تلفن سایت

دستور توقف ساخت سری جدید مسکن مهر

تاریخ ۲۸ مهر ۱۳۹۲

دستور توقف ساخت سری جدید مسکن مهر

صدور دستور توقف ساخت سری جدید مسکن مهر و فرمان وزیر برای تکمیل و تحویل همه واحدهای باقيمانده، این سوال اساسی را ایجاد کرده که بهترین راهکار برای اتمام هر چه سریع‌تر پروژه‌های باقيمانده در شرایطی که اغلب پیمانکاران به دلایل مختلف کار را تعطیل کرده اند، چیست؟
هر چند اغلب کارشناسان و مسوولان مسکن این روزها معتقدند نمی‌توان با استفاده از تنها یک راهکار، نیاز مالی پروژه‌های باقيمانده را تامین کرد، اما در عین حال اعمال مدیریت واحد بر مسکن مهر را برای سرعت بخشیدن به کار اتمام واحدها، ضرورتی انکار نشدنی عنوان می‌کنند که هم اکنون با انتصاب قائم‌مقام ویژه وزیر در امور مسکن مهر، شکل عملیاتی به خود گرفته است.
مشکل مسکن مهر چیست
در این زمینه، فردین یزدانی، کارشناس مسکن گفت: با توجه به اینکه پروژه مسکن مهر پروژه‌ای بسیار گسترده است اعمال مدیریت واحد و متمرکز، شبیه آنچه هم اکنون برای سرعت بخشیدن به روند تکمیل واحدهای باقيمانده در دولت یازدهم تدبیر شده است، ضرورتی بود که باید از ابتدای ساخت این واحدها مورد توجه قرار می‌گرفت.
وی ادامه داد: مشکل پروژه مسکن مهر این بود که این پروژه که در مقیاسی بزرگ طراحی شده در مدیریت‌های متعدد توزیع شده و مدیریت واحد بر کل پروژه با این روند کار دشواری بود.
یزدانی افزود: مسکن مهر چون در کل یک پروژه واحد است می‌توان آن را به عنوان یک پروژه کلان درنظر گرفت که مدیریت آن باید به صورت واحد اعمال شود.
وی در خصوص نحوه و سازوکار تکمیل واحدهای باقيمانده نیز گفت: تکمیل واحدهای باقيمانده می‌تواند با ابتکارات مختلفی انجام شود و باید با شناخت ویژگی‌های هر منطقه، در هر سایت، روش خاص و مناسب خود اعمال شود به این علت که حجم پروژه به قدری گسترده است که نمی‌توان نسخه واحدی برای کل مناطق تجویز کرد.
این کارشناس مسکن ادامه داد: ممکن است با توجه به ویژگی‌های خاص یک منطقه از طریق فعال‌سازی مرکز یا مراکز تجاری و استفاده از ارزش افزوده ایجاد شده برای تکمیل واحدها برای تسریع کار بهره گرفت یا مثلا در سایت دیگری که ارزش زمین قابل توجه است از طریق واگذاری زمین‌ها به مردم، ارزش افزوده لازم را برای تامین مالی پروژه‌های باقيمانده فراهم کرد.
وی با تاکید بر اینکه راهکارهای مختلفی برای تسریع روند تکمیل واحدهای باقيمانده پیش روی دولت قرار دارد خاطرنشان کرد: تمام این راهکارها با توجه به ویژگی‌های هر منطقه باید مورد ارزیابی قرار گیرد.
پیش‌بینی طرح جامع مسکن برای مسکن مهر
یزدانی همچنین با بیان اینکه براساس طرح جامع مسکن حق بهره‌برداری از زمین برای احداث مسکن مهر سالانه بین 20 تا حداکثر 50 هزار واحد بوده است، گفت: دولت قبلی، مسکن مهر را به‌رغم پیش‌بینی طرح جامع مسکن به صورت نامحدود و تیراژ میلیونی در برنامه‌های خود قرار داد و همین باعث شد طرح‌های دیگر تامین مسکن به حاشیه برود و فراموش شود.
وی ادامه داد: به این ترتیب دو دسته آثار خرد و کلان منفی را می‌توان برای مسکن مهر مورد بررسی قرار داد.
یزدانی افزود: مسکن مهر آثار معناداری روی حجم نقدینگی، پایه پولی، تورم عمومی و تورم در بخش مسکن برجای گذاشت ضمن اینکه طراحی آن به گونه‌ای بود که عملا دهک‌های یک تا 3 درآمدی را که فقیرترین قشر جامعه محسوب می‌شوند به دلیل نداشتن قدرت خرید، از چرخه مخاطبان این طرح خارج کرد.
وی خاطرنشان کرد: همچنین یارانه‌ها و تسهیلاتی که به مسکن مهر اختصاص یافت در نهایت هزینه تمام شده این واحدها را در حد قابل توجهی افزایش داد طوری که هر کدام از واحدهای مسکن مهر به طور متوسط 100 میلیون تومان برای اقتصاد ملی هزینه داشت.
این کارشناس مسکن گفت: مکان یابی نامناسب نیز از دیگر آسیب‌های طرح مسکن مهر بود.
وی با بیان اینکه دولت جدید در طرح تامین مسکن باید به سمت ساخت واحدهای مسکونی استیجاری و اجتماعی برود و نه مسکن ملکی، تصریح کرد: در طرح جامع مسکن نیز پیش‌بینی شده بود مسکن‌های اجتماعی و استیجاری با مشارکت نهادهای محلی، شهرداری‌ها و نهادهای حمایتی اجتماعی همچون بهزیستی ساخته و مدیریت شود. یزدانی ادامه داد: برای دولت نیز در این میان وظیفه تامین زمین در نظر گرفته شده بود.


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت