تلفن سایت

صنعتی سازی انتخاب نیست ، الزام است

تاریخ ۴ اسفند ۱۳۹۲

صنعتی سازی انتخاب نیست ، الزام است

در مقایسه با کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در حال حاضر وضعیت ساخت و ساز در کشور به گونه ای است که بیش از این نمی توان از پرداختن به موضوع صنعتی سازی غفلت کرد و به آن بی توجهی نمود. صنعتی سازی در ایران بیش از هرچیز نیاز به یک طرح و برنامه جامع و مدون دارد که با شناسایی مسائل و مشکلات و ارائه راهکارهای سازنده مسیر تحقق آن را هموار کند ، با آگاه کردن مردم از مزایا و فواید صنعتی سازی، آسایش و رفاه بیشتری را برایشان فراهم آورد و به این ترتیب کشور در زمینه ساخت و ساز در مسیر توسعه قرار گیرد.
جعفر قرائتی ستوده دبیر انجمن تولید کنندگان و فن آوران صنعتی ساختمان بر الزام و ضرورت صنعتی سازی در ایران تاکید می کند و راهکارهای سازنده ای در این خصوص ارائه می دهد.
به عنوان دبیر انجمن فن آوران صنعتی سازی ساختمان، مشکلات صنعتی سازی در کشور را چه می دانید؟
یکی از مشکلات اصلی صنعتی سازی در کشور این است که به موضوعاتی نظیر پایداری ساختمان یعنی طول عمر آن بیشتر از میانگین فعلی و ایستایی و مقاومت در برابر حوادث و سوانح توجه کافی نمی شود.  دیگر آنکه مواردی از قبیل هزینه کمتر بابت مصرف بهینه انرژی و یا دستیابی به رفاه بیشتر به علت استفاده از فن آوریهای نوین در ساخت ساختمانها که همه از مزایای صنعتی سازی است، مورد توجه مصرف کنندگان واقعی آن یعنی مردم قرار نمی گیرد. اینها مشکلات اساسی صنعتی سازی در ایران است که ناشی از عدم شناخت کافی است. در واقع عدم شناخت و اعتقاد به صنعتی سازی و عدم پشتیبانی کافی از سوی مدیران ارشد ساخت و ساز مهم ترین مشکلات صنعتی سازی در کشور است.
 به نظر شما فرهنگ سازی در توسعه صنعتی سازی تا چه اندازه موثر است و این وظیفه به عهده چه نهادی است؟
قطعا همه انسانها به آسوده زیستن، آرامش داشتن و در امان بودن هنگام سوانح طبیعی مانند زلزله، طوفان و سیل و هدر ندادن منابع مالی با مصرف کمتر و بهینه انرژی علاقه و تمایل دارند و نیازی به فرهنگ سازی نیست و فقط باید آنها را آگاه کرد. در واقع وظیفه تمامی سازمانها، ارگانها، نهادها و کلیه دست اندرکاران ساخت و ساز ، آگاه کردن مردم در مورد صنعتی سازی و مزایای آن است. البته اصحاب رسانه که صدا و سیما مهمترین آنهاست، مسئولیت بیشتری در این زمینه دارند.
 برای توسعه صنعتی سازی چه راهکارها و پیشنهاداتی دارید؟
توسعه فراگیر و پایدار کشور مستلزم داشتن طرح و برنامه جامع توسعه در همه زمینه های اقتصادی، صنعتی، کشاورزی، فرهنگی، بهداشتی و همچنین ساخت و ساز است. این طرح ها باید بر اساس مطالعات دقیق و با روش های مدرن برنامه ریزی و برنامه نویسی تدوین و تبیین شوند. اگر بدنبال توسعه بخش ساخت و ساز که از مهمترین عوامل موثر در تولید ناخالص ملی است، هستیم، قطعا به غیر از صنعتی سازی راه حل دیگری نمی توان جستجو کرد. به بیان دیگر، صنعتی سازی و استفاده از فن آوریهای نوین در ساخت و ساز نه یک انتخاب ، که الزام و ضرورت است.
برای رسیدن به این هدف، نیاز به مطالعه و شناخت دقیق تر صنعتی سازی و نیز ایجاد تغییرات بنیادی در نظام فنی و اجرایی کشور داریم.
علاوه براین ، باید با تغییر و به روز کردن صنایع وابسته و روشهای ساخت و ساز و افزایش بهره وری جهت تصاحب بازار کشورهای منطقه برنامه ریزی کنیم و با صادرات صنعتی و صدور خدمات فنی - مهندسی توانمندی و پایداری صنعت و سازندگان ساختمان را افزایش دهیم. تغییر نگاه مردم به ساختمان و افزایش آگاهی و سطح توقع آنها از سازندگان و فروشندگان ملک نیز می تواند در توسعه صنعتی سازی موثر باشد.
 انجمن تولید کنندگان و فن آوران صنعتی ساختمان در زمینه توسعه صنعتی سازی در کشور چه همکاری هایی با مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی دارد؟
از ابتدای تاسیس انجمن تولید کنندگان و فن آوران صنعتی ساختمان، رابطه بسیار نزدیک و سازنده ای میان انجمن و مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن سابق و مرکز تحقیقات راه و شهرسازی کنونی برقرار شده و برخی از مدیران ارشد آن مرکز جزو اعضای افتخاری انجمن هستند.
به این ترتیب با عقد تفاهم نامه همکاری علمی، فرهنگی و اجرایی، هردو طرف از اطلاعات و خدمات یکدیگر بهره مند می شوند.
اخیرا نیز با ژرف نگری و دوراندیشی رییس محترم آن مرکز، کار گروه صنعتی سازی در آن مرکز تشکیل شد که انجمن نیز از اعضای آن است.
 تدوین برنامه جامع صنعتی سازی در کشور تا چه حد ضرورت دارد و برای تدوین این برنامه چه اقداماتی انجام داده‌اید؟
همانطور که اشاره کردم، جای خالی یک طرح پایدار و جامع توسعه صنعتی ساخت و ساز در کشور بسیار خالی است و حتما باید وزارت راه و شهر سازی جهت تدوین این برنامه اقدام عاجل نماید.
این طرح باید بر اساس مطالعات دقیق مبتنی بر روشهای علمی مورد تحقیق قرار گیرد و سپس با ارائه راهبرد و راهکار علمی و اجرایی قابل دسترس تدوین شود و با استفاده از دانش جهانی و به دست متخصصان توانمند و خبره داخلی و بین المللی به اجرا درآید.
حضور یک شرکت معتبر جهانی با کمک حداقل 20 شرکت مشاور مطلع و با سابقه ایرانی و راهبری انجمن های تخصصی، امکان تشکیل گروهی شایسته جهت تدوین طرح جامع صنعتی ساخت و ساز را میسر می سازد.
در این خصوص مدتهاست جلسات کارشناسی با گروه های متخصص در هیات مدیره انجمن برگزار و نامه تقاضا از وزیر راه و شهرسازی ارسال شده تا با دستور تشکیل جلسات کارشناسی به بررسی این نیاز پرداخته شده و نسبت به فراخوان جهت تدوین چنین طرحی اقدام شود.


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت