تلفن سایت

تاکیید برترویج یافتن فرهنگ و تفکر صنعتی سازی

تاریخ ۴ اسفند ۱۳۹۲

تاکییدترویج یافتن فرهنگ و تفکر صنعتی سازی

کارشناسان و فعالان صنعت ساخت و ساز در این موضوع هم عقیده اند که موضوع صنعتی سازی در ایران هنوز بطور ساختاری جانیفتاده و فرهنگ سازی لازم در مورد آن انجام نشده است.  اجرایی شدن صنعتی سازی بدون ایجاد ساختارهای لازم ، مشکلات عدیده و پیش بینی نشده ای را به دنبال خواهد داشت. مهندس كرملو عضو هيات مديره انجمن فن آوران صنعتي ساختمان وتولید کننده سیستم ساختمانی سوپرپانل، از فعالان با سابقه ساخت وساز در کشور است.
 آقای مهندس، مهم ترین مسائل صنعتي سازي در ایران چيست؟
مهم ترين مسئله صنعتي سازي در ایران عدم تکمیل زیرساخت های مربوط به آن از جمله طرح جامع صنعتی سازی درکشور است . در نگاه كلان، متولیان ساخت وسازدر بخش خصوصی ودولتی  بايد موضوع ، مشکلات و فواید صنعتي سازي را بررسی کرده و راهکارهای اجرایی جهت ترویج آن را به صورت بخشنامه های تکلیفی ارائه نمایند . ما در انجمن فن آوران صنعتی ساختمان مي توانيم راهکارهای لازم را تهیه و با کمک دستگاه های قانونگذار اجرایی نماییم.
تا همین 10سال پيش نياز به تفكر ساخت صنعتي در كشور وجود نداشت. موضوع استفاده از صنعتي سازي زماني مطرح شد كه ایران به جهت عقب ماندن از برنامه های توسعه ای مدون در سال های قبل ، نیازمند حرکت سریعی در بخش  صنعت و تولید مسكن شد. این موضوع بدون آنکه مورد بررسی کارشناسی دقیق قرار گیرد و بدون هماهنگي در سطح كلان و بررسي توان و امكانات زیربنایی موجود، در بخش مسکن به مرحله اجرا رسيد. در واقع مجموعه اي از برنامه ريزان كشور قبل از آنکه برنامه ریزی مناسبی انجام گیرد، احساس كردند اكنون زمان آن است كه پايه هاي صنعتي سازي در كشور گذاشته شود و مشكلات از همين جا شروع شد.
مشكل عمده آن بود كه كارفرماهاي ما تفكر صنعتي سازی نداشتند. وقتي تفكر ساخت صنعتي داريم بايد در عمل روش هاي جديد را بپذيريم و آن را جايگزين روش هاي سنتي كنيم. مشکل دیگر این است که در سيستم صنعتي سازي،  سرعت و برنامه ريزي مالي بسيار مهم است حال آنکه سيستم كارفرمايي ما از این نظر بسیار کند عمل می کند. مسئله دیگر عدم تاکید و تبلیغ فوايد و مزایای صنعتي سازي است که این موضوع امروز به آرامی در حال مطرح شدن است. در واقع ذهن مردم بايد نسبت به مزایایی همچون دوام، بهينه سازي مصرف انرژي، سريع سازي، سبك سازي وارزان شدن هزینه های بهره برداری ازساختمان و ....   روشن شود تا صنعتي سازي از حالت شعاري و دستوري خارج شده و با بررسی مزایای آن به عنوان تنها راه حل  برگزیده شود.
 به نظر شما براي ترویج فرهنگ صنعتي سازي در كشور چه اقداماتي بايد صورت بگيرد؟
براي فرهنگ سازي در اين زمينه ابتدا بايد اين موضوع روشن شود كه صنعتي سازي چيست و چه فوايدي دارد. اين موضوع برخورد ما را با موضوع صنعتي سازي روشن مي كند كه چرا و چگونه بايد يك ساختمان را با روش صنعتي  بسازيم .
البته در اين زمينه سياست تنبيه و تشويق نيز بسيار موثر است. به عنوان مثال در مورد سياست تشويقي، اوايل كه سازمان بهينه سازي مصرف انرژي بوجود آمد به سازندگان اعلام شد كه اگر روش هاي عايق بندي را در ساخت لحاظ كنند به ازاي هر مترمربع مبلغي به عنوان كمك هزينه دريافت خواهند كرد. اين امر هم براي سازنده به صرفه بود و هم براي دولت زيرا باعث صرفه جويي قابل ملاحظه اي در مصرف انرژي کل کشور شد.
 علاوه براین، الزام در رعایت ساخت وسازها  مطابق با استانداردهای مقررات ملی ساختمان وکنترل آن توسط مراجع دولتی وخصوصی از قبیل نظام مهندسی، شهرداریها و مرکز تحقیقات راه وشهرسازی می تواند عامل بازدارنده درساخت وسازهای بی کیفیت باشد. موضوعي كه اخيرا به عنوان يك هدف ايده آل در مركز تحقيقات راه و شهرسازي مطرح شده، بحث رده بندي و به نوعی شناسنامه دارکردن ساختمانها از لحاظ كاربرد مصالح ، روش وکیفیت ساخت ، درجه عایق بندی حرارتی ، صدا بندی و....است که می تواند شاخص تعیین ارزش ساختمان هم باشد. استفاده ازروش های ساخت صنعتی می تواند رسیدن به اهداف یادشده را مقدور سازد.
 و سخن آخر؟
در زمینه توسعه صنعتی سازی، باید بین دولت به عنوان قانونگذار و مجری فرهنگ سازی در اين زمینه و بخش خصوصی به عنوان ایده پرداز و ارائه دهنده راهکار، تعامل لازم وجود داشته باشد. به این منظور باید ارتباط لازم بين بخش صنعت ساختمان و دولت بوجود بیاید تا از پتانسیل‌های موجود در زمینه صنعتی سازی حداکثر بهره برداری صورت گیرد. به عنوان مثال، دولت می‌تواند در زمینه ترویج صنعتی سازی، پروژه هایی را به عنوان طرح های الگوی صنعتی سازی تعریف کرده و از توانمندی‌ها و ظرفیت های موجود بخش خصوصی در آنها استفاده کند.


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت