تلفن سایت

مرحله جدید واگذاری مسکن مهر

تاریخ ۲۳ بهمن ۱۳۹۲

مرحله جدید واگذاری مسکن مهر

 

 مرحله اول از دور جدید تحویل واحدهای مسکونی‌مهر مختص تهران، دوشنبه گذشته با واگذاری پنج هزار واحد مسکونی به پیش‌خریداران کلید خورد.

کارنامه مسکن‌مهر استان تهران اگرچه به لحاظ حجم واحدهای در دست ساخت، «اولین» در کشور به حساب می‌آید، اما در عملکرد و بازدهی جزو رده‌های آخر محسوب می‌شود؛ به‌طوری‌که پرنیازترین استان کمترین سهم‌ را در افتتاح و واگذاری مسکن‌مهر به‌نسبت سایر استان‌ها داشته است. از کل 2 میلیون مسکن‌‌مهر، 20 درصد آن در استان تهران – شهرهای اطراف پایتخت - برای متقاضیان تهرانی ساخته شده؛ اما درحالی‌که تاکنون 50 درصد کل مسکن‌مهر واگذار شده -و علی‌القاعده باید 10 درصد آنچه طی 2 سه سال گذشته در کل کشور تحویل داده شد، مربوط به تهران باشد- سهم تهران از کل افتتاح‌ها کمتر از پنج درصد بوده است. از 420 هزار واحد مسکونی در دست احداث در اطراف تهران، حدود 100 هزار واحد تحویل متقاضیان شده است. 

رابطه تاخیر واگذاری با اجاره‌بها 

هر چند مسوولان در توجیه عقب‌ماندگی تهران از قطار واگذاری‌های مسکن‌مهر، به وزن سنگین تعداد واحدهای در حال ساخت در این استان اشاره می‌کنند، اما آنچه باعث توجیه‌‌پذیر نبودن آن می‌شود، موقعیت خاص بازار مسکن تهران است که هر مقدار تاخیر در واگذاری این واحدها، اثر مستقیم و آنی بر اجاره‌بها دارد و برعکس، متناسب با میزان واگذاری، شرایط برای تعدیل قیمت مسکن فراهم خواهد شد. 

در 2 سال گذشته، تاخیر‌‌های مکرر در واگذاری واحدهای مسکونی‌مهر، چالش غیرقابل جبرانی را برای اجاره‌نشین‌ها به‌وجود آورد. عمده پیش‌خریداران مسکن‌مهر ساکن تهران، با دریافت پول ‌پیش از صاحبخانه‌ و پرداخت آن به دولت بابت سهم آورده‌نقدی ساخت مسکن‌مهر، به تعهدی که در تحویل به موقع واحد به آنها داده شده بود امیدوار بودند؛ اما هم‌اکنون حداقل حدود یکسال تاخیر در موعد واگذاری، از یکسو فشار هزینه‌ای اجاره‌بهای ماهانه را به علت نداشتن نقدینگی برای پرداخت رهن، تشدید کرده است و از سوی دیگر، به قیمت تمام‌شده مسکن‌مهر افزوده است. 

آخرین مجموعه‌ از افتتاح‌های مسکن‌مهر استان تهران صبح روز مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری، توسط رئیس دولت دهم در دو شهر پردیس و پرند انجام شد. 

دوشنبه گذشته نیز اولین سری واگذاری مسکن‌مهر تهران در دولت یازدهم، در شهرهای جدید پردیس و پرند توسط معاون وزیر راه‌وشهرسازی و استاندار تهران به اجرا درآمد. 

در این مراسم، در پردیس 2 هزار واحد مسکونی‌مهر با قیمت تمام‌شده 40 میلیون تومان و در پرند نیز نزدیک به 3 هزار و 500 واحد مسکونی‌مهر با متوسط قیمت تمام‌شده 45 میلیون تومان به بهره‌برداری رسید. 

حسین هاشمی استاندار تهران در جریان واگذاری واحدهای پردیس، با اعلام اینکه ساخت‌وسازهای مسکن‌مهر در اطراف پایتخت، برای تهران یک مزیت است، گفت: آنچه من امروز از مراحل ساخت این واحدها دیدم، ایجاد یک شهر مدرن و به‌روز است. این برای تهران مزیت است که با چنین امکاناتی ساخته می‌شود. 

همچنین محسن نریمان معاون وزیر راه‌وشهرسازی نیز با بیان اینکه بخش دیگری از واحدهای مسکونی‌مهر در نوبت‌های بعدی در پرند و پردیس واگذار خواهد شد، از نیاز شهرهای جدید اطراف تهران به مشارکت سرمایه‌گذاران برای تامین خدمات سکونتی خبر داد و گفت: با بارگذاری تدریجی جمعیت در این واحدها، خدمات نیز برقرار می‌شود. 

 با برگزاری اولین مرحله افتتاح و واگذاری مسکن‌مهر در دولت یازدهم، تفاوت‌ها در نحوه واگذاری این واحدها بین دولت قبلی و دولت فعلی خودنمایی می‌کند. اولین آن، حضور افرادی است که به‌عنوان مقامات مسوول و دولتی، خود را برای افتتاح مسکن‌مهر، پای این ساختمان‌ها حاضر می‌کنند. دومین تفاوت به میزان آماده‌بودن شهر برای افتتاح و واگذاری مسکن‌مهر برمی‌گردد. در دولت قبل، خط‌قرمز افتتاح‌ها خدمات‌زیربنایی (آب، برق و گاز) بود؛ اما هم‌اکنون محدوده خط‌قرمز بیشتر شده و شرط واگذاری واحدها، داشتن حداقل خدمات روبنایی محله‌ای در کنار ساختمان‌های مسکونی‌مهر است که اگر نباشد، مجوز افتتاح صادر نمی‌شود. 

اما آنچه در افتتاح دوشنبه گذشته تقریبا مشابه افتتاح‌های قبلی به نظر می‌رسید و لازم است وزارت راه‌وشهرسازی بار دیگر به آن مرتکب نشود، وضعیت نامناسب معابر و کوچه و خیابان‌هایی بود که ساختمان‌های مسکن‌مهر در آنها افتتاح شد. متاسفانه، محله‌هایی از مسکن‌‌مهر که از ماه‌ها پیش مسکونی شده و دوشنبه گذشته نیز تعدادی از آنها با تحویل به مردم زیر بار سکونت رفت، از سطح ضعیف محوطه‌سازی و خیابان‌کشی‌های نصفه و نیمه، رنج می‌برد. 

در افتتاح دوشنبه گذشته مسکن‌مهر در پرند، به دغدغه وزیر راه‌وشهرسازی درباره «رویکرد اجتماعی و مشارکت شهروندان در شکل‌گیری شهر» از طریق راه‌اندازی اولین «سرای محله» در شهر جدید پرند و در میان برج‌های مسکن‌مهر، پاسخ داده شد.


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت