تلفن سایت

وام خرید مسکن در شهرهای مختلف استانی

تاریخ ۵ دی ۱۳۹۲

وام خرید مسکن در شهرهای مختلف استانی

تغییر در سقف وام خرید مسکن حتمی به نظر می‌رسد و این امیدواری که سهم زیادی از آن را وزیر راه‌‌وشهرسازی در جامعه تقاضای مسکن ایجاد کرده، احتمال دارد در صورت تامل بیشتر دولت و بانک‌مرکزی روی این موضوع، منجر به یک تغییر دیگر در شیوه فعلی پرداخت این نوع تسهیلات‌ نیز بشود.
در مذاکراتی که تاکنون بین نمایندگان وزارت راه‌وشهرسازی و بانک‌مرکزی برای توافق برسر میزان افزایش وام خرید مسکن برگزار شده، اگر چه طرف بانکی در مذاکره کلیات پیشنهاد طرف دولت و اینکه وام باید افزایش پیدا کند را قبول دارد؛ اما هنوز مبلغ، نرخ‌سود و نحوه تامین‌اعتبار وام مورد موافقت واقع نشده است.
در این میان آنچه می‌تواند به عنوان گزینه جدید روی میز مذاکره قرار گیرد تا نقاط مشترک در مذاکرات را بیشتر سازد، پیشنهاد طرح «سقف‌شناور» برای وام خرید است. در این طرح که البته تاکنون توجهی از سوی هیچ‌یک از مسوولان به آن نشده است، این امکان برای سیستم بانکی و صندوق‌های سپرده‌گذاری مسکن به‌وجود می‌آید تا برای هر استان متناسب با حجم تقاضا و متوسط قیمت مسکن، مبلغ وام خرید را متفاوت از سایر استان‌ها تعیین کنند.
در صورتی که پیشنهاد سقف‌شناور در کنار گزینه تغییر حتمی سقف فعلی وام خرید مسکن -که مبلغ آن 20 میلیون تومان است- در دستور کار مذاکرات وزارت راه‌وشهرسازی و بانک‌مرکزی قرار گیرد، از یکسو نگرانی‌ها بابت تحریک قیمت‌مسکن به‌واسطه اضافه‌قدرت ناشی از پرداخت وام مرتفع می‌شود و از سوی ‌دیگر احتیاطی که همواره برای تعیین سقف وام به نفع شهرهای ‌کوچک و ضرر کلان‌شهرها می‌شود، از بین می‌رود.
در حال حاضر پیشنهاد وام 100 میلیونی خرید مسکن اگر چه برای برخی استان‌ها مبلغ کافی و حتی برای برخی دیگر معادل قیمت یک آپارتمان مسکونی نوساز است اما برای کلان‌شهرها و تهران این مبلغ چندان قابل‌توجه نیست و در کل نمی‌تواند تعادلی بین قدرت خرید مسکن در سراسر کشور ایجاد کند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد متوسط قیمت مسکن در تهران 5/1 برابر میانگین کشوری است. در این وضعیت، بازار می‌طلبد تسهیلاتی که برای پوشش قدرت خرید مسکن داده می‌شود شکلی از نسبت استانی قیمت‌مسکن را داشته باشد.
در جدول زیر میانگین قیمت مسکن در مراکز استان‌های کشور و همچنین سقف پیشنهادی تسهیلات خرید مسکن در هر استان براساس شاخص «پوشش 30 درصدی قدرت خریداران» آورده شده است:


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت