تلفن سایت

«سياست‌ها و جهت‌گيری های بودجه سال۹۳ شهرداری تهران»

تاریخ ۲۹ آبان ۱۳۹۲

«سياست‌ها و جهت‌گيری های بودجه سال93 شهرداری تهران»

شوراي‌شهر تهران ديروز سياست‌ها و جهت‌گيري‌هاي سال93 شهرداري را در قالب يك طرح با حداقل 20 ماده، تدوين كرد. در صورت تصويب اين طرح، شهرداري موظف مي‌شود در چارچوب آنچه شورا تكليف مي‌كند، بودجه سال آينده شهر تهران را تعيين و حتي پروژه‌هاي عمراني جديد را تعريف كند.
درآمد پايدار و تصوير روشن از منابع تامين اين نوع درآمد، خط‌قرمز شوراي‌شهر در اين طرح عنوان شده است؛ طوري كه شهرداري بايد از شيوه راحت كسب درآمد كه هم‌اكنون 80درصد منبع مالي را به خود اختصاص داده، فاصله اساسي بگيرد.
ماده شاخص ديگري كه در طرح «سياست‌ها و جهت‌گيری های بودجه سال93 شهرداری تهران» وجود دارد، تعيين فاكتورهاي لازم براي تعريف پروژه‌هاي جديد عمراني در شهر است. فاكتورهايي كه اگر در سال‌هاي اخير ملاك‌عمل قرار مي‌گرفت، شايد برخي از سازه‌ها و پروژه‌هاي امروزي وجود نداشت. طبق اين فاكتورها شهرداري بايد پروژه‌هاي جديد را با توجيه كامل و مطالعات پيش‌نياز شامل پيوست‌هاي اجتماعي، اقتصادي و زيست‌محيطي طراحي كند. شهرداري همچنين بايد تعهدات و نيازهاي اعتباري پروژ‌ه‌هاي نيمه‌تمام را در اولويت بودجه سال آينده لحاظ كند.
روز گذشته سخنگوي شهردار تهران با حضور در شورا پيش از مطرح شدن طرح شوراي شهر، اولويت شهرداري براي بودجه 93 را رویکرد «اجتماعی- فرهنگی» اعلام كرد كه اين موضوع با مخالفت اعضاي شورای شهر رو‌به‌رو شد. شهرداری تهران در تعیین شاخص‌ها و سیاست‌های بودجه سال آینده شهر تهران موضوعات فرهنگی و اجتماعی را محور اصلی فعالیت‌های خود عنوان کرده که اعلام آن در صحن علنی شورای شهر اعتراضاتی را به همراه داشت. اعضای شورای شهر تهران معتقدند: در شرایطی که شهر تهران با معضلات زیادی همچون آلودگی هوا و ترافیک روزانه دست و پنجه نرم می‌کند، نمی توان پیش از رسیدگی به وضعیت سلامت و زندگی به رویکرد اجتماعی و فرهنگی شهر توجه کرد.
شورای شهر سیاست‌های تدوین بودجه 93 شهرداری تهران را در هفت محور اصلی و در سه بخش کلی شامل اسناد بالادستی، بودجه سال 93 و سیاست‌های اجرایی تنظیم کرده است. هفت محور اصلی که در بخش تخصیص منابع بودجه 93 باید به آن توجه شود، شامل ماده واحدها، درآمدها، اعتبارات هزینه‌ای و سرمایه‌ای، بودجه سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته و بودجه راهنمایی و رانندگی است که طبق اظهارات علیرضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا بر مبنای اسناد بالادستی همچون طرح جامع و تفصیلی شهر تهران تنظیم شده است.
در بخش دوم سرفصل‌های تنظیم شده، در بودجه 93 بر مبنای سیاست‌های کلی همچون ارائه گزارش عملکرد بودجه 92، ارائه منابع درآمد شهرداری در سال 93 با تاکید بر درآمدهای پایدار، گزارشی از منابع مورد نیاز پروژه‌های نیمه تمام موجود، ارائه هزینه‌های جاری با حداقل افزایش، ارائه فهرست املاک قابل فروش (به عنوان یکی از منابع درآمد شهرداری)، برآورد اعتبارات سرمایه‌ای با اولویت منابع مورد نیاز پروژه‌های نیمه تمام  و .. در صحن جلسه قرائت شد. در این سیاست‌های کلی در بودجه سال 93 باید ارائه پروژه‌های جدید با مطالعات کامل و پیوست‌های اجتماعی،‌ اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی، بازپرداخت بدهی‌ها و کمک‌های سرمایه‌ای با توجیه منطقی همراه باشد. بخش سوم تعیین سیاست‌های بودجه 93 به تبیین سیاست‌های اجرایی برنامه و بودجه اشاره دارد که شامل تاکید بر انضباط مالی بین منابع و مصارف و کاهش وابستگی به درآمدهای ناپایدار، تاکید بر حسابرسی و اصلاح گردش عملیات مالی، تمرکز زدایی از مناطق و توسعه سیاست‌های محله محوری، تلاش در جهت ایجاد تعادل بین مناطق از ابعاد مختلف، توسعه کمی و کیفی ناوگان حمل و نقل عمومی و کاهش سفرهای درون شهری است.


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت