تلفن سایت

شهرداری تهران بابت «عوارض متفرقه»بخشنامه صادر کرد

تاریخ ۲۹ مهر ۱۳۹۲

شهرداری تهران بابت «عوارض متفرقه»بخشنامه صادر کرد

بخشنامه جدید حذف «عوارض متفرقه» از ساخت و ساز

فاكتور نچسب و بيگانه‌اي كه از ابتداي سال92 در برگه صدور پروانه‌ساختماني ساخت‌وسازهاي مسكوني در تهران اضافه شده بود و در اين مدت هزينه‌اي حداقل دو برابر نرخ عوارض‌تراكم را به سازنده‌ها تحميل مي‌كرد، به دليل مغايرت با مقررات ملاك‌عمل ساخت در برخي مناطق تهران، با تاكيد شهردار تهران و دستور معاون او حذف شد.
21 فروردين امسال با اطلاع از اقدام تازه شهرداري در افزايش يك بند جديد تحت عنوان «عوارض‌متفرقه» به انواع اقلام هزينه‌اي در پروانه‌ساختماني، از شروع اخذ نوع جديدي از عوارض ساخت علاوه بر عوارض‌تراكم، خبر داد.
«عوارض‌متفرقه» تقريبا بدون اطلاع‌رساني قبلي توسط مديريت‌شهري، به صورت ناگهاني به پروانه‌‌هاي ساختماني راه پيدا كرد، طوري كه بزرگي 2 تا 5 برابري هزينه اين عوارض در مقايسه با نوع معمول عوارضي كه بسازوبفروش‌ها تحت عنوان «تراكم» به شهرداري پرداخت مي‌كنند، باعث پرس‌وجو از طرف متقاضيان پروانه از مسوولان شهرداري شد، اما پاسخ مبهم به علت تعريف عوارض‌متفرقه در جدول هزينه‌هاي صدور پروانه در روزهاي اول، نارضايتي از گراني مجوز ساخت‌وساز را بالا برد ولي يك ماه بعد، به صورت رسمي اعلام شد، «عوارض‌متفرقه طبق ضوابط طرح جامع و طرح تفصيلي جديد تهران تعرفه‌اي است كه از مالكاني كه ملك‌شان دچار ارزش‌افزوده ناشي از تسهيلات طرح‌تفصيلي شده، دريافت مي‌شود».
هر چند در طول 6 ماه اخير، عوارض‌متفرقه از غالب ساخت‌وسازها اخذ شد اما مغايرت اساسي بين اين عوارض و قانوني كه به صراحت ساخت‌‌وساز در «بافت‌فرسوده» را مشمول 100 درصد معافيت در پرداخت هر نوع عوارض ساخت عنوان مي‌كند، سرانجام باعث شد معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران با ابلاغ يك بخشنامه به مناطق 22گانه، بافت‌فرسوده را از پرداخت عوارض‌ متفرقه معاف كند.
عليرضا جاويد معاون شهرسازي‌ومعماري شهرداري روز گذشته اعلام كرد: با تاكيد شهردار تهران مبني بر «خودداري شهرداري در منفعت اقتصادي از بافت‌فرسوده»، اين معاونت بخشنامه‌اي را خطاب به مناطق 22گانه صادر كرد و در آن به شهرداران مناطق ابلاغ کرد، اخذ «عوارض‌متفرقه» را براي آن دسته از پروانه‌هاي ساختماني كه براي نوسازي املاك موجود در بافت‌فرسوده صادر مي‌كنند، لغو كنند.
جاويد با تاكيد براينكه در حال‌حاضر طبق بخشنامه شماره 1-5358/80 معاونت شهرسازي، كليه املاكي كه در سايت استعلام طرح تفصيلي، جزو نقشه بافت‌فرسوده تهران هستند، مشمول معافيت در پرداخت عوارض‌متفرقه قرار دارند، افزود: براي ساير ساخت‌ و سازهاي خارج از بافت‌فرسوده، مطابق ضوابط طرح جامع و تفصيلي جديد، در صورتي كه دچار ارزش‌افزوده ناشي از اجراي طرح شده باشند، اين تعرفه – عوارض‌متفرقه- دريافت خواهد شد.
بخشنامه جديد ابلاغي از طرف معاونت شهرسازي شهرداري تهران همراستا و مستند به مصوبه‌اي است كه سال88 در شوراي‌ شهر براي تشويق سرمايه‌گذاري در بافت‌فرسوده، تصويب شد.
طبق مصوبه شوراي‌شهر تهران، ساخت‌وساز و نوسازي در بافت‌فرسوده مناطق 7 تا 20 شهر تهران مشمول 100 درصد معافيت در پرداخت هرگونه عوارض ساخت است و در بافت‌فرسوده مناطق یک تا 6 و 21 و 22 نيز بايد شهرداري 80 درصد عوارض را تخفيف دهد.
اين در حالي است كه طي ماه‌هاي اخير، اگر چه شهرداري در بافت‌فرسوده، عوارض ساخت را 100 درصد تخفيف مي‌داد اما در مقابل، عوارض‌متفرقه را كه مبلغ آن گاهي تا دو برابر و بيشتر از كل مبلغ تخفيف داده شده بود، از سازنده‌ها دريافت مي‌‌كرد.
روال ماه‌هاي اخير، اما از نيمه مردادماه امسال كه بخشنامه جديد معاونت شهرسازي، ابلاغ شد، پايان یافت و طريقه اخذ عوارض ساخت از بافت‌فرسوده، به روال قبل خود برگشت.
جاويد معاون شهردار تهران درباره ماهيت عوارض‌متفرقه گفت: در نتیجه اجرای طرح تفصیلی برای برخی از املاک شهر ارزش کاهنده و برای برخی دیگر ارزش فزاینده ایجاد می‌شود.
وی افزود: اگر بخشی از این ارزش فزاینده یا کاهنده مدیریت نشود و در خدمت توسعه زیرساخت‌های شهر قرار نگیرد، به نوعی در ذهن‌ها این مفهوم متبادر می‌شود که ممکن است رانتی برای برخی افراد ناشی از اجرای این طرح ایجاد شود. جاوید گفت: طبیعتا طرح جامع و طرح تفصیلی به این نکته دقت کرده و در سند طرح تفصیلی ذکر شده است که بخشی از ارزش فزاینده ناشی از مطلوبیت‌های اجرای طرح تفصیلی جدید باید توسط شهرداری تهران اخذ و صرف توسعه شهر شود.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در ادامه گفت: املاکی وجود دارد که کاربری خدماتی داشته و الان تبدیل به تجاری شده یا تبدیل به مسکونی شده است، طبیعتا طبق مصوبه طرح جامع و تفصیلی و ضوابط طرح تفصیلی بخشی از ارزش بهینه و ارزش فزاینده ایجاد شده برای مالک را مدیریت شهری و شهرداری موظف است اخذ کند تا حدالمقدور از ایجاد رانت اجتناب شود.
جاويد تصريح كرد: عوارض‌متفرقه فقط از املاكي كه مشمول هستند دريافت مي‌شود. ضمن اينكه معافيت مربوط به بافت‌فرسوده از تاريخ ابلاغ بخشنامه و دستورالعمل يعني از 15 مردادماه امسال، لازم‌الاجرا شده است.

 


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت