تلفن سایت

صنعت ساختمان يكي از پرسابقه‌ترین و بزرگترين صنايع دنیا

تاریخ ۴ اسفند ۱۳۹۲

صنعت ساختمان يكي از پرسابقه‌ترین و بزرگترين صنايع دنیا

صنعت ساختمان يكي از پرسابقه‌ترین و بزرگترين صنايع دنیا است. در سالهای اخیر با پیشرفت و توسعه علوم و تکنولوژی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه, صنعتی سازی بطور کامل در بخش ساخت و ساز اجرا می‌شود.
 در کشور ما اگر چه بخش مسکن, سهم قابل توجهی در تولید ناخالص داخلی دارا است با این حال درصد قابل توجهی از ساخت و سازها به شیوه سنتی انجام می‌شود.  به گفته مدیر کل مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی, سهم صنعتی سازی در ساخت و ساز تنها 3 درصد است در حالی که براساس قانون برنامه‌ چهارم توسعه، سهم صنعتی‌سازی باید به 20 درصد می‌رسیده که متاسفانه این هدف محقق نشده است. برای دستیابی به سازه‌هاي با ثبات و مقرون به صرفه و بهره مندی از مزایای آن در کشور، ناگزیر به تغییر نگاه در ساخت و ساز هستیم. در اين خصوص مزایای صنعتی سازی را می‌توان به سه گروه تقسیم کرد:
1- کیفیت ساختمان شامل افزایش استحکام و عمر بنا, جلوگیری از اتلاف انرژی, جلوگیری از پرت مصالح, بهینه سازی اجرا و سبک سازی
2- سرعت ساخت شامل افزایش سرعت ساخت و صرفه جویی در زمان, امکان سری سازی و مکانیزه کردن تولید
3- کاهش هزینه‌ها شامل کاهش زمان ساخت, استفاده بهینه از مصالح, تولید انبوه و کاهش پرت مصالحبا توجه به مزایای یاد شده، دست اندرکاران انجمن‌های مرتبط با موضوع صنعتی سازی از فقدان یک طرح جامع صنعتی سازی در کشور سخن به میان می‌آورند و خواهان حمایت بیشتر دولت در این زمینه هستند. به گفته رییس مرکز تحقیقات راه وشهرسازی، اخیرا کمیته‌ای در مرکز تحقیقات شکل گرفته است که قرار است با تعامل با انجمن های حرفه ای و دانشگاهیان, موانع و مشکلات صنعتی سازی را بررسی کند تا به راهکار عملی در این زمینه دست یابند.


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت