تلفن سایت

اجرای طرح تفضیلی جدید در تهران

تاریخ ۲۴ دی ۱۳۹۲

اجرای طرح تفضیلی جدید در تهران

معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور جدیدترین تصمیم‌ها و مصوبات این شورا را اعلام کرد.
پیروز حناچی، معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی روز گذشته در نشست اعضای شورای‌عالی شهرسازی و معماری با خبرنگاران با تشریح مهم‌ترین آسیب‌های روز حوزه شهرسازی و معماری، از اولویت‌هایی خبر داد که هم‌اکنون در دستور کار این شورا قرار دارد و به‌زودی برای آنها مصوبه صادر خواهد شد. بازنگری در مواردی از طرح تفصیلی جدید شهر تهران مربوط به تراکم و ضوابطی که با روح قوانین و همچنین مطالعات طرح جامع تهران مغایرت دارد، اصلاح و تعیین تکلیف برای برخی مصوبات گذشته شورای‌عالی شهرسازی و معماری که در تصویب آنها مراحل قانونی رعایت نشده و به نظر می‌رسد در تصویب آنها برخی اعمال فشار کرده‌اند، تدوین منابع پایدار برای شهرداری‌ها با همکاری وزارت کشور و همچنین اصلاح عملکرد دو کمیسیون ماده 5 و ماده 100 شهرداری در کنار ارزیابی عملکرد آنها و تاثیر آن بر شهرسازی، از مهم‌ترین سرفصل‌هایی است که بنا بر اظهار دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری در این شورا در دست بررسی است و در دستور کار قرار دارد. همچنین معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تاکید شورای‌عالی شهرسازی و معماری بر ضرورت بازنگری در برخی مصوبات قبلی که احتمال بروز خساراتی در نتیجه آنها در شهرها وجود دارد، مدیریت خردمندانه فضای سرزمین را مهم‌ترین اولویت شهرسازی در دولت یازدهم عنوان کرد.
تعریف درآمد پایدار برای شهرداری‌ها
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اولویت‌های اساسی شورای‌عالی شهرسازی و معماری، از مطالعات و بررسی‌های این شورا برای تعریف درآمد پایدار شهرداری‌ها خبر داد.
پیروز حناچی در این زمینه با انتقاد از عملکرد کمیسیون‌های ماده 5 و ماده 100 شهرداری که به مرور زمان از اهداف اصلی خود دور شده و در حال حاضر به یکی از سرفصل‌های درآمدی شهرداری‌ها تبدیل شده‌اند، گفت: در حال حاضر تدوین منابع پایدار برای شهرداری‌ها با همکاری وزارت کشور، اصلاح عملکرد این دو کمیسیون و ارزیابی عملکرد آنها در خصوص تاثیر بر شهرسازی در دستور کار شورای‌عالی شهرسازی و معماری قرار دارد و به‌زودی مصوبات مثبتی در این زمینه به تصویب می‌رسد.
بازنگری در طرح تفصیلی، به‌زودی!
حناچی همچنین از بازنگری در مفادی از طرح تفصیلی تهران در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در مورد مجموعه مطالعات طرح جامع تهران که به طرح تفصیلی پایتخت منجر شد مطالعات خوبی صورت گرفت، اما در مسیر تصویب، برخی اعمال نظرها که هم جنبه کارشناسی قوی نداشت و هم کاملا منطبق با آنچه در طرح جامع این شهر آمده است، نبود، صورت گرفت. وی ادامه داد: هر چند هنوز تصمیم قطعی در مورد چگونگی بازنگری در طرح تفصیلی شهر تهران در شورای‌عالی شهرسازی و معماری اتخاذ نشده است، اما بازنگری در موضوعاتی از قبیل تراکم در برخی قسمت‌ها و بارگذاری جمعیت با توجه به مطالعات طرح جامع، در دستور کار این شورا قرار دارد. معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی گفت: موضوع بازنگری در طرح تفصیلی شهر تهران هم‌اکنون در کمیته فنی شورای‌عالی شهرسازی در حال بررسی است.
بررسی مجدد مصوبات قبلی شورای‌عالی شهرسازی
دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری با اعلام بررسی مجدد مصوبات شورای‌عالی شهرسازی و معماری تصریح کرد: برخی مصوبات این شورا در گذشته مراحل تصویب قانونی را طی نکرده‌اند و به نظر می‌رسد در فرآیند تصویب آنها اعمال فشار صورت گرفته است. وی ادامه داد: هر پروژه‌ای با هر سطحی، اگر مسیرهای قانونی تصویب را به درستی طی نکرده باشد فارغ از اینکه مالکیت آن بر عهده چه کسی است مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد، منتها ما در حال حاضر با مصوباتی در شورا مواجهیم که به‌طور کامل مراحل تصویبی را مطابق با قانون طی نکرده است.
گود ایران زمین پر می‌شود
حناچی همچنین در مورد پروژه جایگزین در گود ایران زمین گفت: با توجه به حجم گودبرداری ایران زمین، رها شدن این گود می‌تواند خطرآفرین باشد و بنابراین لازم است ساختمانی در این گود احداث شود. وی با بیان اینکه این ساختمان باید حتما متناسب با فضای اطراف گود ایران زمین باشد و کاربری مناسب داشته باشد، خاطرنشان کرد: در این زمینه مهلت یک ماهه برای شهرداری تهران صادر کرده‌ایم تا طرح و ایده پیشنهادی خود را ارائه کند. حناچی در خصوص ماموریت این وزارتخانه برای بررسی طرح انتقال پایتخت توضیح داد: در حال حاضر شورای راهبری انتقال پایتخت تشکیل شده است که وظیفه بررسی و ارائه پیشنهاد در خصوص این موضوع به دولت را دارد، اما هنوز هیچ حکم و تصمیم قطعی در این زمینه صورت نگرفته است.


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت