تلفن سایت

چگونگی خرید فروش مسكن‌مهر

تاریخ ۱۵ مهر ۱۳۹۲

چگونگی خرید فروش مسكن‌مهر

روزگذشته روزنامه همشهري با انعكاس بخشي از صحبت‌هاي وزير راه‌وشهرسازي در حاشيه مراسم معارفه مديرعامل بانك مسكن، از آنچه عباس آخوندي درباره «ممنوعيت انتقال مالكيت زمين‌هاي 99ساله به صاحبان مسكن‌مهر» گفته بود، اين‌طور برداشت کرده بود كه «فروش مسكن‌مهر ممنوع است» و در تيتر خبر خود نوشت: «خريد و فروش مسكن‌مهر همچنان غيرقانوني.»
اين در حالي است كه طبق قانون صريح و بديهي مصوب سال‌هاي اخير در طرح مسكن‌مهر، بين مالكيت زمين‌هاي 99ساله و مالكيت واحدهاي مسكوني‌مهر ارتباط پيوسته‌اي وجود ندارد و ممنوعيت انتقال مالكيت زمين 99ساله از دولت به مردم، هرگز به معني جلوگيري از انتقال مالكيت اعيان مسكن‌مهر نيست و نخواهد بود.
در طرح مسكن‌مهر، مالكيت عرصه (همان زمين 99ساله) تا 99سال در اختيار دولت باقي مي‌ماند و در اين سال‌ها، صاحبان مسكن‌مهر بايد اجاره سالانه‌اي حدود 100 تا 200 هزار تومان به وزارت راه‌وشهرسازي پرداخت كنند. اما طبق قانون، مالكيت اعيان مسكن‌مهر (همان واحد مسكوني بدون احتساب سهم زمين) بايد طبق سندمحضري از طرف دولت به متقاضي منتقل شود كه البته تاكنون براي تعداد محدودي از اين واحدها، سند اعياني صادر نشده و در نوبت صدور سند قرار دارند. بنابراين، مالكيت اعياني بر صاحبان مسكن‌مهر بعد از دريافت واحد و صدور كارت قسط، محرز مي‌شود.
از سوي ديگر، هيات‌دولت دهم در بهار امسال، تصويب كرد: خريد و فروش اعيان مسكن‌مهر به شرط تسويه‌‌حساب 10 درصد از وام بانكي با بانك‌مسكن، بلامانع است و صاحبان مسكن‌مهر مي‌توانند واحد خود را به غير واگذار كنند.
به اين ترتيب، اگر چه وزير راه‌وشهرسازي دو روز پيش در جمع خبرنگاران صرفا بر تداوم مالكيت دولتي زمين‌هاي 99ساله و ممنوعيت انتقال آن به صاحبان مسكن‌مهر، تاكيد كرد و صحبتي از ممنوعيت خريدوفروش اعيان واحدها به ميان نياورد، اما با اين حال، از سال86 تا امروز كه طرح مسكن‌مهر در حال اجرا است، هيچ مصوبه‌اي در دولت يا مجلس، در خصوص منع خريد و فروش اعيان مسكن‌مهر صادر نشده است. البته طبق قانون، فروش «امتياز» مسكن‌مهر، غيرقانوني است.


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت