تلفن سایت

وضعیت پروژه «آزادراه تهران- ‌شمال»

تاریخ ۲۵ آذر ۱۳۹۲

وضعیت پروژه «آزادراه تهران- ‌شمال»

وزير راه‌وشهرسازي در تشريح عملكرد 100 روز كاري خود، با اشاره به اينكه برنامه‌هاي بازار مسكن با محوريت افزايش قدرت‌ خريد مردم تا پايان امسال تدوين و 80 درصد از 900 هزار مسكن ‌مهر ناتمام نيز تا پايان 93 تحويل خواهد شد، دستاورد اين سه‌ماه را مشخص ‌شدن نقشه ‌راه براي غول‌پيكرترين پروژه عمراني كشور اعلام كرد. عباس آخوندي درباره پروژه «آزادراه تهران- ‌شمال» گفت: تكميل همزمان قطعه‌ یک آزادراه به ‌اضافه افزايش ظرفيت موجود جاده ‌‌چالوس، پيشنهاد قابل‌قبولي است كه با 5/2 سال صرف زمان‌، مي‌توان حداكثر بازدهي را از آزادراهي كه دوقطعه مياني آن هنوز ساخته‌نشده -در قالب تركيب تردد در جاده و آزادراه- كسب كرد.
دستاورد 100 روز وزارت آخوندي از زبان وزير: آزادسازي فروش مسكن‌مهر بخشنامه مي‌شود
گشايش در آزادراه تهران - شمال
ابعاد تازه از بدسليقگي در اداره پايتخت؛ 50 هكتار از باغات‌تهران از سال91 تاكنون تبديل به انواع ساختمان تجاري‌ومسكوني شده است
 وزير راه‌وشهرسازي: برنامه‌ دولت براي بازارمسكن تا پايان92 نهايي مي‌شود، عمده هدف ما افزايش قدرت خريد متقاضيان است
گروه مسكن- فريد قديري: خلأ نام وزير راه‌‌وشهرسازي در برنامه‌هاي تلويزيوني 20 روز اخير، آن هم در شرايطي كه ریيس‌جمهور پنجم آذرماه در ارايه كليات گزارش عملكرد 100 روزه دولت يازدهم وعده حضور تك‌تك وزرا در رسانه‌ملي براي شرح كامل اقداماتشان را داده بود، كم‌كم مي‌رفت تا ترديدهايي را از بابت دندان‌گير نبودن آنچه طي سه ماه اخير بر وزارت راه‌وشهرسازي گذشته، در محافل عمومي و تخصصي ايجاد كند.
به خصوص آنكه در گفت‌وگوي ويژه خبري شبكه2 كه در سه هفته اخير، به استوديوي اختصاصي كابينه حسن روحاني براي شرح گزارش‌هاي 100 روزه تبديل شده بود، هنگام پخش تيزر معرفي وزراي در نوبت پخش، تصوير عباس آخوندي به چشم نمي‌خورد. آخوندي، اما شنبه‌شب در برنامه‌‌اي از شبكه‌يك - با طول‌زماني حداقل دوبرابر گفت‌‌وگوي ويژه‌خبري شبكه‌دو- حاضر شد و درباره 100 روز وزارت خود گزارش داد. هر چند آنچه وزير ابتدا درباره بازارمسكن و خواسته‌هاي طرف تقاضا در اين بازار، شرح داد تازگي نداشت و بيشتر معطوف به اولين برنامه‌اي بود كه او از شهريورماه تاكنون به دنبال اخذ مجوزهاي مربوطه از سيستم‌بانكي براي اجرايي كردنش بوده است، اما در مقابل، از گشايش در غول‌پيكرترين پروژه عمراني دولت كه مسووليت اجراي آن با وزارت راه‌وشهرسازي است، خبر داد. آخوندي در عين‌حال ابعاد تازه‌اي از تهران‌فروشي و بدسليقگي در اداره پايتخت را با ارايه اسنادي كه نشان مي‌دهد ترافيك خياباني و آلودگي هواي امروز تهران ناشي از مصوبات اين‌چنيني بوده، نمايان كرد.
دو راه‌حل برای تهران-شمال
آخوندی در هفته اول كاری خود در وزارت راه‌وشهرسازی، آزادراه تهران-شمال را بر انواع پروژه‌هاي ناتمام ترجيح داد و در بازديد از كارگاه 30ساله اين آزادراه، قول تحقيق‌وبررسي فني براي بازكردن قفل‌مشتركي را كه دولت و پيمانكار اين پروژه باعث آن شده‌ بودند؛ داد. وزير شنبه‌شب در تشريح نتايج بررسي كميته حقيقت‌ياب آزادراه تهران‌-شمال گفت: از چهار قطعه اين آزادراه، قطعه چهار كه حدفاصل مرزن‌آباد تا چالوس را شامل مي‌شود هم‌اكنون برقرار است، پيشرفت‌فيزيكي قطعه یک حدود 50درصد است و در قطعات 2و3 كه بيش‌از 50 تونل بايد در آن ساخته شود هنوز هيچ اقدامي نشده و حدود 4درصد پيشرفت‌فيزيكي در اين دو قطعه انجام شده است. بنابراين دولت يازدهم براي ادامه كار احداث اين آزادراه، دو راه حل دارد. راه اول اين است كه بعد از تامين فاينانس و اعتبار لازم، تمركز بر تكميل قطعه یک، باشد كه در اين صورت هنگام افتتاح اين قطعه، تراكم خودروهاي عبوري در جاده‌چالوس درست در نقطه انتهايي قطعه‌ یک، آنچنان افزايش پيدا مي‌كند كه در جاده، حالت قيف ترافيكي ايجاد مي‌شود. راه‌ ديگر هم اقدام توام دولت در «قطعه یک آزادراه» و «افزايش ظرفيت موجود جاده چالوس» است به اين صورت كه همزمان با تكميل قطعه یک، ظرفيت تردد در قسمتي از جاده‌چالوس كه حدفاصل قطعه یک و قطعه چهار قرار گرفته، افزايش پيدا كند تا هنگام گشايش قطعه یک، بازدهي آزادراهي كه هنوز دو قطعه مياني آن ساخته‌ نشده، از تركيب با جاده چالوس به حد مناسبي برسد و بتواند به مسافران سرويس بدهد.
آخوندی اگرچه بطور ضمني راه‌حل دوم را تاييد‌شده تلقي كرد، اما نهايي‌شدن اين انتخاب را منوط به هماهنگي در سطوح عالي دولت دانست و تاكيد كرد: اجراي راه‌حل دوم حدود 5/2 سال زمان مي‌برد.
نصف جمعيت تهران اضافه است
وزير راه‌وشهرسازي در ادامه گزارش 100 روزه‌اش، با تاكيد براينكه بايد جلوي توسعه‌فيزيكي تهران گرفته شود، انتقادهاي دو هفته پيش‌ خود را از مديريت‌شهري پايتخت كه در صحن‌ شوراي‌شهر مطرح كرده بود كامل كرد و گفت: در سال1347 براي تهران به عنوان پايتخت كشور، جمعيت‌شهري حداكثر 5/5 ميليون‌نفري تعيين شد و در همان زمان، علت جمع‌بندي روي اين سقف‌جمعيتي نيز دو موضوع شامل مشكل تامين آب و مشكل هواي‌سالم –به خاطر كوهپايه‌اي بودن تهران- عنوان شده بود. بعد از انقلاب اوضاع كنترل جمعيت تهران از دست رفت تا اينكه امروز شاهد هستيم جمعيت‌پذيري شهر تهران به بالاي 12 ميليون‌نفر رسيده است.
نابودی باغات به قيمت‌ ساخت‌وساز
آخوندي تصريح كرد: در ارديبهشت سال91 طبق يك مصوبه شوراي عالي شهرسازي‌ومعماري كشور ناگهان يك‌طبقه به ارتفاع ساختمان‌هاي تهران افزوده مي‌شود، در حالي كه چند روز قبل از تصويب آن، كارشناسان هشدارهايي را بابت تبعات اين افزايش‌تراكم به مسوولان داده بودند. از طرف ديگر در سال91 و 6ماه اول سال92، در كميسيون ماده 5 شهر تهران براي ساخت يك ميليون و 800 هزار مترمربع بناي ساختماني، مجوز اضافه صادر شده كه در ازاي اين ساخت‌وساز، 500 هزار مترمربع از باغات تهران از بين رفته است. به‌رغم اين وضعيت، برخي‌ مسوولان دنبال تميزي هواي تهران هستند!
قدرت‌خريد مسكن را زياد مي‌كنم
برنامه راه‌اندازي صندوق‌هاي سپرده‌گذاري و تشكيل بازار رهن براي پرداخت تسهيلات خريد مسكن به دهك‌هاي ميان‌درآمدي جامعه كه اين روزها عموم مردم تك‌تك كلماتي كه كليات اين برنامه را تعريف مي‌كند، از حفظ هستند، بخش مهم ديگری از گزارش وزير راه‌‌وشهرسازي در برنامه شنبه‌شب شبكه‌يك بود.
آخوندي با اشاره به ‌اينكه اين برنامه و ساير برنامه‌هاي بخش مسكن تا پايان سال92 تدوين و نهايي مي‌‌شود و از سال93 اجرايي خواهد شد، درباره وام‌خريد گفت: در نشست‌هاي مشترك با مقامات بانك‌مركزي دنبال اين موضوع هستيم كه مدلي در بانك‌ها راه بيفتد تا مردم در دوره سه تا پنج ساله بتوانند بين 25 تا 30 ميليون تومان پس‌انداز كنند و به واسطه ضريب تكاثري صندوق‌ها كه 3 تا 4 برابر اصل سپرده است، تسهيلات خريد مسكن دريافت كنند. اين تسهيلات در خيلي از شهرهاي ايران مي‌تواند افراد را خانه‌دار كند. وزير افزود: عمده‌ترين برنامه من براي بازار مسكن افزايش قدرت خريد متقاضيان است تا به جاي آنكه دولت 2 ميليون خانه براي مردم بسازد، مردم با سليقه خودشان و وام‌بانكي بتوانند اقدام به خريد كنند.
مسكن‌مهر آزاد مي‌شود!
ریيس‌جمهور سابق در آخرين ماه‌هاي دولتش، مصوبه‌اي از كارگروه مسكن را تاييد و ابلاغ كرد كه به موجب آن، صاحبان مسكن‌مهر مي‌توانستند به‌شرط تسويه‌حساب 10درصد از وام‌بانكي اين آپارتمان‌ها، خانه خود را همچون همه مالكان عادي، در بازار به فروش برسانند. اما اين مصوبه به طرز مشكوكي تا امروز اجرايي نشد و حتي در طول دولت‌دهم اگرچه برخي مسوولان موافق خريدوفروش مسكن‌مهر بودند، اما يك لايه پايين‌تر –كارشناسان- اين اتفاق را به ضرر طرح مي‌دانستند در حالي كه منطق حكم مي‌كند براي ارزش ‌بخشيدن به واحدهاي مسكوني‌مهر و همچنين پايان‌دادن به حرف‌هايي كه درباره يكبارمصرف بودن آپارتمان‌هاي مسكن‌مهر مطرح است، اختيار صاحبان مسكن‌مهر در نگهداري، اجاره يا فروش آنها به رسميت شناخته شود. عباس آخوندي در اين باره با تاكيد براينكه صاحبان مسكن‌مهر بايد بتوانند واحدخود را تبديل به احسن كنند و نبايد معاملات اين واحدها متوقف بمانند، از تنظيم بخشنامه آزادسازي خريد و فروش مسكن‌مهر و ابلاغ قريب‌الوقوع آن خبر داد.
تا 94 جمع می شود!
وزير همچنين گفت: 80 درصد از 900 هزار واحد نيمه‌تمام مسكن‌مهر تا پايان سال93 تحويل مي‌شود و بخش كمي از اين طرح به سال94 موكول خواهد شد كه البته توقع ساكنان براي تامين خدمات روبنايي، حداقل چهار دولت بعدي را درگير خواهد كرد.


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت