تلفن سایت

نحوه تنظیم متمم بودجه۹۲

تاریخ ۲۹ آبان ۱۳۹۲

نحوه تنظیم متمم بودجه92

چراغ سبز شوراي‌شهر تهران طي اين سال‌ها براي تصويب متمم‌هايي كه شهرداري در نيمه‌دوم هر سال ارائه مي‌كرد تا بتواند افزايش درآمد‌هاي خود را – بيش‌از سقف مصوب بودجه‌- از طريق ايجاد يكسري محل‌هاي هزينه‌اي موجه كند، امسال تغيير رنگ پيدا كرده و زرد شده است.
هفته گذشته شهرداري لايحه متمم 3500 ميليارد توماني براي بودجه 10 هزار و 400 ميلياردتوماني سال92 به شورا آورد اما در همين فاصله يك هفته‌اي، مغايرت‌ها و ابهامات غيرقابل اغماضي در متن متمم توسط تعدادي از اعضاي شورا شناسايي شده كه اگر امكان اصلاح يا رايزني از طرف شهرداري وجود نداشته باشد، بعيد خواهد بود شهرداري بتواند مطابق خواسته‌اش از اين درآمد قابل‌توجه بهره‌برداري كند.
بررسي‌هاي يكي، دو عضو شوراي‌شهر از متمم92 نشان مي‌دهد: درآمد اضافه به دست آمده كه حالا بهانه ارائه متمم شده، از محل‌ها و روش‌هايي حاصل شده كه شورا پيش‌تر در بودجه، براي آنها مجوز صادر نكرده بود. ضمن اينكه به‌رغم همين افزايش درآمد، در لايحه متمم درخواست استقراض از بانك‌ها و فروش املاك شهرداري براي كسب درآمد جديدتر مطرح شده كه اين موضوع با ادعاي شهرداري مبني‌بر تحقق بيش‌از 100درصدي درآمدهاي بودجه همخواني ندارد.  ابهام ديگر به وابستگي 80 درصدي بودجه شهرداري به درآمدهاي ناپايدار (عوارض و تراكم) برمي‌گردد كه شهرداري اين نرخ را 60 درصد عنوان مي‌كند. اشكال بعدي متمم 92 از نظر شورا، عدم رعايت نيازهاي اولويت‌دار شهر تهران در قسمت هزينه‌اي متمم است، طوري كه مثلا سهم هزينه‌هاي مترو از متمم يك‌هفتادم تعيين شده است!
روز گذشته مسعود سطانی‌فر عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با تذکر نسبت به نحوه تنظیم متمم بودجه ارائه شده به شورا، چارچوب تعیین شده در سیاست‌های بودجه سال آینده شهر تهران را مورد انتقاد قرار داد و گفت: چالش اساسی شورای شهر در مقابل متمم بودجه92 در 2 بخش هزینه‌های جاری و پروژه‌های عمرانی است.
او محل تامین منابع و درآمدهای شهرداری در متمم بودجه 93 را وابسته به 2 بخش دانست و گفت: آنچه در مورد منابع در بودجه و متمم ارائه شده به شورا بخشی از آن مربوط به وام از بانک‌ها بوده و بخشی هم مربوط به مطالباتی است که شهرداری از محل عوارض‌ مختلف از افراد حقیقی و حقوقی داشته است. بحث مهمی که در مورد متمم وجود دارد این است که طبق جداولی که به ما داده‌اند، اگر ما واقعا در بخش درآمدهاي 6 ماهه نخست امسال، بیش از 100 درصد تحقق درآمدی داشتیم، دلیلي ندارد که در منابع دو مرتبه از بانک‌ها وام بگیریم یا اینکه دوباره املاک و دارایی‌های شهرداری را بفروشیم و در متمم بیاوریم.
سلطانی‌فر تاکید کرد: اعضای شورا به صورت کلی در بخش هزينه‌هاي سرمایه‌اي (هزينه لازم براي پروژه‌های عمرانی) بحثی ندارند آنچه بیشتر در متمم مورد نقد است هزینه‌های جاری شهر تهران است. طبق جداول ارائه شده در متمم، از 3 هزار و 500 میلیارد تومان منابع و درآمدهای پیش‌بینی شده در آن، حدود 2 هزار و هفتصد میلیارد تومان صرف تكميل پروژه‌های عمرانی و هشتصد میلیارد تومان آن به هزینه‌های جاری و نگهداشت مربوط می‌شود.
او در مورد اولویت‌های شهر تهران در بخش بودجه‌ریزی اظهار کرد: طبق بررسی‌های انجام شده، با توجه به معضلات شهر تهران در حال حاضر باید پروژه‌های مربوط به حل مشکل ترافیک و آلودگی شهر تهران در اولویت قرار گیرد، چرا که طبق آمار کمیسیون سلامت شورا در شهر تهران ماهانه 230 نفر در اثر آلودگی هوا جان می‌دهند، این در حالی است که رویکرد پیشنهادی شهرداری تهران برای بودجه 93، رویکرد کار فرهنگی و اجتماعی است. سلطانی‌فر در پاسخ به این سوال که چه میزان از منابع پیش‌بینی شده در متمم از محل درآمدهای پایدار تامین می‌شود و آیا این منابع می‌تواند 30 درصد درآمدهای پایدار شهری را افزایش دهد؟ عنوان کرد: ارزیابی ما این است، که درآمدهای پايدار شهرداری تهران کمتر از 20 درصد است البته تفاوت چندانی بین 20 یا 30 درصد وجود ندارد، چون به هرحال از آن طرف بین 70 تا 80 درصد منابع درآمدی از محل درآمدهای ناپایدار شهری به دست می‌آید.
او نحوه تنظیم متمم را مهم‌ترین چالش شورا و شهرداری خواند و افزود: به شخصه با نحوه تنظیم بودجه در این چارچوب‌ها مخالف هستم، چون یک چارچوب عرفی است که اشکالات زیادی در آن وجود دارد. به عنوان مثال در بخش منابع سرفصل‌هایی وجود دارد که باید به بخش درآمدها منتقل شود یا در بخش درآمدها ردیف‌هایی داریم که لازم نبوده در متمم وارد شود.
سلطانی فر ادامه داد: در بخش هايی از متمم دیده می‌شود که از محل سایر ردیف‌ها این پتانسیل وجود دارد که محل ردیف دیگر را تامین کنیم و وقتی چنین امکانی وجود دارد، چرا باید به دنبال فروش املاک که جزو سرمایه‌های شهر تهران است، برویم چرا باید به دنبال استقراض از  بانک‌ها برویم که مجبور شویم تعهداتی با بهره‌های بالا ایجاد کنیم.
او به نحوه افزایش درآمدها انتقاد کرد و گفت: وقتی در شرایط عادی با 11 هزار میلیارد تومان می‌توان فعالیت‌های شهر را انجام داد برای چه به دنبال روش‌هایی مثل فروش املاک، وام از بانک يا فروش تراکم بايد رفت. او با اشاره به تامین بخش عمده درآمدهای متمم بودجه از محل درآمدهای ناپایدار همچون تغییر کاربری و فروش تراکم اظهار کرد: باید بررسی‌های بیشتری انجام شود تا ببینیم در تامین منابع از چه طرق پایدارتری می‌توانیم عمل کنیم، تا سراغ فروش املاک و تراکم نرویم.
افزایش درآمدها بدون مجوز شورا
محسن سرخو دیگر عضو شورای شهر تهران در پاسخ به سوال در مورد نحوه تنظیم متمم بودجه92 گفت: در حال حاضر جداول کلی متمم بودجه در کمیته‌ها و کمیسیون‌های شورا در دست بررسی است، اما آنچه مهم است این موضوع است که  افزایش 37 درصدی درآمدها که در نیمه نخست سال جاری اتفاق افتاده بدون مجوز از سوی شورا (از هر محلی که می‌خواهد باشد) محقق شده است. او تصریح کرد: از طرفی هزینه‌هایی که برای این متمم پیش‌بینی شده است باز هم مشاهده می‌شود در راستای سیاست‌های مناسب مربوط  به نیازهای اصلی شهر تهران مثل توسعه حمل‌ونقل عمومی نیست. سرخو اضافه کرد: متاسفانه ما شاهد هستیم که فقط یک هفتادم متمم به توسعه مترو اختصاص پیدا کرده که جوابگوی یک ماه کارکرد مترو نخواهد بود. او در پاسخ به این سوال که آیا امکان کاهش رقم متمم از سوی اعضای شورا وجود دارد، یا خیر اظهار کرد: در شرایط فعلی این درآمد کسب شده و مخالفت با این رقم به معني اين است كه پولی که شهرداری از مردم گرفته باید به آنها برگرداند كه شدني نيست؛ بنابراین بهتر است به جای کاهش درآمد، در جهت تعیین سیاست‌های هزینه کرد این منابع بیندیشیم.


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت