تلفن سایت

ورودمسوولیت اجتماعی به عرصه قانون‌گذاری و شهرداری تهران

تاریخ ۱۰ بهمن ۱۳۹۲

مسوولیت اجتماعی به عرصه قانون‌گذاری شورا و شهرداری تهران راه یافت

 

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران عنوان کرد: استانداردها و الزامات مفهوم نوین «مسوولیت اجتماعی شرکتی» به عرصه قانون‌گذاری شورا و شهرداری تهران راه یافت. 

«فاطمه دانشور» عضو شورای شهر تهران در نشست کمیسیون اخلاق کسب‌وکار و مسوولیت اجتماعی که با حضور شماری از مدیران ارشد شهرداری تهران با موضوع «موانع ترویج فضای کار مسوولانه با تاکید بر نقش شهرداری‌ها» برگزار شد، اظهار کرد: کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز در چند ماه گذشته طرح، تحلیل و تشریح ضرورت‌ها و الزامات مسوولیت‌پذیری اجتماعی شرکتی در شهرداری تهران را مورد اهتمام قرارداده است. 

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه شناخت مفهوم مسوولیت اجتماعی مهم‌ترین اقدام در جهت نهادینه کردن این امر است، گفت: در راه نهادینه کردن مسوولیت پذیری اجتماعی تشکل‌های صنفی، نهاد‌های عمومی و بنگاه‌های اقتصادی باید خود را ملزم به انجام این امر بدانند. 

او افزود: بر این مبنا، ماده‌ای مبنی بر «الزامی شدن رعایت مبانی مسوولیت اجتماعی شرکتی در شهرداری از سوی ذینفع‌ها و مقاطعه‌کاران حوزه شهری» به برنامه پنج‌ساله شهرداری الحاق شده که هم‌اکنون در کمیسیون تلفیق تصویب شده است. 

 او ادامه داد: مسوولیت‌پذیری اجتماعی باید به صورت یک قانون باشدکه ما در شورای شهر به دنبال تحقق آن هستیم، اما برای این امر باید به گونه‌ای عمل کرد که از زوایای گوناگون انجام شود. شاید چندین سال زمان نیاز باشد تا این امر محقق شود اما آموزش از نهاد‌های عمومی مانند شهرداری‌ها و ترویج آن توسط شهرداری‌های مناطق می‌تواند این امر را تسریع کند. به همین منظور از تدوین کننده قانون مسوولیت اجتماعی شرکتی هند دعوت به عمل آورده‌ایم که در سفری به ایران تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارند که در 26 بهمن ماه محقق می‌شود. 

دانشور تصریح کرد: در گام دوم باید به دنبال طراحی مدل‌هایی باشیم تا از سوءاستفاده‌های اجتماعی و شکل‌گیری رانت جلوگیری کنیم. مدل‌هایی که یک ضلع آن نهادهای عمومی نظیر شهرداری‌ها، یک ضلع آن بنگاه‌های اقتصادی و یک ضلع آن شهروندان باشند. 

دانشور تصریح کرد: با تصویب این ماده در صحن علنی شورا مجال و امکان پیشتازی شورای شهر و شهرداری تهران با همکاری پارلمان بخش خصوصی برای نهادینه کردن این اصل ضروری فراهم می‌شود. 

او تاکید کرد: برای شروع می‌توان مسوولیت پذیری اجتماعی را در موضوعات زیست محیطی، رفع آلودگی هوا، کودکان کار و آموزش خطرات ابتلا به ایذر و کاهش آسیب‌های اجتماعی را از سوی شهرداری تهران تعریف کرد. 

در این نشست معاون برنامه‌ریزی وتوسعه شهری شهرداری نیز مفهوم نوین مسوولیت‌پذیری اجتماعی شرکتی را منطبق بر رویکرد مدیریتی شهرداری تهران عنوان کرد. 

«محمودصلاحی» معاون شهردار تهران با اشاره به رویکرد مدیریت ارشد شهرداری نسبت به جایگاه و رسالت این نهاد عمومی گفت: حرکت شهرداری تهران در چند سال اخیر و به‌خصوص در برنامه پنجساله دوم در جهت تحول از یک دستگاه خدماتی به یک سازمان اجتماعی با مسوولیت‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی بوده است. وی اقدام شورا در قانونمندکردن مبحث مسوولیت اجتماعی شرکتی را به عنوان گامی همسو با رویکرد و روح حاکم بر برنامه پنجساله دوم شهرداری تهران عنوان کرد. 


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت