تلفن سایت

رقم بودجه سال ۹۳ شهرداری تهران تصویب شد

تاریخ ۲۸ بهمن ۱۳۹۲

رقم بودجه سال 93 شهرداری تهران تصویب شد

با تصویب نهایی رقم بودجه سال93 شهرداری تهران در جلسه دیروز شورای‌شهر و مبلغی که اعضای شورا پیش‌از تصویب بودجه، به عدد پیشنهادی لایحه بودجه اضافه کردند، مقرر شد: شهرداری تهران در سال آینده به ازای هر نفر ساکن پایتخت، یک میلیون و 900 هزار تومان از منابع تحت اختیار خود، درآمد کسب کند و به همین میزان، برای اداره و نگهداشت شهر هزینه کند.
بودجه سال93 شهرداری‌تهران دیروز با ارزش 15 هزار و 845 میلیارد تومان به تصویب شورا رسید که این رقم در مقایسه با جمعیت 8 میلیون و 430 هزار نفری شهر تهران نشان می‌دهد: سرانه بودجه شهرداری پایتخت به ازای هر نفر ساکن پایتخت معادل 9/1 میلیون تومان و به ازای هر خانوار – با بُعد 4نفر- معادل 7میلیون و 600 هزار تومان است.
به بیان دیگر، هزینه‌- درآمد شهرداری‌تهران در سال آینده به گونه‌ای است که گویی، هر خانوار تهرانی در یک‌سال 7میلیون و 600 هزار تومان برای شهرداری هزینه دارد!
سال89 رئیس‌جمهور وقت، در یک سخنرانی که با موضوع انتقاد از وضعیت شهرسازی کلان‌شهرها و گلایه از رشد عمودی تهران انجام می‌داد، با اعلام اینکه سرانه بودجه شهرداری در تهران به ازای هر نفر ساکن پایتخت، یک میلیون تومان است –در سال89 جمعیت تهران حدود 5/7میلیون نفر و بودجه شهرداری 7400 میلیارد تومان بود- این رقم را فراتر از نرخ طبیعی اعلام کرده بود. امروز اما سرانه و سقف بودجه شهرداری تهران نسبت به سال89، به ترتیب 90درصد و 113درصد افزایش پیدا کرده که البته علت تفاوت این دو نرخ رشد به تفاوت در نرخ رشد جمعیت تهران و سرعت رشد بودجه برمی‌گردد.
در جلسه غیرعلنی روز گذشته شورای‌شهر که ابتدا شهردار در آن حضور نداشت اما با تذکر آیین‌نامه‌ای اعضا، وارد جلسه شد، به نوعی از «بودجه‌سایه» در داخل بودجه سالانه شهرداری تهران که همه ساله تحت عنوان «تبصره‌های بودجه» لحاظ می‌شود، انتقاد شد.
در بودجه سال آینده شهرداری تهران، 1300 میلیارد تومان در قالب یکسری تبصره‌‌، قید شده که بخشی‌ از آنها درآمد و بخشی هم بار هزینه‌ای برای شهرداری ایجاد می‌کند؛ درحالی که ریالی از این تبصره‌ها در اصل بودجه 15 هزار و 845 میلیاردتومانی لحاظ نشده است.
از طرفی، 2 هزار و 600 میلیارد تومان از درآمد اصل بودجه، در قالب اخذ وام از بانک‌ها پیش‌بینی شده است که شورای‌شهر در جلسه دیروز، این رقم را چون نقد نیست، حائز محاسبه در بودجه شهرداری ندانست.
اعضای شورا اعلام کردند: قیدنشدن ارقام تبصر‌ه‌ها در عدد نهایی بودجه و لحاظ شدن مبلغ وام‌ها در این عدد، باعث اختلاف در خروجی درآمدها و هزینه‌ها خواهد شد.
در پایان جلسه دیروز شورا، بدون اصلاح این دو موضوع، درآمد بودجه93 شهرداری‌تهران معادل 15 هزار و 845 میلیارد تومان به‌صورت 50درصد نقد و 50درصد غیرنقد –تهاتر دارایی‌های شهرداری و مجوزهای نقدشونده با طلب طلبکاران- به تصویب نهایی رسید.


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت