تلفن سایت

افزايش درآمد‌های شهرداری طی نيمه‌اول سال

تاریخ ۶ آذر ۱۳۹۲

افزايش درآمد‌های شهرداری طی نيمه‌اول سال

شهرداری تهران با افزایش 40درصدی درآمدهای نقدی و غیرنقدی در 8 ماه نخست امسال – نسبت به ارقام پيش‌بيني شده در بودجه92- توانست بعد از يك هفته از ارائه متمم بودجه‌ به شوراي‌شهر، مجوز ورود سه هزار و 400 میلیارد تومان درآمد‌اضافي به منبع‌مالي خود را از شورای شهر دريافت كند. افزايش درآمد‌هاي شهرداري طي نيمه‌اول امسال عمدتا از سه محل تغييركاربري، عوارض تراكم و فروش اموال بوده، این در حالی است که نه تنها سهم درآمدهای غیرنقدی (فروش‌اموال) در متمم ارائه‌شده افزایش پیدا کرده بلکه به گفته برخی از اعضا متمم تصویب شده در شورا از لحاظ افزایش درآمد دومین متمم شهرداری تهران در سال جاری است.
رقم بودجه شهرداری تهران در سال 92 معادل 10 هزار و 400 میلیارد تومان است که از این مقدار 55درصد به درآمدهای نقدی و 45 درصد به درآمدهای غیرنقدی اختصاص داده شده است. علاوه بر این در قالب تبصره‌ای جداگانه در صفحه اول كتاب بودجه92 به شهرداری اجازه داده شده بود تا در صورت افزایش درآمدها تا سقف هزار و 200 میلیارد تومان، آن را در پروژه‌هایی مشخص هزینه کند. اكنون با گذشت 8 ماه از سال 92 و افزایش حدود 40 درصدی درآمدهای شهری، شهرداری تهران متمم بودجه‌ای در قالب 3 هزار و 560 میلیارد تومان درآمد را به شورای شهر تهران ارائه کرد. متمم بودجه‌ای که 33 درصد آن به درآمدهای نقدی و 63 درصد آن به درآمدهای غیرنقدي همچون فروش تراکم و املاک شهرداری اختصاص داده شده است.
دومین جلسه بحث و بررسی متمم بودجه در صحن شورا روز گذشته در حالی برگزار شد که تعداد زیادی از مخالفان متمم بر نحوه تنظیم و محل درآمدزایی آن اشکال وارد کردند.
مخالفان تصویب متمم بودجه معتقد بودند تبصره 38 بودجه سال 92 شهرداری تهران اولین متمم بودجه سال جاری است که در آن يك‌هزار و 200 میلیارد تومان مجوز برای افزایش درآمد یا فاینانس داده و متمم پيش‌رو نيز دومین متمم شهرداری است. علاوه بر این عنوان کردند با روندی که افزایش درآمدها در طول ماه های گذشته طی کرده است باید منتظر بود که طبق روند سالانه در بهمن و اسفندماه نیز اصلاحیه بودجه92 ارائه شود که اين نيز متمم سوم خواهد بود. کاهش رقم بودجه پيشنهادي سال92 شهرداري از 12 هزار میلیارد تومان به 10 هزار و 400 میلیارد تومان در شورای سوم، از دیگر مواردی بود که مخالفان آن را عامل بی انضباطی مالی در بودجه عنوان كردند. آنها معتقد بودند: زمانی که عملکرد بودجه سال 91 رقم 13 هزار و 500 میلیارد تومان است در روندی منطقی باید بودجه سال 92 حداقل با 20 درصد افزایش بسته می‌شد اما نه تنها افزايش نيافت كه كاهش هم پيدا كرد.  بخش زیادی از انتقادات اعضای شورا به نحوه درآمد زایی شهرداری به بخش غیرنقدی متمم مربوط می‌شد. یکی از اعضای شورا با طرح سه سوال از شهرداری تهران خواست تا هر چه زودتر موضوعاتی همچون «مبنای متمم بودجه، هزینه است یا درآمد؟ و چرا در شرایطی که بخشی از بودجه را به عنوان وام بانکی قرار داده‌ایم، می‌گوییم این بودجه هزینه‌ای است یا اینکه با فروش اموال شهرداری، چطور قرار است درآمد تهیه شود؟» پاسخ دهد. مشخص نبودن میزان فروش تراکم، تهاتر و فروش املاک به عنوان سه مرجع اصلی منابع غیرنقدی نیز به دلیل نبود تعاریف مشخص از آنها در متمم ارائه شده به شورا مورد سوال قرار گرفت. 

روز گذشته با وجود بحث و بررسی چند ساعته 19 نفر از اعضای شورا، سرانجام با نظر کمیسیون تلفیق متمم92 با رقم سه هزار و 449 میلیارد و 200 میلیون تومان به تصویب رسید و به این ترتیب مجموع رقم بودجه و متمم 92 شهرداری به 13 هزار و 900 میلیارد تومان رسید.
سه متهم براي يك‌سال!
 شهرداري 3 هزار ميليارد تومان بدهي دارد
مسعود سلطاني‌فر عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران و از مخالفان متمم بودجه 92 شهرداري مي‌گويد: شهرداري هم‌اكنون حدود 3هزار ميليارد تومان بدهي دارد كه تكليف آن مشخص نيست.
آیا متمم بودجه 92 شهرداری تهران براساس مبانی بودجه‌ریزی تنظیم شده است؟
در تنظیم درآمدها و هزینه‌ها هیچ اصول و مبانی مشخصی از بودجه‌ریزی دیده نمی‌شود. به همین دلیل مجبور می‌شویم مورد به مورد سوال کنیم و مسوولان شهرداری پاسخ دهند، البته برخی پاسخ‌ها پذیرفته می‌شود و برخی همچنان به عنوان ابهام باقی می‌ماند. علاوه بر این برخی گزارش عملکردی از تکالیف شهرداری در بودجه مصوب اولیه همچون تبصره 38 بودجه92 ارائه نشده که تخلف بزرگی است. چنین روالی در تنظیم بودجه سبب می‌شود تا پایان سال، سه متمم داشته باشیم که اوج بی انضباطی مالی را نشان می‌دهد، چون شهرداری هر کاری می‌خواهد انجام می‌دهد، بعد تایید آن را از شورا می‌گیرد.
آیا بهتر نبود از ابتدا رقم بودجه با 30 درصد افزایش بسته می‌شد تا نیازی به متمم نباشد؟
در تنظیم بودجه طبق قاعده به جز سال‌هایی که با کاهش درآمد و رکود اقتصادی مواجه هستیم باید بین 10 تا20 درصد بودجه سالانه را اضافه‌تر به تصویب رساند تا مجبور به تصویب متمم نشویم؛ البته درواقع در بودجه 92 در قالب تبصره 38 متمم بودجه دیده شده، بنابراین نیازی به متمم دوباره نداریم؛ اما نکته مهمی که وجود دارد این است که نه در بودجه و نه در متمم، تکلیف بدهی‌های چند هزار میلیارد تومانی شهرداری که به گفته معاون مالی شهرداری حدود دو تا سه هزار میلیارد تومان است مشخص نیست.
آیا بنا نبود سهم درآمدهای غیرنقدی کاهش پیدا کند؟
بنا بر برنامه‌ریزی باید هم کاهش پیدا می‌کرد و هم شفاف می‌شد اما از 45 درصد در بودجه اولیه به 63 درصد در متمم افزایش پیدا کرده است.
جزئیات درآمدهای غیرنقدی در متمم آورده شده است؟
خیر. گفته شده قرار است ارائه شود! البته عنوان شده بیشتر سهم تهاتر املاکی است که شهرداری تهاتر می‌کند.
تهاتر املاک قانونی است؟
بله شهرداری می‌تواند املاک را بفروشد اما فروش آن ضوابط و دستورالعمل و قاعده‌ای دارد که به چه ترتیبی باشد.  شهرداری معتقد است تهاتر تاکنون وجود داشته اما ثبت و ضبط نمی‌شد در حال حاضر نقطه قوت این است که ثبت می‌شود.


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت