تلفن سایت

فروش اوراق مشارکت برای نوسازی بافت های فرسوده

تاریخ ۲۳ آذر ۱۳۹۲

فروش اوراق مشارکت برای نوسازی بافت های فرسوده

رییس سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه منابع مالی اوراق مشارکت توجیه اقتصادی چندانی برای نوسازی بافت‌های فرسوده ندارند، گفت: به جای رویکرد مداخله مستقیم، بسترسازی برای جلب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در نوسازی بافت‌ها در دستور کار قرارگرفته است.
علیرضا جعفری با بیان اینکه نوسازی بافت‌های فرسوده از زوایای مختلف قابل بررسی و تحلیل است که یکی از این محورها بحث روش‌های تامین منابع مالی برای نوسازی بافت‌ها و توانایی مالی افراد خانوار ساکن در این بخش‌ها است تا توانایی نوسازی بافت را داشته باشند گفت: در رویکرد دولتی با دو نگاه به بحث نوسازی بافت‌های فرسوده دقت می‌شود یکی آنکه نوسازی بافت‌های فرسوده از محل تسهیلات بانکی پشتوانه نوسازی بافت قرار گیرد و روش دیگری که در کارکرد مداخله مستقیم در بافت‌های فرسوده مطرح می‌شود، این است که ابزارهای تامین مالی مانند اوراق مشارکت و صکوک تامین مالی آن را بر عهده داشته باشد.
جعفری اظهار کرد: منابع مالی که از راه اوراق مشارکت به دست می‌آیند پول گران قیمت هستند و توجیه اقتصادی برای نوسازی در بافت‌های فرسوده ندارند، اما در برخی موارد چاره‌ای جز استفاده از این منابع درسیستم بانکی کشور وجود ندارد.
رییس سازمان نوسازی شهر تهران بیان کرد: شهرداری تهران در يك مقطع زمانی این تجربه را کسب و اقدام به فروش اوراق مشارکت کرد که باهدف باز کردن گره نوسازی بافت در مناطق مختلف شهر پیگیری شد و پشتوانه آن شهرداری تهران بود. همچنین به دلیل عدم تمایل برخی از ساکنان بافت‌های فرسوده، در کنار  نداشتن توجیه اقتصادی استفاده از اوراق مشارکت این طرح پیشرفت چندانی نداشت.
وی افزود: با توجه به اینکه در سال‌های گذشته تحلیل درستی از روند افزایش قیمت مسکن صورت نگرفته، قیمت مسکن دستخوش تغییرات صعودی و نزولی شد و اجرای طرحی مانند مسکن مهر که شوکی را به بازار مسکن وارد کرد موجب شد تا طرح اوراق مشارکت برای نوسازی بافت‌های فرسوده با دشواری مواجه شود و در حال حاضر تجربه اوراق مشارکت ابزار پیشنهادی نیست، مگر بستر آن تعیین شده باشد.
رییس سازمان نوسازی شهر تهران بیان کرد: تسهیلات مالی و حمایت‌های دولتی باید ساماندهی شود و این انتظار وجود دارد که دولت جدید بتواند آن را اجرایی کند، البته درسازمان نوسازی شهر تهران به جای رویکرد مداخله مستقیم به دنبال مکانیزم هدایت و نظارت در بخش خصوصی و هدایت سرمایه‌گذاری به این بخش هستیم و با ایجاد بسترهای لازم زمینه ورود بخش خصوصی را به این بخش فراهم کرده‌ایم.


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت