تلفن سایت

راه اندازی بازار مالی مسکن به زودی

تاریخ ۴ اسفند ۱۳۹۲

راه اندازی بازار مالی مسکن به زودی

در حوزه ساختمان اصلی‌ترین تقاضا، قدرت خرید است و ما باید این استراتژی اصلی را ساماندهی و قدرت خرید متقاضیان را در طبقه متوسط افزایش دهیم
وزیر راه و شهرسازی گفت:  بزودی بازار مالی مسکن با هدف رفع مشکل تامین مسکن و سرمایه در گردش بانک‌ها در کشور راه‌اندازی می‌شود.
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در خصوص وضعیت تولید و تامین منابع مالی مسکن اظهار داشت: دولت کاملا به موضوع رکود در کشور واقف است. اگر ما در این وضعیت بمانیم آثار آن را در اقتصاد، اقتصاد اجتماعی، فرهنگی و سیاسی می‌بینیم. این مقام مسئول به رکود ساخت وساز اشاره کرد و گفت: در مدل قبل حوزه ساختمان با اتکا و تزریق از سوی بانک مرکزی تامین مالی می‌شد که این موضوع به نتیجه نرسید و هیچ یک از اهدافش محقق نشد و موجب افزایش تورم شد. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قرار بود با تحقق این مهم قیمت مسکن و زمین کنترل شود یا به صفر برسد که هیچ کدام اتفاق نیفتاد. وی با بیان اینکه باید برای رفع این مشکل به سیستم اقتصادی و بازار برگردیم، اظهار داشت: در این سیستم دو مولفه تقاضا و عرضه وجود دارد که در حوزه ساختمان اصلی‌ترین تقاضا، قدرت خرید است و ما باید این استراتژی اصلی را ساماندهی و قدرت خرید متقاضیان را در طبقه متوسط افزایش دهیم. این مقام مسئول با اشاره به اینکه بازار برای ایجاد جرقه متکی به پس انداز است، یادآور شد: برای برطرف کردن مشکل مسکن طبقه متوسط، تزریق    مالی و متصل شدن به بانک مرکزی چاره کار نیست و باید از طریق سیستم پس‌انداز سالم که به اقتصاد کمک بسزایی می‌کند، این مشکل و برطرف شود.

آخوندی با بیان اینکه بزرگ‌ترین ویژگی سیستم پس‌انداز این است که به اقتصاد خانوار نظم می‌‌دهد،گفت: این سیستم با توجه به درآمد سالانه طی دو تا چهار سال به اقتصاد نظم می‌دهد و همچنین با پس‌انداز سالم می‌توان تامین مالی سالم داشتن و تسهیلات تولید را در اختیار تولیدکنندگان قرار داد.
وی با اشاره به نبود بازار مالی مسکن در کشور ، ابراز داشت: راه‌اندازی این بازار در همه کشورها سابقه دارد و ما هم می‌توانیم از این طریق تامین تسهیلات مسکن را در همه بانک‌ها داشته باشیم و به بازار سرمایه ورود پیدا کنیم. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: باید سیستم‌هایی داشته باشیم تا مطالبات 10 تا 15 سال آینده بانک‌ها را بخرد و با پرداخت آن، بانک‌ها مجدد تسهیلات بدهند و با تحقق این مهم گردش پولی در بانک‌ها جریان یابد.
وی با اشاره به اینکه اکنون گردش پولی در حوزه مسکن در کشور سامان ندارد و فاقد نظام بازار مالی است و یک شبه نیز نمی‌توان تصمیم گرفت و آن را برطرف کرد، بیان کرد: باید بتدریج پیش برویم و براساس ارزیابی هر یک از اقدامات دولت، به حفظ و ثبات نظام کمک کنیم.
آخوندی اصلی‌ترین عامل توسعه را رقابت سالم در بازار دانست و افزود: ام‌الفساد اقتصاد کشور دور زدن رقابت است و برای مبارزه با فساد بزرگ‌ترین راهکار، استقرار نظام رقابت است. بنده به سهم خود تلاش می‌کنم تا خارج از سیستم رقابتی هیچ کاری برای هیچ شرکت و دستگاهی انجام ندهم.
وی ادامه داد: با تحقق این مهم، توسعه، رقابت سالم، کارآیی و امید در فعالان اقتصادی و نسل جوان ارتقا می‌یابد و آنان بدانند که راه‌های رقابت باز است و می توانند با تکیه بر خلاقیت خود وارد بازار شوند.


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت