تلفن سایت

طرح جديدتر؛ «مسكن‌مشاركتي»

تاریخ ۱۸ آبان ۱۳۹۲

يك هفته بعد از آنكه عباس آخوندي طرح جانشين مسكن‌مهر را با اسم «مسكن‌اجتماعي» مطرح کرد، معاون او در حوزه برنامه‌ريزي براي جذب و اسكان جمعيت سربار كلانشهرها در شهرهاي‌جديد، سياست در دست پيگيري خاص شهر تهران و برخي ديگر از شهرهاي‌بزرگ را به عنوان دومين طرح جديد تامين‌مسكن معرفي كرد.
معاون وزير راه‌وشهرسازي در امور شهرهاي‌جديد با اعلام اينكه ساخت‌وسازهاي مسكوني در شهرهاي‌جديد اطراف تهران و برخي ديگر از كلانشهرها به پروژه‌هاي در حال احداث «مسكن‌مهر» محدود نخواهد شد، از اجراي سياستي كاملا متفاوت تحت عنوان «مسكن‌‌مشاركتي» در آينده نزديك در اين مناطق خبر داد.
محسن نريمان مديرعامل شركت عمران شهرهاي‌جديد عصر چهارشنبه گذشته در جريان بازديد از پروژه 90 هزار واحدي مسكن‌مهر پرديس – شرق تهران- ماموريت 18 شهر‌جديد در طرحي را كه ميراث دولت گذشته به حساب مي‌آيد سنگين توصيف كرد و گفت: ساخت 400 هزار مسكن‌مهر در شهرهاي‌جديد در حالي كه تاكنون حدود 100 هزار واحد آن تكميل شده و مابقي در حال ساخت است، به اندازه كافي وقت، توان و امكانات محدود دولت در دوره پيش‌رو را صرف خود مي‌كند و مديران ما در شهرهاي‌جديد كماكان در قبال همين واحدهاي نيمه‌تمام، تعهد توليد مسكن براي متقاضيان را دارند اما فعاليت‌ها با توجه به نيازي كه در بازار مسكن احساس مي‌شود، به مسكن‌مهر ختم نمي‌شود و تيم كارشناسي به همراه هيات‌مديره در شركت عمران شهرهاي‌جديد، در حال تدوين طرح ساخت «مسكن‌مشاركتي» هستند تا در ازاي توقف توليد جديد مسكن‌مهر، اين طرح در برخي شهرهاي‌جديد جايگزين آن شود.
نريمان درباره جزئيات طرح «مسكن‌‌مشاركتي» گفت: به واسطه حجم تقاضايي كه هم‌اكنون براي مهاجرت از كلانشهري مثل تهران به نقاط پيراموني پايتخت وجود دارد و همچنين تاكيدي كه در اين دولت بابت سالم‌سازي شهرهاي‌جديد به معناي واقعي توسعه با معيار شهرسازي، مطرح است، در نظر داريم شهرهاي‌جديد اطراف تهران همچون پرند، پرديس و هشتگرد را براي سكونت همه دهك‌ها از كم‌درآمدترين قشر گرفته تا پردرآمدترين گروه خانوار آماده كنيم. به اين منظور از سياست ساخت «مسكن‌مشاركتي» كه بخش‌خصوصي محور اجراي آن خواهد بود استفاده خواهيم كرد.
معاون وزير راه‌وشهرسازي افزود: ساخت مسكن‌مشاركتي با استفاده از ابزارهايي همچون تهاتر زمين يا مشاركت از محل زمين بين دولت و بخش‌خصوصي، اجرا مي‌شود و واحدهاي مسكوني با قيمتي كه ميزان و نسبت عرضه و تقاضا در بازار تعيين مي‌كند، به متقاضيان واگذار خواهد شد.
مديرعامل شركت عمران شهرهاي‌جديد با تاكيد بر اينكه در طرح «مسكن‌‌مشاركتي» از شيوه تعيين قيمت‌مقطوع طرح مسكن‌مهر استفاده نمي‌شود، گفت: واحدهاي مسكوني‌مهر در شهرهاي جديد به‌ويژه در اطراف تهران براي دهك‌هاي مستضعف ساخته شده درحالي كه در نظام شهرسازي براي همه نوع دهك‌هاي درآمدي، برنامه‌ريزي مي‌شود. نريمان همچنين تصريح كرد: به‌زودي يكسري پروژه ساخت خانه‌‌هاي ويلايي در شهرهاي جديد اطراف تهران به اجرا درخواهد آمد.
ارتباط بين دهك‌هاي پايين و مسكن‌مشاركتي، چگونه؟
 طرح مسكن‌مشاركتي دومين طرح بعد از مسكن‌اجتماعي محسوب مي‌شود كه دولت يازدهم مدنظر دارد به قيمت توقف مسكن‌مهر اين دو را در بازار مسكن جابيندازد. هر چند جزئيات مسكن‌مشاركتي در مقايسه با كلياتي كه درباره تجربه مسكن‌اجتماعي مطرح شده، تاحدودي و به صورت نسبي قابل‌پذيرش‌تر مي‌تواند باشد اما به نظر مي‌رسد از آنجا كه كاربري مسكن‌اجتماعي بايد داخل شهرهاي اصلي باشد و چون در كلانشهرها زمين دولتي براي اجراي اين طرح نيست، قابليت اجراي آن هم وجود ندارد، لذا قرار است از طرح دوم يعني مسكن‌مشاركتي در كلانشهرها –شهرهاي‌جديد اطراف- بهره گرفته شود.
در مسكن‌مشاركتي باتوجه به شيوه قيمت‌گذاري وفق بازار آزاد، قطعا دهك‌هاي پردرآمد البته مشروط به رعايت سطح بالاي كيفيت و معماري و همچنين حالت ويلايي ساخت‌وسازها، از اين طرح استقبال خواهند كرد و با انصراف از سكونت در پايتخت آلوده، مناطق خلوت‌تر اطراف تهران را ترجيح خواهند داد اما دراينكه خانوارهاي كم‌درآمد جامانده از طرح مسكن‌مهر نيز بتوانند مخاطب طرح جديد باشند، ترديدهايي
وجود دارد.
پيشنهاد كارشناسان در اين باره استفاده از مدلي است كه سال گذشته در طرح مسكن‌ويژه توسط سازمان ملي زمين‌ومسكن پياده شد. شركت عمران شهرهاي‌جديد در صورت اجراي طرح مسكن‌مشاركتي، مي‌تواند واحدهايي را كه سهم دولت از بابت مشاركت از محل زمين، محسوب مي‌شود براي دهك‌هاي كم‌درآمد در نظر بگيرد و با تقسيط قيمت زمين براي اين افراد، قيمت واحدها را حمايتي كند.
براساس اين گزارش، معاون وزير راه‌وشهرسازي چهارشنبه گذشته در شهرجديد پرديس بعد از بازديد از تونل جاده‌اي دسترسي به پروژه‌ها، تعدادي از قرارداد‌هاي پيش‌فروش واحدهاي مسكوني‌مهر فاز5 را تحويل پيش‌خريداران داد و كلنگ ساخت چند پروژه روبنايي را هم زمين زد.


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت