخ ریالی عوارض «تراكم» در سال آینده 24درصد افزایش پیدا كند – و علی‌القاعده درآمد سال آینده شهرداری از این محل نیز باید حداقل 24درصد نسبت به امسال با رشد مواجه می‌شد- به معنای آن است كه شهرداری‌تهران در سال93 ورودی‌ مالی خود از محل عوارض ساخت‌وساز را عملا چیزی در حدود 28درصد كوچك كرده است. به این ترتیب، اگر چه در سال آینده، قیمت صدور مجوز تراكم‌ساختمانی معادل همان 24درصد مصوب افزایش پیدا می‌كند، اما به طور قطع، حجم صدور چنین مجوزها و پروانه‌هایی با كاهش مواجه خواهد شد. 
شورای‌شهر تهران برای جبران کاهش درآمد عوارض ساخت، سهم درآمد شهرداری از محل عوارض كسب‌وپیشه و فعالیت‌های خدماتی را 146درصد برای سال آینده افزایش داده است. مجموع این عوارض برای سال 93 رقمی معادل 101 میلیارد تومان تعیین شده كه با توجه به بزرگی منبع درآمد‌های ساختمانی، ناچیز به نظر می‌رسد، اما چنانچه در سال‌های آینده، همین رشد سه‌رقمی در پایدارترین عوارض‌شهری –عوارض كسب‌وپیشه- به همراه افت دو رقمی در عوارض ناپایدار (عوارض بر ساخت‌وساز) ادامه پیدا كند، عمده خرج تهران از دخل ناشی از عوارضی غیر از كاربری و تراكم تامین خواهد شد. 
براساس این گزارش، منبع مالی شهرداری تهران در سال آینده از چهار قسمت درآمدزا شامل درآمد حاصل از عوارض ساخت‌وساز، عوارض عمومی، عوارض حمل‌ونقل و عوارض كسب‌وپیشه تشكیل شده است. 
علیرضا دبیر رئیس كمیسیون برنامه‌وبودجه شورای‌شهر تهران درباره ویژگی‌های بودجه سال 93 شهرداری‌تهران گفت: بودجه سال 1393 از منظر توجه به برنامه عملیاتی قابل دفاع است. وی افزود: در لایحه بودجه سال آینده، افزایش درآمدهای پایدار شهری مدنظر قرار گرفته است. همچنین عوارض تراکم و تغییر کاربری محدود شده و در مقایسه با سال گذشته کاهش داشته است. همچنین از نظر هزینه‌های مرتبط با ماموریت‌های 6 گانه شهرداری تهران ماموریت حمل‌ونقل و به‌طور ویژه مترو از اهمیت ویژه‌ای در تخصیص درآمد و منابع برخوردار شده است.

 

 

 

 


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت