تلفن سایت

پیش بینی رونق مسکن در سال ۹۳

تاریخ ۵ دی ۱۳۹۲

پیش بینی رونق مسکن در سال 93

در حالي‌كه كاهش قيمت مسكن در ماه‌هاي اخير نتوانسته نياز موجود در بازار را به تقاضاي‌ موثر و آماده به خريد تبديل كند، كارشناسان اقتصادي اظهار اميدواري مي‌كنند: سال آينده معاملات مسكن رونق بگيرد و خريد‌وفروش‌ها در بازار ملك بعد از دست‌كم يكسال ركود، دوباره از سر گرفته شود.
در ماه‌هاي اخير اگر چه قيمت مسكن تا ميزان قابل‌توجهي كاهش پيدا كرده اما از آنجا كه پيش‌از شروع روند كاهشي، بالاترين مقدار افزايش قيمت را تجربه كرده بود، هم‌اكنون سطح فعلي قيمت‌ آنچنان سازگاري با توان خريد ندارد.
ضمن اينكه، وعده دولت درباره افزايش وام خريد مسكن آنچنان در ميان متقاضيان مسكن اميدواري ايجاد كرده كه غالب آنها ترجيح مي‌دهند خريد از بازار را به بعد از زمان تصويب افزايش وام خريد مسكن موكول كنند.
از طرف ديگر، اعلام رقم پيشنهادي وزير راه‌وشهرسازي براي سقف جديد وام خريد مسكن نيز خود به محركي براي تطويل دوره فعلي ركود مسكن تبديل شده است.
100 ميليون تومان تسهيلات بانكي براي خريد مسكن يعني رقمي كه با آن مي‌شود در تهران به عنوان شهري كه گران‌ترین قيمت مسكن را دارد، حداقل 40 درصد از هزينه خريد يك آپارتمان 50 متري تقريبا نوساز را تهيه كرد.
البته در اينكه اين تسهيلات در چه زماني به متقاضيان خواهد رسيد، ابهاماتي وجود دارد. مطابق پيشنهاد وزارت راه‌وشهرسازي تسهيلات خريد مسكن بعد از حداقل 2 سال سپرده‌گذاري متقاضي، آماده پرداخت خواهد شد كه در اين مدت، تورم مسكن ممكن است قدرت وام را كاهش دهد.
با اين حال اگر چه دولت براي قدرت خريد مسكن چنين برنامه‌اي را مد نظر دارد اما براي بازار اجاره و اجاره‌نشين‌ها هنوز برنامه مشخصي اعلام نشده است.
بررسي‌ها نشان مي‌دهد: با وجود کاهش قیمت‌ها در بازار خرید و فروش، اجاره بها کاهش زیادی نداشته است اما ادامه ثبات قیمت‌ها در بازار خرید و فروش می‌تواند نرخ اجاره را هم در سال آینده با ثبات بیشتری همراه کند.
هم‌اكنون با رکود موجود در بازار مسکن و کاهش قیمت ها، نرخ اجاره بها هم تحت تاثیر قرار گرفته است، اما بازهم نرخ‌های بالایی دارد که در توان اغلب مستاجران نیست و در واقع به نسبت کاهش قیمت‌ها در بازار خرید و فروش، اجاره‌بها کاهش چندانی نداشته است. مشکلاتی که میان برخی از موجران و مستاجران به وجود آمده موجب شده است که مالکان تمایل بیشتری به اجاره‌های بلندمدت با مستاجران خوش حساب خود داشته باشند به همین جهت در برخی از آگهی‌های مسکن آن را قید می‌کنند. بنابراین قیمت‌های کنونی بازار اجاره نمی‌تواند مبنای درستی برای تعیین قیمت‌ها باشد و ممکن است که در خردادماه سال آینده که فصل اجاره‌بها است قیمت‌ها با تغییرات بیشتری مواجه شوند و بازار را تحت تاثیر قرار دهند.
از طرف ديگر مطابق پيش‌بيني فعالان ساختماني، اين احتمال وجود دارد كه رکود بازار مسکن تا نیمه اول سال آینده هم ادامه داشته باشد و تا زمان تثبیت برنامه‌های مسکنی وزارت راه و شهرسازی روند رکود بر بازار حکمفرما باشد.
ریيس كانون سراسري انبوه‌سازان در اين باره معتقد است: اگر تسهيلات بانكي كارآمد براي ساخت‌وساز در نظر گرفته نشود و برنامه‌هاي دولت براي ساخت مسكن نيز در سطحي كه بتواند رونق در اين حوزه ايجاد كند نباشد، سرمايه‌گذاري در اين بازار از سر گرفته نخواهد شد.
به گفته وی پس از اعلام طرح‌های دولت، آرامش بیشتری وارد بازار مسکن می‌شود و نگرانی کمبود مسکن از سوی مردم کاهش می‌یابد.
رییس کانون سراسری انبوه سازان تصریح کرد: طرح‌های جدید دولت باید هر چه دقیق‌تر و زودتر اعلام شوند تا این نگرانی برای مردم ایجاد نشود که کمبود مسکن داریم یا اینکه آیا دوباره با مشکل قیمت مسکن مواجه شویم.
رهبر افزود: تا زمان وجود رکود در بازار، سرمایه‌گذاری وارد بازار مسکن نمی‌شود و پس از خروج رکود از بازار، کم کم رونق به بازار می‌آید و سرمایه‌ها به سمت این بخش میل می‌کنند.
وی با اشاره به همکاری بخش خصوصی با دولت برای طرح‌های پیش رو همچون مسکن مهر اظهار کرد: همواره بخش خصوصی آمادگی همکاری با دولت را داشته است اما هنوز صحبتی مبنی بر همکاری بخش خصوصی برای برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی صورت نگرفته است.
اطلاعات ميداني از آخرين وضعيت قيمت‌ها در بازار مسكن حاكي است: يك واحد مسكوني 70 متری در حوالي پونك بازسازی شده، با عمر بيش از 10 سال داراي انباری و فاقد پارکینگ با قیمت 250 میلیون تومان به فروش می‌رسد و واحد دیگری در تهرانسر با مساحت 65 متر مربع داراي پارکینگ و انباری و تقريبا نوساز 215 میلیون تومان براي فروش قيمت‌گذاري شده است.
همچنين در بلوار اشرفي اصفهاني، آپارتمانی 68متری و 2خوابه هر مترمربع 4 میلیون و 300 هزار تومان به فروش می‌رسد و در شهرک لاله واحدی 70 متری با عمر 5 ساله متری 5 میلیون و 300 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. در بزرگراه رسالت نيز آپارتمانی به مساحت 70 مترمربع با عمر 12ساله و دو خوابه با انباری متری 3 میلیون و 400 هزار تومان فروخته می‎شود.


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت