تلفن سایت

ابطال «تراکم اضافه» گود «ایران زمین»

تاریخ ۲۶ آذر ۱۳۹۲

ابطال «تراکم اضافه» گود «ایران زمین»

شورای عالی شهرسازی و معماری کشور مصوبه کمیسیون ماده پنج شهرداری تهران در خصوص ساخت برج 27 طبقه «ایران زمین» را ابطال کرد تا مالك اين برج مجاز باشد حداكثر 3 طبقه براساس اصل پروانه احداث كند. عباس آخوندی، رییس شورای عالی شهرسازی و معماری، پس از دو هفته انتقادهای پی در پی از روند تراکم فروشی، اجرایی نشدن ضوابط طرح تفصیلی و بارگذاری بیش از حد جمعیت در تهران اولین گام عملیاتی را برای مهار اشتهای ساختمانی در تهران با لغو مجوز ساخت برج در خیابان ایران زمین برداشت.
روز گذشته شورای عالی شهرسازی و معماری به علت مغایر دانستن رای کمیسیون ماده پنج در خصوص مجوز پروژه ایران‌زمین با ضوابط شهرسازی با موافقت اکثریت اعضا آن را لغو کرد. پروژه ایران زمین به دلیل قرار گرفتن در بافت ارزشمند مسکونی مطابق ضوابط طرح تفصیلی مجوز ساخت حداکثر 3 طبقه با کاربری تجاری یا مسکونی را داشت، اما با نظر کمیسیون ماده پنج مجوز ساخت به 27 طبقه افزایش پیدا کرد. ریزش دیواره گود ایران زمین در مهر ماه امسال و ارايه گزارش تیم کارشناسی در مورد علت بروز حادثه منجر به مشخص شدن روند تصمیم‌گیری غیرکارشناسی کمیسیون ماده پنج شد. به همین دلیل شورای عالی شهرسازی و معماری در جلسه روز گذشته رای کمیسیون ماده پنج در خصوص مجوز ساخت تراکم اضافه پروژه ایران زمین را لغو کرد. محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری با اعلام این خبر به «دنیای اقتصاد» گفت: مجوز پروژه ایران زمین در حالی در کمیسیون ماده 5 به تصویب رسیده بود که این پروژه در پهنه مسکونی و بافت ارزشمند مسکونی معاصر قرار دارد. او ادامه داد: ضمن اینکه این پروژه 27 طبقه بالاتر از خط خیابان مجوز داده شده است  که این اقدام منجر به آسیب‌رسانی جدی به ساختمان‌های مسکونی اطراف از نظر مشرفیت و سیمای شهر می‌شود. سالاری اظهار کرد: شورای عالی شهرسازی و معماری کشور به دنبال نگرانی‌هایی که در سطح جامعه کارشناسی کشور به دلیل برخی اقدامات عجولانه ایجاد شده بود، موضوع را در دستور قرار داد و نهایتا تصمیم به لغو مصوبه کمیسیون ماده پنج  گرفت. او تاکید کرد: در این جلسه مقرر شد شهرداری تهران به همراه مالک پروژه  نسبت به ارايه طرح جدیدی در راستای طرح تفصیلی تهران بررسی‌های لازم را انجام دهند و نتیجه را به شورای عالی شهرسازی و معماری کشور جهت اخذ تصمیم مقتضی ارايه کنند.
اقدامات دیگری در راه است
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به احتمال لغو یک طبقه تراکم اضافه مناطق شهر تهران اشاره کرد و گفت: در این جلسه گزارشی در مورد مغایرت‌های طرح تفصیلی و طرح جامع شهر تهران و مصوبه 8 بندی مورخ 4/2/91 شورای عالی شهرسازی وقت ارايه شد. او اضافه کرد: با توجه به اینکه این مصوبه منجر به افزایش جمعیت‌پذیری شهر تهران به ویژه در نتیجه  تبدیل زیر پهنه‌های R112 (سه طبقه) و R121  (چهارطبقه) به زیر پهنه R122 (پنج طبقه) می‌شود، پس از تبادل‌نظر اعضای شورای عالی شهرسازی،  مقرر شد این موضوع تا یک‌ماه آینده در شورای عالی شهرسازی، تعيين تكليف شود.


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت