تلفن سایت

روند نوسازی بافتهای فرسوده در بخشهای دولتی

تاریخ ۱۹ آبان ۱۳۹۲

روند نوسازی بافتهای فرسوده در بخشهای دولتی

طراحی مدل‌هاي مختلف براي سرعت بخشيدن به روند نوسازي بافت‌هاي فرسوده در بخش‌هاي مختلف دولت در دست انجام است.
مديرعامل شركت عمران و بهسازي شهري ايران اخيرا با بيان اينكه نظام شهرسازي و ساخت‌وساز بايد از حالت توسعه منفصل به حالت توسعه دروني شهرها تغيير پيدا كند تا فعاليت در بافت‌فرسوده رونق پيدا كند، از ضرورت حمايت بخش‌خصوصي توسط دولت براي ورود به اين حوزه خبر داده بود.
همچنين پيش‌تر مديرعامل مپسا –مجري صنعتي‌سازي مسكن- از فراهم شدن مقدمات تشكيل اولين صندوق زمين و ساختمان با هدف تامين مالي براي پوشش گسترده نوسازي بافت‌فرسوده و همچنين جذب نقدينگي‌هاي خرد و كلان متقاضيان سرمايه‌گذاري در بازار مسكن خبر داده بود.
مجموعه اين بسترسازي‌ها براي بافت‌فرسوده، هم‌اكنون منجر به تدوين طرحي موسوم به «شركت‌محله» توسط شركت مپسا براي ارائه به وزير راه‌وشهرسازي جهت تصويب آن شده است.
مديرعامل مپسا روز گذشته با اعلام اينكه اخيرا نشستي به همراه ریيس هيات عامل ايدرو در دفتر وزير راه‌وشهرسازي براي تشريح اين طرح برگزار شد، گفت: مالكان بافت‌فرسوده از محل ارزش ملك‌شان و با واگذاري آن براي نوسازي، مي‌توانند سهامدار صندوق‌هاي زمين و ساختمان مخصوص بافت‌فرسوده شوند؛ به طوري كه اولويت خريد واحدهاي نوسازي‌شده با مالكان خواهد بود، همچنين همه كساني كه در قالب بسازوبفروش‌هاي غيرحرفه‌اي يا خريداروفروشنده سرمايه‌اي ملك، در نظم منطقي بازار مسكن اختلال ايجاد مي‌كنند نيز مي‌توانند با سپرده‌گذاري در صندوق، نظام ساخت‌وساز را از طريق شيوه غيرتورمي پرداخت وام‌بانكي، تامين مالي كنند.
علي آزاد درباره جزئيات طرح «شركت‌محله» نيز گفت: بانك‌هاي تجاري كشور با همكاري شركت‌هاي محله، نسبت به تملك املاك كلنگي در يك محله يا منطقه فرسوده شهر تهران اقدام مي‌كنند و با سرمايه‌گذاري در نوسازي همه‌جانبه در محلات، دست‌آخر سود به دست آمده را به همراه اصل پول مالكان كه از محل فروش ملك‌كلنگي وارد سرمايه‌گذاري شده است، در قالب يك واحدمسكوني نوساز و بزرگ‌تر، به مالك عودت مي‌دهند. ضمن اينكه درآمد حاصل از ساخت و فروش سرانه‌هاي تجاري و مسكوني و اداري پس از كسر هزينه‌ها به عنوان سود سهام، قابل پرداخت به سهامداران خواهد بود. همچنين پارك‌ها، فضاي‌سبز و امكانات لازم سرانه شهري در زمين‌هاي تملك شده از طريق شهرداري به شركت محله واگذار مي‌شود تا به صورت خودگردان توسط شركت‌محله اداره و از درآمدهاي آن برای نظافت و شارژ محله استفاده شود و عملا از تصديگري شهرداري در محله‌ها كم شده و شهرداري به مسائل مهم‌تر شهر رسيدگي كند.
مديرعامل مپسا تصريح كرد: اين طرح در جلسه مشترك با وزير راه‌وشهرسازي تشريح شد و مقرر شده طرح به شكل كامل تدوين و به صورت مكتوب به وزارت راه‌وشهرسازي ارائه شود.


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت