تلفن سایت

تصویب بودجه شهرداری تهران

تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۲

تصویب بودجه شهرداری تهران

شهردار تهران در جلسه غیرعلنی روز یکشنبه پارلمان محلی، مجوز کسب درآمد و هزینه‌ای معادل 15 هزارو 845 میلیارد تومانی را برای سال 93 از شورای شهر گرفت.
اخذ این مجوز در حالی بود که برخی از اعضای شورای شهر تهران نسبت به نحوه تدوین بودجه 93 شهرداری تهران در بخش تبصره‌ها و وام‌های دریافتی، انتقادهايی داشتند و معتقد بودند: شفافیت لازم برای سقف درآمدزایی از این دو محل در بودجه وجود ندارد، به گونه‌ای که شهرداری تهران با «دقیق» تنظیم نکردن بودجه، راه افزایش درآمد را برای خود باز گذاشته است.
از این رو شورای شهر با کاهش 500 میلیارد تومانی برخی ردیف‌های درآمدی در لایحه بودجه سال آینده شهرداری، از جمله تراکم و تغییر کاربری در بودجه 93 نسبت به بودجه سال جاری صرفا ردیف‌های مشخص درآمدی را به تصویب رساند و بررسی رقم درآمدی از محل تبصره‌ها و وام‌های دریافتی را نیازمند بررسی جداگانه عنوان کرد.
روزگذشته، محسن سرخو عضو شورای شهر تهران در خصوص علت بررسی نکردن تبصره‌های بودجه گفت: در جلسه روز یکشنبه که بخش درآمدی بودجه شهرداری تهران در سال 93 به تصویب رسید، اعضای شورا صرفا ردیف‌های درآمدی را بررسی و تصویب کردند و بخش تبصره‌ها مورد بحث قرار نگرفت.
او ادامه داد: علت بررسی نشدن تبصره‌ها این بود که اعضای شورا معتقد بودند در تبصره‌ها مجوزهایی به شهرداری تهران داده می‌شود که از آن طریق شهرداری اجازه می‌یابد رقم کل منابع خود را بالاتر ببرد و در نتیجه درآمدهای خود را در ردیف‌های متعدد افزایش دهد و به مصارف خاصی برساند.
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا درباره بودجه سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری نیز عنوان کرد: بودجه این شرکت‌ها به‌دلیل ابهاماتی که داشت، فعلا به شورای شهر ارائه نشده است و باید به‌طور جداگانه مورد بحث قرار گیرد.
سرخو در پاسخ به این سوال که سهم 52 درصدی تراکم و تغییر کاربری در بودجه سال جاری، در بودجه 93 چگونه تنظیم شده است؟ اظهار کرد: کمیسیون برنامه و بودجه تلاش کرده است برخی ردیف‌های درآمدی ناپایدار را در بودجه سال آینده کاهش دهد.
او افزود: به عنوان مثال، در حوزه فروش تراکم حتی در حد تراکم مجاز نیز رقم در نظر گرفته شده در بودجه 93، نسبت به رقم بودجه 92 به علاوه متمم 92، کاهش پیدا کرده است.
او با بیان اینکه سهم تراکم و تغییر کاربری در تامین درآمدهای سال 93 از 50 درصد کل بودجه کمتر شده است، گفت: اگر می‌خواستیم ردیف‌های درآمدی و متمم بودجه92 را کامل ببينیم، مبلغ درآمد و هزینه بودجه 93 به جای اینکه در سقف 15 هزار و 845 میلیارد تومان بسته شود، به 16 هزار و 200 میلیارد تومان می‌رسید، اما در حال حاضر برخی از این ردیف‌ها در حدود 500 میلیارد تومان در بودجه 93 نسبت به بودجه سال جاری کاهش پیدا کرده است.
از بودجه استاندارد فاصله داریم
غلامرضا انصاری عضو كميسيون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، با اشاره به این موضوع که برنامه و بودجه شهرداری تهران با بودجه استاندارد فاصله دارد، گفت: در حال حاضر برنامه و بودجه شهرداری تهران از یک برنامه مدون، مقبول و علمی فاصله دارد، چرا که در این برنامه و بودجه شاهد ارائه یک برنامه کمی که بتواند سیمای شهر را برای چند سال آینده در قالب جدول و رقم ارائه دهد، نیستیم. با این وجود برنامه و بودجه تدوین شده نسبت به گذشته روند رو به رشد و تکاملی داشته است.
او با اشاره به 2 ایراد وارد شده به بودجه از سوی اعضای شورا در مورد نادیده گرفتن رقم تبصره‌ها و وام‌ها در بودجه 93 اظهار کرد: بحث‌هایی که دوستان در خصوص بودجه داشتند بحث معقولی است. اما شهرداری در این مورد استدلالی دارد و می‌گوید، هنوز میزان کمک‌ها مشخص نشده است تا به صورت مشخص در بودجه آورده شود.
بودجه شرکت‌های وابسته باید شفاف شود
انصاری به بودجه شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری نیز اشاره کرد و افزود: جدای از این دو مورد بودجه شرکت‌ها همچون برج میلاد نیز در بودجه شهرداری لحاظ نشده بود و اعضا معتقد بودند، بودجه شرکت‌ها باید به صورت شفاف و قانونی در بودجه آورده شود.
به گفته این عضو شورای شهر در زمان ارائه بودجه تمامی ارقام و ردیف‌های درآمدی باید به گونه‌ای باشد که مشخص شود در حوزه‌های مختلف برنامه چیست و چه مقدار از درآمدها، مربوط به کمک‌های مالی است و تولید کار و بهره‌وری در تامین درآمد چه سهمی دارند.
او با بیان اینکه انتقاد اعضای شورای شهر به نحوه تدوین بودجه منطقی است، تصریح کرد: اگر میان تنظیم ردیف‌های درآمدی و درآمدهای کسب‌شده از محل کمک‌ها و تبصره‌ها همزمانی وجود داشته باشد هم بحث نظارت آسان‌تر می‌شود و هم بحث بهره‌وری بالاتر می‌رود؛ چرا که در حال حاضر در مجموعه مدیریت شهری کنونی بحث بهره‌وری از حوزه‌ها مغفول است. او در پاسخ به این سوال که چرا با وجود چنین ایراداتی در تنظیم بودجه، اعضای شورا بخش درآمدی را مصوب کردند؟ گفت: با توجه به اینکه باید بودجه را قبل از پایان سال ببندیم و وقت چندانی برای اتمام این کار وجود ندارد، اعضای شورا به این نتیجه رسیدند که بخش درآمدی را تصویب کنند و این ملاحظات را در بخش هزینه‌ها لحاظ کنند.
سرانه بودجه شهرداری تهران بالا است
انصاری عضو شورای شهر چهارم سرانه هر شهروند تهرانی را در بودجه 93 یک میلیون و 900 هزار تومان عنوان و تاکید کرد: اگرچه این رقم درمقایسه با سایر شهرهای کشور قدری بالا است، اما در مقایسه با استانداردهای بین‌المللی پایین است چون با توجه به اینکه حدود 10درصد جمعیت کشور در شهر تهران قرار دارند بسیاری از خدماتی که باید به شهروندان تهران از سوی مدیریت شهری ارائه شود، انجام نشده است.
نشاط اجتماعی، آسیب‌های اجتماعی و بحث ارتقای اجتماعی از جمله حوزه‌هایی بود که انصاری به عنوان حوزه‌های مغفول به آنها اشاره کرد و افزود: کارهایی که در 2 دهه گذشته در این حوزه‌های انجام شده است کاملا غیرعلمی بوده و محل انتقاد بسیاری از کارشناسان است.او افزایش سهم درآمدهای پایدار شهری را یکی از راهکارهای کم کردن فاصله برنامه و بودجه شهر تهران تا یک برنامه استاندارد دانست و گفت: به عنوان مثال در بودجه سال آینده تلاش شده است، تا جایی که امکان دارد تامین درآمد از محل تراکم و تغییر کاربری کاهش پیدا کند تا بتوانیم به مرور زمان به بحث افزایش درآمدهای پایدار، ورود جدی پیدا کنیم.
عوارض نوسازی باید چند برابر شود
این عضو شورای شهر با بیان اینکه باید رقم عوارض نوسازی در شهر تهران از 200 هزار تومان افزایش پیدا کند، اظهار کرد: در حال حاضر رقم ناچیزی از منابع پایدار درآمدی را توانسته‌ایم شناسایی کنیم. این شناسایی هم باید از طریق مدیریت شهری انجام شود و هم با استفاده از نظرات کارشناسان.
او ادامه داد: سهم عوارض نوسازی را در بودجه سال آینده قدری افزایش داده‌ایم و معتقد هستیم، قطعا باید رقم عوارض نوسازی در سال‌های آینده بیش از این و تا یک میلیون تومان به ازای هر ملک افزایش پیدا کند، اما در سال جاری به‌دلیل محدود بودن زمان موردنیاز برای اقدامات اصلاحی، این کار انجام نشد، اما قطعا سعی می‌شود در سال آینده روی این حوزه‌ها بیشتر کار کنیم.


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت