تلفن سایت

قیمت رهن و اجاره در مناطق مختلف تهران

تاریخ ۱۹ دی ۱۳۹۲

قیمت رهن و اجاره در مناطق مختلف تهران

فعالان بازار مسكن با اعلام اينكه قيمت مسكن در تهران و برخي ديگر از شهرهاي كشور طي فصل پاييز حداقل 10 درصد و حداكثر 25 درصد كاهش پيدا كرد، درباره شروط نزولي‌ ماندن قيمت‌ها در بازار ملك معتقدند: برنامه‌هاي اقتصادي دولت در دو حوزه «اقتصاد كلان» شامل نحوه برخورد با تورم و نقدينگي و همچنين «اقتصاد مسكن» شامل نحوه اقدام براي تامين مسكن كم‌درآمدها و ترميم قدرت خريد ميان‌درآمدها مسير آتي قيمت را مشخص خواهد كرد.
در اين باره رئيس اتحاديه مشاوران املاك تهران اعلام كرد: رکود دامنه‌دار پاییزی مسکن باعث شده تا قیمت‌ها در فاصله شهریورماه تا پایان آذرماه از ۱۰ تا 20 درصد کاهش پيدا كند. هم‌اكنون بازار مسکن از یک ثبات نسبی برخوردار است و بر این اساس احتمال افزایش قیمت‌ها تا پایان سال وجود ندارد.حسام عقبايي رونق اقتصاد کشور، تمهیدات وزارت راه و شهرسازی و ارائه تسهیلات بانکی را سه شرط تداوم سیر نزولی قیمت‌ها دانست و افزود:‌ دراین‌صورت توقع داریم کف قیمت مسکن پایین‌تر بیاید که این کاهش قیمت‌ها به‌نفع مردم، جامعه، اقتصاد و گردش مالی است.
عقبایی با اشاره به اینکه قیمت‌ها در آبان‌ماه به کف رسیده است، ابراز امیدواری کرد: دولت بتواند با ایجاد فضای کنترلی در بازار و تمهیدات بیشتر در حوزه تولید، کف قیمت مسکن را از وضعیت کنونی نیز بیشتر کاهش دهد. بررسي‌ها نشان مي‌دهد: قيمت مسكن بعد از رشد 57 درصدي در بهار امسال، اگرچه به‌رغم كاهش ممتد قيمت در ماه‌هاي اخير، هنوز به زمان پيش از شروع سال92 برنگشته اما اميدواري به ادامه اين روند كاهشي باعث خواهد شد، انتظار رواني در بازار شكل گرفته و باز هم از تورم موجود كاسته شود. تا پيش از پاييز قیمت مسکن حدود 10 تا 25 درصد کاهش یافت. این به آن معنا است که علاوه بر از بین رفتن حباب 20 درصد قیمت، مسکن 5 درصد دیگر نیز ارزان شده است. تحلیل‌های مختلفی درباره دلیل سقوط آزاد قیمت مسکن مطرح می‌‌شود که محتمل‌ترین آنها کاهش قدرت خرید مردم به‌واسطه رشد جهش گونه قيمت مسكن در نيمه دوم سال گذشته و بهار امسال است. در 9 ماه سپری شده از سال 92 معاملات مسکن به پایین‌ترین سطح رسیده و آمار خرید و فروش از روزانه حدود 15 هزار فقره (میانگین سال گذشته) به حدود 5000 فقره کاهش یافته است. با وجود کاهش قابل ملاحظه قیمت‌ها، اما خریداران واقعی مسکن یعنی افرادی که برای سكونت در آپارتمان خريداري شده وارد بازار می‌شوند، همچنان دست نگه داشته‌اند و منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند. این انتظار تا كنون به‌خوبی توانسته معادلات بازار مسکن را به نفع تعديل قيمت تغيير دهد و بر‌خلاف سناريو پردازي‌هاي دلالان مسکن، بازار همچنان آرام است. اما انتظار خریداران کاسه صبر مالکان را لبریز کرده و آنها از هر مکانیزمی برای فروش ملک خود استفاده می‌کنند. برخی فعالان بازار مسکن کاهش 5 درصدی قیمت‌ها افزون بر حباب قیمتی را نتیجه صبر خریداران و تخفیف مالکان برای فروش می‌دانند.
به‌هرحال با وجودی که برنامه‌های بخش مسکن دولت و وزارت راه و شهرسازی همچنان نامشخص است، اما بازار مسکن بی‌تفاوت به تمام پارامترهای تاثیرگذار در آن، روزهای تقريبا آرامي را در آستانه زمستان سپری می‌کند. در این بین برخی کارشناسان نیز معتقدند، دستور آزادسازی معاملات مسکن مهر که آخوندی وزیر راه و شهرسازی وعده تحقق آن را در آینده نزدیک داده است، با افزودن حجم قابل توجهی از مسکن به بازار عرضه می‌تواند در کاهش بیشتر قیمت‌ها تاثیرگذار باشد.براين اساس چنانچه خريد و فروش مسكن‌مهر آزاد شود، اين آپارتمان‌ها همچون املاك معمولي به ظرفيت معاملاتي بازار اضافه مي‌شوند و باعث تعديل بيشتر قيمت‌ها خواهد شد. در همين اطراف شهر تهران بيش از 15 هزار واحد مسكوني مهر تاكنون تحويل افراد شده كه با آزادشدن معامله آنها، اين امكان براي ساكنان فعلي تهران به‌وجود مي‌آيد، با مراجعه به اطراف پايتخت از اين آپارتمان‌ها خريداري كنند.ریيس كميسيون عمران مجلس در اين باره معتقد است: با آزادسازی معاملات مسکن مهر و امکان ایجاد خرید و فروش واحدها، تغییرات مثبتی در بخش مسکن مهر ایجاد می‌شود، اما هرگز این آزادسازی معاملات، افزایش قیمتی در بر نخواهد داشت.
مهدي هاشمي با اشاره به اینکه واحدهای مسکن مهر با ارزش افزوده پس از ساخت همراه شده‌اند، گفت: این ارزش افزوده ایجاد شده افزایش قیمتی در خرید و فروش این واحدها ندارد و اثر منفی در بازار ایفا نمی‌کند.


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت