تلفن سایت

وضعیت مکسن مهر از دید انبوه سازان

تاریخ ۱۱ آذر ۱۳۹۲

وضعیت مکسن مهر از دید انبوه سازان

وضعيت نامشخص در پروژه‌هاي مسكن‌مهر انبوه‌سازان را بر آن داشته براي جلوگيري از زيان احتمالي در پروژه‌هايي كه به دليل اختلاف‌نظر با دولت برسر قيمت تمام‌شده، ماه‌ها معطل و نيمه‌كاره مانده است، پيشنهادهايي را براي حل اختلافات به مسوولان پيشنهاد كنند.
از 2 ميليون واحد مسكوني كل ظرفيت مسكن‌مهر، تاكنون نزديك به يك ميليون واحد تحويل و افتتاح شده و مابقي در دست ساخت قرار دارد.
واحدهاي باقيمانده عمدتا در پروژه‌هايي قرار دارد كه سازنده‌ها تحت‌تاثير تورم سال‌هاي 90 و 91، توان ادامه كار با قيمت مترمربعي 300 هزار تومان را نداشتند و حالا اين پروژه‌ها از يك‌سو توسط دولت به متقاضيان واجدشرايط پيش‌فروش شده و از سوي ديگر هزينه‌هاي معطل‌ماندن آنها، براي دولت و انبوه‌سازان مشكلاتي را به وجود آورده است.
دولت در سال88 با امضاي قرارداد با پيمانكاران و انبوه‌سازان مسكن‌مهر، قيمت ساخت اين واحدها را مترمربعي 300 هزار تومان تعيين كرد كه اگر چه اين نرخ در آن زمان براي سازنده‌ سود داشت، اما در اين سال‌ها با چندبرابر شدن نرخ مصالح‌ساختماني و دستمزد كارگر، مبلغ قرارداد كاملا توجيه اقتصادي خود را از دست داده است. در اين ميان، سازنده‌هاي مسكن‌مهر كه اميد داشتند دولت يازدهم وضع آنها را تعيين تكليف مي‌كند اين روزها كمي نسبت به تعيين سرنوشت اين پروژه‌هاي نيمه‌كاره نااميد شده‌اند.
فشار سنگين يك ميليون واحد مسكوني نيمه‌كاره براي دولت يازدهم در كنار اولويت‌هاي مهم اقتصادي و سياسي دولت، فعلا نتوانسته مسوولان مسكن‌مهر در وزارت راه‌وشهرسازي را بر سر يك فرمول مشخص براي حل اختلاف‌نظر بين انبوه‌سازان و دولت، به اجماع برساند.
در اين ميان، مهندس جلالي‌مهر مديرعامل شركت بين‌المللي رهساز گستر مهر معتقد است: دولت براي حل چالش موجود در مسكن‌مهر، بهتر است پروژه‌ها را به انبوه‌سازان واگذار كند. وزارت راه‌وشهرسازي اين روزها مشغول تدوين طرح‌ها و برنامه‌هاي جديد براي ايجاد الگوي تازه تامين مسكن كم‌درآمدها است و معاونان و كارشناسان اين وزارتخانه براي تدوين طرح‌ها، همه وقت مفيد خود را صرف محاسبه كمي و كيفي ابعاد طرح‌ها كرده‌اند بنابراين طبيعي است كه چاره‌جويي براي معماي به وجود آمده در مسكن‌مهر در اولويت دست‌چندم قرار بگيرد.
اين انبوه‌ساز تصريح كرد: يكي از مهم‌ترين مشكلاتي كه در اين سال‌ها انبوه‌سازان در مسكن‌مهر با آن روبه‌رو بودند، سرعتگيرهاي اداري بود كه باعث شد يك سازنده براي اخذ يك مجوز ساده براي پيشبرد پروژه‌اش، هفته‌ها معطل دريافت يك امضا بماند. مديرعامل شركت بين‌المللي رهسازگستر مهر افزود: در ابتدا جهت اجرای پروژه‌ها تفاهم‌نامه سه جانبه‌ای منعقد شد که در ادامه با حذف تعاونی‌ها، مسوولیت مسکن و شهرسازی بسیار بیشتر شد. در این میان با توجه به نظارت بیشتر مسکن و شهرسازی و ورود به حوزه اجرا، هزینه‌های فراوان (مالی و نیروی انسانی) به این ارگان تحمیل شد. در صورتی که اگر فقط نقش نظارت عالیه را برعهده می‌داشت، این هزینه‌ها سربار دولت نمی‌شد. پيشنهاد ما به دولت اين است كه انبوه‌سازان بدون واسطه دولت، مستقيم پروژه‌هاي باقيمانده مسكن‌مهر را مديريت كنند و به پيش‌خريداران تحويل دهند. وي گفت: طرح مسكن‌مهر مشكلات فراواني براي دولت و پيمانكاران و انبوه‌سازان و همين‌طور مردم به وجود آورده است و بايد اين مشكلات هر چه سريع‌تر حل شود، زیرا هرچقدر وضع موجود ادامه پيدا كند، رفع آن سخت‌تر و پيچيده‌تر خواهد شد. مديرعامل شركت بين‌المللي رهسازگستر مهر تاكيد كرد: در يك‌سو پيمانكاراني قرار دارند كه واحدهاي خود را تكميل نكرده‌اند و در انتظار دريافت طلب خود هستند و در سوي ديگر اعضايي كه منتظر تكميل و تحويل اين واحدها هستند. مهندس جلالي‌مهر افزود: دولت با مشكل كمبود بودجه و اعتبارات براي اين طرح مواجه است و بدهي‌هايي كه از قبل به پيمانكاران دارد روي دست دولت يازدهم مانده است. وي پيشنهاد كرد: از آنجا كه افزايش قيمت مسكن‌مهر و تعديل قيمت‌هاي مربوط به واحدهاي نيمه‌تمام حتمي به نظر مي‌رسد، بهتر است دولت سقف وام مسكن‌مهر را از 25 ميليون تومان كنوني حدود 3 تا 5 ميليون تومان افزايش دهد تا امكان پرداخت مابه‌التفاوت قيمت تعديلي، براي مردم وجود داشته باشد.


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت